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한.중.일 삼국여대생들의 화장품구매실태 연구
Cosmetics Buying Patterns and Satisfaction among Female University Students in China, Japan and Korea 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.31 no.12, 2007년, pp.1772 - 1783  

최주영 (경희대학교 의상학) ,  김경희 (경희대학교 의상학) ,  김미숙 (경희대학교 의상학)

초록
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본 연구의 목적은 외모에 대한 관심과 호기심이 왕성한 한, 중, 일 세 국가의 여대생들의 화장품구매실태를 조사하고 화장품이용과 관련한 만족, 불만족이유에 대한 세 국가 간의 차이점을 비교 분석하여 그 결과를 국내 화장품업계의 국내외 진출시 마케팅자료로 활용하고자 함이었다. 본 연구는 서울, 베이징, 도쿄에 거주하는 남녀공학대학에 재학중인 여대생 1,200명을 대상으로 하여 자료수집을 하였다. 연구결과, 세 국가의 여대생들의 화장품구매실태와 화장품과 관련한 만족, 불만족의 차이가 있었다. 중국여대생들은 구매처의 신뢰도와 브랜들 이미지를 중요하게 생각하고 불만족 화장품에 대해서는 교환을 통해 적극적으로 대처하는 것으로 나타났기 때문에 소비자들의 불만족경험을 줄이고 고급스럽고 믿을 수 있는 품질의 제품으로 백화점에 진출하는 마케팅전략이 중국시장진출 시 필요하며, 일본여대생들은 광고와 잡지모델이 중국, 한국과 비교하여 상대적으로 구매 시 중요한 요인으로 작용하고 슈퍼마켓과 약국을 통해 저렴한 화장품구매를 하는 것으로 나타나 일본시장진출 시 광고를 통해 브랜드인지도를 높이고 슈퍼마켓과 약국으로 유통망을 확대하고 품질대비 저렴한 가격전략이 필요하며 한국여대생들은 화장품구매시 친구나 동료 등과 같은 인적네크워크를 통한 구전과 저렴한 가격을 중요하게 생각하고 있어 품질대비 저렴한 가격으로 긍정적인 구전효과를 통한 마케팅전략이 필요하다고 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to investigate differences in the purchasing patterns of and the levels of satisfaction with cosmetic products, and the method of disposing dissatisfied cosmetics for female university students among China, Japan and Korea. Survey was conducted with 1,200 female coeducational univer...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • The objective of this study was to compare and analyze differences in patterns of purchasing cosmetics and level of satisfaction and dissatisfaction with cosmetics displayed by female university students in China, Japan and Korea, therefore to provide data for marketing strategy targeted toward cosmetics consumers of each country.
  • This group has become an increasingly important focus as a major purchaser and consumer of cosmetics. This study aims to identify and analyze cosmetic buying patterns of female university students, who are being highlighted as the major consumers of cosmetics in China, Japan and Korea. China and Japan were chosen due to the former having great potential and the latter beinthe most advanced market.
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참고문헌 (18)

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