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NTIS 바로가기大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.43 no.2, 2006년, pp.171 - 176
김연규 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) , 김선영 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) , 하병인 (현대미포조선 주식회사) , 김현식 (현대미포조선 주식회사) , 임채성 (현대미포조선 주식회사)
To improve ship's maneuverability high lift rudders like as Schilling rudder, flap rudder etc. were used. To predict the maneuverability of a ship with flap rudder HPMM tests are carried out. To analyze the test results modular model is used. To use modular model the forces of flap rudder must be me...
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강창구 등. 1996, 저속비대선의 조종성능 고도화 기술 개발 II, 선박해양공학연구센터 보고서 BSG181-1593.D
김선영. 1988, 조종성능 추정기법 개발, 한국기계연구소 보고서 UCE337-1082.D
김은찬, 앙승일, 1987, 저항, 자항시험 해석 프로 그램 개발, 한국기계연구소 소보, Vol. 17. pp. 133-144
양희준, 송인행, 부경태, 2005, '전가동타를 적용한 컨테이너선의 조종성능 연구,' 대한조선학회 추계학술대회 논문집, pp. 392-397
최봉준, 김효철, 2004, '콴다현상을 응용한 고양력 발생 타장치가 조종성능에 미치는 영향에 대한 연구' 대한조선학회 춘계학술대회 논문집. pp. 88-93
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