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시뮬레이터를 이용한 장대터널 내에서의 운전자 특성 연구
A Study on Driver's Characteristics in Long Tunnel Using Driving Simulator 원문보기

Journal of the Ergonomics Society of Korea = 大韓人間工學會誌, v.26 no.2, 2007년, pp.89 - 102  

박형진 (한국도로공사 도로교통기술원) ,  황경주 (한국도로공사 도로교통기술원) ,  신현주 (한양대학교 산업공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Generally, it is well known that driving in tunnel imposes large burden to driver because of spatial constraint, limited visual field and so on. And such a burden of driver result in high accident occurrence. In this reason, studies dealing with features of driving and traffic flow in tunnel have be...

주제어

참고문헌 (24)

  1. 건설교통부, '도로안전시설 설치 및 관리지침-통합 편', 2002 

  2. 건설교통부, '도로설계편람', 1999 

  3. 한국도로공사, '2005 고속도로 교통량 통계', 2006 

  4. 한국도로공사, '도로설계요령', 1992 

  5. 정봉조, 박재범, '운전자 행동 및 반응 검지차량을 활용한 도로 위험구간 판별기법 적용연구', 2002 

  6. 한국도로공사, '터널구간 조명 및 교통안정성 개선방안 수립 및 기초연구', 2003 

  7. 김주영, 장명순, 고속도로 합류부에서의 운전자의 심리.생리적 작업부하 연구. 대한교통학회지 제17권 제2호. 1999 

  8. 이순철, 신용균, 오애령(1995). 속도증가에 따른 운전자 반응특성. 교통안전연구논집 제14권 

  9. 엄기수, 박근상 조명의 심리적 영향을 고려한 동적조명 설계, 한국조명.전기설비학회지 

  10. 김종민 외 2인, '교통기능면에서 본 터널 입구에 관한 연구(3) 드라이빙 시물레이터를 이용한 실내 실험의 신뢰성 평가 및 실험 방법 검토', (위탁) 일본도로공단시험연구소 (재) 재해과학연구소, 1998 

  11. Amundsen, F. H., 'Driver Behaviour in Norwegian Road Tunnels', Toward a Deeper Understanding. Directorate of Public Roads, Oslo, 1992 

  12. Bampfylde, A. P., Porter, G. J. D. & Priest, S. D., 'speed/flow relationships in road tunnels. traffic Engineering and Control', Aug./Sept., pp 377-382, 1978 

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  14. Blaauw, G. J. & Van der Horst, A. R. A., 'Lateral positioning behaviour of car drivers near tunnels - Final Report(Report IZF 1982 C-30)', Soesterberg: The Netherlands: TNO Institute for Perception., 1982 

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  17. H. W. BODMANN., Illumination levels and visual performance, International Lighting Review, Vol 13, 1962 

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  21. Schreuder, D. A., 'Lighting for Safety[Openbare verlichting voor verkeer enveiligheid)', London, UK: Thomas Telford., 1996 

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  23. Wilson, J. R. & Rutherford, A. mental models : Theory and application in human factors, Human Factors, Vol 31 No 6, 1989 

  24. Wickens, C. D. 'Engineering psychology and human performance, Charles E'. Merrill Publishing Company, 1992 

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