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[국내논문] FEM을 이용한 타이어의 벨트각도에 따른 PRAT 및 코너링 특성 연구
A Study on Characteristics of PRAT and Cornering due to the Belt Angle of Tire by the FEM 원문보기

한국정밀공학회지 = Journal of the Korean Society for Precision Engineering, v.23 no.2 = no.179, 2006년, pp.104 - 112  

성기득 (넥센타이어㈜ 기술연구소 특성연구팀) ,  김성래 (넥센타이어㈜ 기술연구소) ,  김기현 (넥센타이어㈜ 기술연구소) ,  김선주 (넥센타이어㈜ 기술연구소) ,  조춘택 (넥센타이어㈜ 기술연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The influence of tire belt angle on the Plysteer Residual Aligning Torque(PRAT) and the cornering stiffness by the FEM has been studied. The PRAT is a performance factor of the tire about vehicle pull, and the cornering stiffness has relation to vehicle steering response of outdoor test. To validate...

주제어

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문제 정의

  • 19의 그래프에서 벨트각도에 대한 코너링 특성을 알아보기'위해서 SAE 기준5에 의하여 슬립각 -10도에서 0도까지 의 횡력을 도시 한 그래프이다. 본 논문에서는 코너링 력(Cornering Force)과 횡 력(Lateral Force)의 구분을 두지 않고 설명하고자 한다. 그래프에서 보는 바와 같이 슬립각 0도에서의 횡 력은 19도가 크나, 슬립각도가 커 짐에 따라 횡력이 24도가 커지는 것을 볼 수 있다.
  • 본 논문은 벨트각도와 관련된 연구로서, 패턴 형상이 종 그루브만 존재하는 타이어에 대하여, 벨트 각도에 따른 차량의 쏠림 현상과 관련되어 있는 PRAT 특성과 실차의 조종응답성과 관련된 코너링 특성에 대한 연구이다. 벨트각도에 대한 체계적인 연구 수행을 위하여, 종강성, 횡강성 등의 정특성도 함께 파악하여 동특성과의 관계를 살펴보았다.
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참고문헌 (9)

  1. Oh, Sang Hyun, Cho, Young Hee, Gim, Gwang hun, 'Identification of A Vehicle Pull Mechanism,' Seoul 2000 FISITA World Automotive Congress, 2000 

  2. Kazuyuki, Kabe, Masataka, Koishi, 'Tire Cornering Simulation Using Finite Element Analysis,' Journal of Applied Polymer Science, Vol. 78, pp. 1566-1572, 2000 

  3. Ohishi, K., Suita, H., Ishihara, K., 'The Finite Element Approach to Predict the Plysteer Residual Cornering Force of Tires,' Tire Science and Technology, TSTCA, Vol. 30, No.2, pp. 122-133, 2002 

  4. Olatunbosun, O. A., Bolarinwa, O., 'FE Simulation of the Effect of Tire Design Parameters on Lateral Forces and $Moments^2$ ',' Tire Science and Technology, TSTCA, Vol. 32, No.3, pp. 146-163, 2004 

  5. Thomas, D. Gillespie, 'Fundamentals of Vehicle Dynamics,' Society of Automotive Engineers, pp. 195-236, 1992 

  6. Kim, H. W., Cho, K. Z., 'A Study for the Prediction of a Tire Cornering Characteristics using a Finite Element Method,' J. of KSAE, Vol. 6, No. 1, pp. 151-162, 1998 

  7. Kim, K. W., Jeong, H. S., Cho, J. R., Yang, T. S., 'Finite Element Analysis on Residual Aligning Torque and Frictional Energy of a Tire with Detailed Tread Blocks,' J. of KSAE, Vol. 12, No. 4, pp. 173-180, 2004 

  8. Lee, J. H., Lee, J. W., 'Tire and Vehicle Pull I - Experimental Results,' J. of KSAE, Vol. 8, No.4, pp. 194-201, 2000 

  9. Samuel, K. Clark, 'Mechanics of Pneumatic Tires,' U.S. Department of Transportation, National Highway Traffic Administration, pp. 367-467, pp. 658-720, 1981 

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