Taijiquan is possible for us to use not only as a martial art, but also as a physical exercise and a way to discipline human mind, and so it is called 'moving-Zen' and is a martial art to discipline human body and mind against different diseases and stress of modern adult people caused by our modern...
Taijiquan is possible for us to use not only as a martial art, but also as a physical exercise and a way to discipline human mind, and so it is called 'moving-Zen' and is a martial art to discipline human body and mind against different diseases and stress of modern adult people caused by our modern advanced civilization. We can look at natural passion as one of the most fundamental categories in Philosophy as a minimum material unit comprising all nature. Taijiquan is an exercise with natural passion, flowing through all the body, leading the natural passion with our mind, and moving our body with the natural energy. Also, all the motions in Taijiquan were made based on Yin and Yang. Taijiquan is a discipling way to reach Taegeuk through Yin and Yang and to train ourselves together. The realization of Taegeuk is to reach Taegeuk through the discipline of Taegeuk and can lead to Taegeuk through the unification of the inside and the outside(內外合一), the mutually complementing(剛柔相濟), the circling of the heavenly body(周天) of Taijiquan. The strength and the weakness help each other, the mind and the body is unified, the mixture of the rapidness and the slowness is appropriate, the form and the consciousness are combined into one and move, naturally unified into one(形意結合), and progressive and regressive Junsakyung are combined and move, naturally forming Turoh(套路) where Yin and Yang are unified. The discipline of Taijiquan is not only for maintaining our health, but also for leading to Taegeuk, an ultimate entity, which had existed before the day when all things were generated as its essence and has existed since then.
Taijiquan is possible for us to use not only as a martial art, but also as a physical exercise and a way to discipline human mind, and so it is called 'moving-Zen' and is a martial art to discipline human body and mind against different diseases and stress of modern adult people caused by our modern advanced civilization. We can look at natural passion as one of the most fundamental categories in Philosophy as a minimum material unit comprising all nature. Taijiquan is an exercise with natural passion, flowing through all the body, leading the natural passion with our mind, and moving our body with the natural energy. Also, all the motions in Taijiquan were made based on Yin and Yang. Taijiquan is a discipling way to reach Taegeuk through Yin and Yang and to train ourselves together. The realization of Taegeuk is to reach Taegeuk through the discipline of Taegeuk and can lead to Taegeuk through the unification of the inside and the outside(內外合一), the mutually complementing(剛柔相濟), the circling of the heavenly body(周天) of Taijiquan. The strength and the weakness help each other, the mind and the body is unified, the mixture of the rapidness and the slowness is appropriate, the form and the consciousness are combined into one and move, naturally unified into one(形意結合), and progressive and regressive Junsakyung are combined and move, naturally forming Turoh(套路) where Yin and Yang are unified. The discipline of Taijiquan is not only for maintaining our health, but also for leading to Taegeuk, an ultimate entity, which had existed before the day when all things were generated as its essence and has existed since then.
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문제 정의
太極拳 수련의 목적이 건강운동으로서 뿐만 아니라 심신의 수양, 더 나아가 존재의 근원에 이를 수 있는 수련법으로서의 가능성을 제시하는데 그 목적이 있다. 太極拳 수련 이론에 관한 선행 연구의 자료를 검토한 결과 철학적 관점에서의 연구는 찾아보기 어렵다.
이 말은 孔구의 '十而從心所欲不踰矩서 나온 말로 즉 몸을 마음대로 움직여도 몸은 太極拳의 규범과 요결에서 벗어나지 않는다는 뜻이다. 太極拳의 수련 요결을 한 마디로 요약하면 放鬆하여 -動全動하며 快慢相間하여 -氣呵成하는 것으로 立身中正을 바탕으로 이루어진다垂) 다음은 太極拳 수련시 반드시 지켜야 할 太極拳의 수련 요결에 대하여 고찰해 보고자 한다.
있다. 도교의 수련 이론 중 발생의 순서를 逆으로 닦아 근원으로 복귀한다는 逆推論과 정신적인 性과 육체적인 命을 함께 닦아야 한다는 性命雙修論, 그리고 도교 養生法 중 太極拳과 직접적 관련이 있는 導引術을 중심으로 알아보겠다. 도교의 수련 이론에 대해 알아보기에 앞서 먼저 도교에 대해 알아보면 다음과 같다.
