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논문 상세정보

Abstract

To improve ship's maneuverability high lift rudders like as Schilling rudder, flap rudder etc. were used. To predict the maneuverability of a ship with flap rudder HPMM tests are carried out. To analyze the test results modular model is used. To use modular model the forces of flap rudder must be measured separately from the hull forces. The flap rudder is made as independent system from the hull. To investigate the simulation results of modular model the tests results are analyzed by whole ship model, and simulated. The compared results of simulation show a good agreement except turning test. The reason is the different analysis result of flap rudder drag forces. From the present study it is possible to analyze HPMM tests of a ship with flap rudder by modular model.

참고문헌 (6)

  1. 강창구 등. 1996, 저속비대선의 조종성능 고도화 기술 개발 II, 선박해양공학연구센터 보고서 BSG181-1593.D 
  2. 김선영. 1988, 조종성능 추정기법 개발, 한국기계연구소 보고서 UCE337-1082.D 
  3. 김은찬, 앙승일, 1987, 저항, 자항시험 해석 프로 그램 개발, 한국기계연구소 소보, Vol. 17. pp. 133-144 
  4. 김연규, 김선영, 김성표, 이석원, 2004, '타의 종류 에 따른 컨테이너선의 조종성능 특성 연구,' 대한조선학회 논문집, 제 41권, 제 5호, pp. 28-33 
  5. 양희준, 송인행, 부경태, 2005, '전가동타를 적용한 컨테이너선의 조종성능 연구,' 대한조선학회 추계학술대회 논문집, pp. 392-397 
  6. 최봉준, 김효철, 2004, '콴다현상을 응용한 고양력 발생 타장치가 조종성능에 미치는 영향에 대한 연구' 대한조선학회 춘계학술대회 논문집. pp. 88-93 

이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Gim, Ok-Sok ; Shon, Chang-Bae ; Lee, Gyoung-Woo 2010. "Control Effects of the Hydrodynamic Force of the Submerged NACA0018 arranging in a Row in a Uniform Stream" 한국항해항만학회지 = Journal of navigation and port research, 34(5): 325~330 

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