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LPLi엔진에서의 LPG 연료 조성비가 개별탄화수소 배출특성과 시동성에 미치는 영향에 대한 연구
An Experimental Study on Individual HC Emission Characteristics and Startability for Various Composition Ratio of LPG Fuel on LPLi Engine 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. B. B, v.31 no.3 = no.258, 2007년, pp.234 - 241  

최성원 (고려대학교 대학원 기계공학과) ,  곽호철 (고려대학교 대학원 기계공학과) ,  명차리 (고려대학교 기계공학과) ,  박심수 (고려대학교 기계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The regulations for hydrocarbon emission from vehicles have become much more stringent in recent years. These more stringent regulations request vehicle manufacturers to develop the advanced exhaust system for reducing exhaust emissions. The exhaust emissions has many sources in vehicle. In order to...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 LPLi엔진의 시동성을 파악하기 위한 기초실험으로 부탄 100%, 프로판 100%를 사용하여 LPG 연료의 분사특성을 파악하였다. 분사각도를 측정하기 위하여 별도의 인젝터 리그를 제작하여 실험하였으며, 실험조건은 아이들 / 부분 부하 / 전 부하 등의 조건을 고려하여 엔진회전수와 분사 시간을 800 rpm / 6 msec, 2000 rpm / 6 msec, 5000 rpm / 12 msec 등으로 분무 시험을 수행하였다.
  • 본 연구에서는 배출가스 분석기와 GC 등을 사용하여 LPG 연료 조성비와 관련한 기초실험을 수행하였다. 또한 각 연료별 분사 형상 / 연소현상 / 배기배출물에 대한 실험을 수행 하여 이상의 연구에서 얻은 결론을 종합하면 다음과 같다.
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참고문헌 (8)

  1. Seongwon Choi, Muchang Lim, Hochul Kwak, Cha-Lee Myung, Simsoo Park, 2006, 'An Experimental Study on Individual Hydrocarbon Exhaust Characteristic and Combustion Phenomena of LPLi Engine for Various LPG Fuel,' Spring Conference Proceeding of the KSAE, Vol. 3, pp. 1916-1921 

  2. Seongwon Choi, Hochul Kwak, Cha-Lee Myung and Simsoo Park, 2006, 'Experimention on Fuel Leakage Mechanism of LPLi Vehicle to Meet the ULEV Regulation,' FISITA 2006 World Automotive Congress, F2006P356 

  3. Yamaguchi, S., Ishii, M., Yasujawa, H., Tsusaka, S., Takigawa, B. and Tanuma, M., 2003, Research and development of LPLi liquid fuel injection system (3rd. Report) - 'Fuel composition and exhaust emission performance of LPG vehicle with liquid injection system,' JSAE Paper, No. 20035038 

  4. Jeongmin Lee, Nakwon Sung, 2002, 'A Numerical Study on Flow Pattern in a LPG Engine and Liquid LPG Spray,' 2002 Symposium of mechanical connection, pp. 83-90 

  5. Tanuma, M., Ishii, M,. Kuzuma, T., Yamaguchi, S. and Iwasaki, M., 'Research and Development of LPG Liquid Fuel Injection System(2nd. Report)-Development of LPG Liquid Fuel Injection and Control System,' JSAE Paper, No. 20025035 

  6. Kim, H. S., Kim, K., Min, Myung, C. L. and Simsoo Park, 2002, 'A Combined Experimental and Computational Approach to Improve Catalyst Flow Uniformity and Light-Off Behaviour, Proc Instn Mech Engrs., Vol. 216, 0Part D: J Automobile Engineering, 2002 

  7. David Kayes, Simone Hochgreb, 1996, 'Development of a Time and Space Resolved Sampling Probe Diagnostic for Engine Exhaust Hydrocarbons,' SAE Paper, No. 961002 

  8. Jone B. Heywood, 1988, 'Internal Combustion Engine Fundamentals,' McGraw-Hill, pp. 596-619, 651-656 

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