천천히 움직일수록 겉의 모습은 고요하지만 몸 속의 기운은 더욱 활성화되는 것이다. 또한 천천히 움직이며 신체의 모든 부분의 동작들이 요결에 맞게 움직이는 지를 살피기 위해서이다. 점차 빠르게 움직여도 요결에 어긋나지 않아 기운이 끊어짐이 없을 때 빠르게 연습한다.
9)그러므로 태극권 수련 이론의 철학적 고찰은 태극권 수련 이론 연구의 지평을 넓히는 계기가 될 것으로 기대한다. 본 연구는 太極拳의 원형인 陳家太極拳을 대상으로 본 연구를 진행하였으며, 만물을 생성하고 本源으로써 만물이 생성되기 이전부터 존재하는 궁극적 實體인 太極에 이를 수 있는 수련의 한방 편으로써의 太極拳을 이해하기 위해서 太極拳의 이론적 배경이 되는 道敎의 수련 이론과 太極拳의 실질적 수련 이론이라 할 수 있는 太極拳의 수련 요결을 살펴보고자 한다.
중국 고대의 학자들은 생명의 본질을 비롯해 어떻게 해야 장생할 수 있는가 하는 문제에 대해 다방면으로 연구하고 검토했다. 자신의 생명을 존중하여 평생 동안 건강을 유지하고 증진함으로써 장수하고자 하는 養生의 사상은 導引 .
가설 설정
形神統-의 관념은 元氣論을 바탕으로 하고 있으며 形神統-의 기초는 물질이고, 물질은 정신을 결정지으며 정신은 물질을 떠나서 독립적으로 존재할 수 없다는 것이다.24) 실제로 性命과 形神은 서로 상통할 수 있는 개념이다. 性과 神은 상통하며 다 같이 인간의 심성 .
피부, 모발까지 전신의 모든 부분이 조금도 긴장된 곳이 없는 상태이다. 48) 전신의 기운이 잘 통하려면 반드시 이완을 해야 한다. 긴장하면 경직되어 기운이 막히기 때문이다.
含胸이 이루어지면 拔背는 자연스럽게 이루어진다. 넷째, 鬆腰 : 송요는 허리를 이완하여 곧게 펴는 것이다. 太極拳에서 사지의 움직임은 척추로부터 비롯한다.
성능/효과
그렇다고 허리에 힘을 주어 억지로 펴서는 안되며 鬆腰하여 尾閭中正과 조화를 이루어야 한다. 다섯째, 尾閭 中正 : 미려중정은 꼬리뼈를 바르게 하는 것으로 꼬리뼈는 앞 쪽을 향하여 하복부를 받쳐야 한다. 꼬리뼈를 앞쪽으로 살짝 말아서 요추를 바르게 펴 척추 전체를 곧추 세우게 한다.
그래야 팔을 자유자재로 움직일 수 있다. 셋째, 含胸拔背 : 함흉발배는 가슴을 내밀지 말고 등을 곧게 뻗어 길게 늘이라는 뜻이다. 含胸이란 가슴을 내밀어서도 안 되고 또 가슴이 움푹 들어가도 안 된다.
이루어야 立身中正을 실현할 수 있다. 첫째, 虛靈頂勁 : 허령정경은 정수리의 경을 허허롭게 들어 올린다는 뜻이다. 만일 頭部가 기울거나 삐뚤어지면 신체의 평형과 조화에 영향을 미쳐 정신의 집중에도 영향을 끼친다.
후속연구
太極拳 수련 이론에 관한 선행 연구의 자료를 검토한 결과 철학적 관점에서의 연구는 찾아보기 어렵다.9)그러므로 태극권 수련 이론의 철학적 고찰은 태극권 수련 이론 연구의 지평을 넓히는 계기가 될 것으로 기대한다. 본 연구는 太極拳의 원형인 陳家太極拳을 대상으로 본 연구를 진행하였으며, 만물을 생성하고 本源으로써 만물이 생성되기 이전부터 존재하는 궁극적 實體인 太極에 이를 수 있는 수련의 한방 편으로써의 太極拳을 이해하기 위해서 太極拳의 이론적 배경이 되는 道敎의 수련 이론과 太極拳의 실질적 수련 이론이라 할 수 있는 太極拳의 수련 요결을 살펴보고자 한다.
사회적 측면의 건강을 유지.증진하기 위한 운동으로 활용될 수 있을 것이다.3)
참고문헌 (18)
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