$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아 대상 건강 영양 교육 프로그램 내용 및 효과에 대한 연구
Health Nutrition Education Program Curriculum and the Effects for Preschool Children 원문보기

한국식품영양학회지 = The Korean journal of food and nutrition, v.20 no.2, 2007년, pp.202 - 208  

이현옥 (안양과학대학 호텔조리영양학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study had two purposes: first, to develop various health nutrition education materials for preschool children as well as their teachers and parents, and second, to apply the health nutrition education programs systematically. The health nutrition education materials consisted of : 'Salt! I know...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구는 보건소 관내 보육 시설의 유아, 보육 교사, 학부모의 삼위 일체 일원화 교육이 필요하리 라 사료되어 건강을 위한 영양, 운동, 절주, 금연, 성교육 등의 내용을 플립챠트 가정용 학습 교구, 역할극, 동영상, 애니매이션, 아침 식사 달력 스티커 등의 다양한 매체를 통하여 보육 시설과 가정에서 함께 병행하도록 시도하여 바람직한 건강 증진 실천에 이바지 하고자 하였다.
  • 본 연구는 유아를 대상으로 영양, 운동, 금연, 절주, 성교육 등을 13가지 소 주제로 나누어 서울시 강남구 어린이집 유아 399명을 대상으로 2006년 9월에서 12월에 걸쳐 교육용 교사메뉴얼과 가정용 학습 도구 교재를 제공하여 교육한 후 교육내용 프로그램의 활용과 효과성을 살펴보았다. 그 결과는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Sin, EK and Lee, YK. Development and application of a health belief model based nutrition education program for day care center children. Kor. J. Community Nutr. 11:488-501. 2006 

  2. Choi, WJ. A study on the relationship between vegetable preference and physical status. Kor. J. Nutr. 21:81-87. 1988 

  3. Lim, HJ. A study on the food habit and the evaluation of nutrient intake of preschool children in Pusan. J. Kor. Soc. Food Sci. Nutr. 28:1369-1379. 1999 

  4. Dierks, EC and Morse, LM Food habits and nutrient intakes of preschool children. J. Am Diet Assoc. 47:292-297. 1975 

  5. Joung, HJ, Lee, NH, Choi, YS and Cho, SH. Baseline dietary behaviors of children for nutritional management programs at child care centers in Korea. Kor. J. Nutr. 33:890-900. 2000 

  6. Chung, SJ, Lee, YN and Kwon, SJ. Factors associated with breakfast skipping in elementary school children in Korea. Kor. J. Community Nutr. 9:3-11. 2004 

  7. Moon, HK, Park, SY and Paik, HY. Evaluation of factors associated with health and diet of preschool children by nutritional status. J. Kor. Soc. Food Sci. Nutr. 28:722-731. 1999 

  8. Hwang, HS and Lee, JS. A study of teachers' breakfast behavior and ideal breakfast types. Kor. J. Community Nutr. 4:575-586. 1999 

  9. Kim, CS and Ahn, MS. A study on the preference for food intake of Korean industrial workers. Kor. J. Dietary Culture. 8:1-10.1993 

  10. Lee, NH, Joung HJ, Cho, SH and Choi, YS. A survey of eating behavior and food preference of children in preschool nursery facilities. Kor. J. Community Nutr. 5:578-585. 2000 

  11. Yperman, AM and Vermeersch, JA Factor associated with children's food habits. J. Nutr. Educ. 11:72-75. 1979 

  12. Brich, I. The role of experience in children's food acceptance pattern. J. Am. Diet Assoc. 98:536-540. 1987 

  13. Harrill, I, Smith, C and Gangfever, JA. Food acceptance and nutrient intake of preschool children. J. Nutr. Educ. 4: 103-120. 1972 

  14. Lowenberg, ME. Food prefemces of young children. J. Am. Diet Assoc. 24:430-436. 1998 

  15. Kim, YK and Chyun, JH. Food habits and its relation to the obesity of preschool children living in urban area. Kor. J. Dietary Culture 15:349-360. 2000 

  16. Kim, KA and Shim, YH. Cognitive performance and hyperactivity in terms of eating behavior and physical growth among preschoolers,-A survey on eating behavior of preschoolers. Kor. J. Dietary Culture 10:255-267. 1995 

  17. Lee, SJ, Park, EJ and Park, GS. A study on preference and food satisfaction of the preschool children foodservice in Taegu. J. East Asian Soc. Dietary Life 9:35-45. 1999 

  18. Kim, KA and Shim, YH. Cognitive performance and hyperactivity in terms of eating behavior and physical growth among preschoolers,-The relationships of several factors on preschoolers. Kor. J. Dietary Culture 10:269-280. 1995 

  19. Lee, HS, Jeong, WS and Park, UI. The dietary behavior of obese and normal weight elementary school children with maternal guidance for their dietary behavior. Kor. J. Community Nutr. 8:831-839. 2003 

  20. Nelms, MN. Influential factors of carregiver behavior at mealtime: A study of 24 child-care programs. J. Am Diet Assoc. 97:505-509. 1997 

  21. Her, ES, Yang, HI, Yoon, HS and Lee, KH. Nutritional education status and recognition of the importance of elementary school dietitians in the Gyeongnarn area. Kor. J. Community Nutr. 7:781-793. 2002 

  22. Kim, GM and Lee, SY. Astudy on conscIousness of administrator and dietitian for school food-service management and nutritional education. J. Kor. Diet Assoc. 7:129- 137. 2001 

  23. Shin, DJ. Preschool and day-care center teacher's attitude to nutrition and relationships between their educational background and nutrition knowledge-centered on the Kyungnam area-. Kor. J. Food & Nutr. 10:219-227. 1997 

  24. Yang, IS, Kim, EK, Bai, YH, Lee, SJ and Ahn, HJ. Development of nutrition education program that promotes eating behavior of preschool children-especially focused on being familiar with vegetable-. Kor. J. Diet Culture 8:125-137. 1993 

  25. Kim, YJ, Ryou, HJ, Namm, HJ, Min, YK and Park, HR. Development and assessment of material and child nutrition education materials for health center use. J. of Kor. Dietetic Assoc. 10:428-441. 2004 

  26. Lee, HO. A study on improvement of food habits program for preschool children ( I )-based on food habits and eating behavior-. Kor. J. Food & Nutr. 19:343-351. 2006 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로