본 연구의 목적은 한국의 항만물류산업의 성장회계분석을 통하여 경제성장의 기여요인을 분석하는 것이다. $1990{\sim}2003$년간 항만물류산업은 전 산업 평균에 비하여 총요소생산성과 노동의 기여도는 높고 자본스톡 기여도는 낮다. 외환위기 전후로 항만물류산업의 성장 패턴은 크게 변화하였다. 외환위기 이전, $1990{\sim}1998$년간 항만물류산업의 경제성장률은 14.1%로 전 산업 평균 경제성장률 7.7%보다 크게 높고 그 주된 기여요인도 자본스톡과 총요소생산성으로 나타나지만 이들의 기여도는 전 산업 평균에 미치지 못하였다. 외환위기 이후, $1998{\sim}2003$년간 항만물류산업의 경제성장률은 5.4%로 전 산업 평균(10.1%)에 크게 미치지 못하였고 경제성장에 대한 기여도는 자본스톡 13.1%, 노동 57.0%, 총요소생산성(성장률) 29.9%로 노동에 의존한 성장패턴이 총요소생산성의 성장률 저하와 함께 경제성장률을 격감시키는 결과를 초래하였다.
본 연구의 목적은 한국의 항만물류산업의 성장회계분석을 통하여 경제성장의 기여요인을 분석하는 것이다. $1990{\sim}2003$년간 항만물류산업은 전 산업 평균에 비하여 총요소생산성과 노동의 기여도는 높고 자본스톡 기여도는 낮다. 외환위기 전후로 항만물류산업의 성장 패턴은 크게 변화하였다. 외환위기 이전, $1990{\sim}1998$년간 항만물류산업의 경제성장률은 14.1%로 전 산업 평균 경제성장률 7.7%보다 크게 높고 그 주된 기여요인도 자본스톡과 총요소생산성으로 나타나지만 이들의 기여도는 전 산업 평균에 미치지 못하였다. 외환위기 이후, $1998{\sim}2003$년간 항만물류산업의 경제성장률은 5.4%로 전 산업 평균(10.1%)에 크게 미치지 못하였고 경제성장에 대한 기여도는 자본스톡 13.1%, 노동 57.0%, 총요소생산성(성장률) 29.9%로 노동에 의존한 성장패턴이 총요소생산성의 성장률 저하와 함께 경제성장률을 격감시키는 결과를 초래하였다.
The purpose of this study is to analyze contribution factors of economic growth through growth accounting analysis in Korean port-logistics industry. Comparing with the average level of entire industry for 1990-2003, the contributions of total factor productivity and labor in port-logistics industry...
The purpose of this study is to analyze contribution factors of economic growth through growth accounting analysis in Korean port-logistics industry. Comparing with the average level of entire industry for 1990-2003, the contributions of total factor productivity and labor in port-logistics industry were high, but that of capital stock was very low. The pattern of growth in Korean port-logistics industry has greatly changed before and after Korean financial crisis. Before the 1997 financial crisis, the economic growth rate of port-logistics industry was 14.1%, which is higher than that of the whole industries, 7.7% for 1990-1998. Main contribution factors of the economic growth rate were the growth of capital stock and productivity, but ratios of their contributions were relatively low and did not come up to that for the whole industry. After the financial crisis, annualized growth rate of GDP in port-logistics industry had rapidly declined at 5.4% for 1998-2003, which did not get to that of the entire industry (10.1%). The main contribution factors of the economic growth rate over the 1998-2003 period were capital stock 13.1%, labor 57.0 %, and total factor productivity 29.9 %, Such growth pattern as excess dependence on growth of labor brought reduction of the rate of economic growth with degradation of productivity growth in the Korean port-logistics industry.
The purpose of this study is to analyze contribution factors of economic growth through growth accounting analysis in Korean port-logistics industry. Comparing with the average level of entire industry for 1990-2003, the contributions of total factor productivity and labor in port-logistics industry were high, but that of capital stock was very low. The pattern of growth in Korean port-logistics industry has greatly changed before and after Korean financial crisis. Before the 1997 financial crisis, the economic growth rate of port-logistics industry was 14.1%, which is higher than that of the whole industries, 7.7% for 1990-1998. Main contribution factors of the economic growth rate were the growth of capital stock and productivity, but ratios of their contributions were relatively low and did not come up to that for the whole industry. After the financial crisis, annualized growth rate of GDP in port-logistics industry had rapidly declined at 5.4% for 1998-2003, which did not get to that of the entire industry (10.1%). The main contribution factors of the economic growth rate over the 1998-2003 period were capital stock 13.1%, labor 57.0 %, and total factor productivity 29.9 %, Such growth pattern as excess dependence on growth of labor brought reduction of the rate of economic growth with degradation of productivity growth in the Korean port-logistics industry.
그 동안 한국의 고성장은 기술혁신형 생산보다 생산요소의 양적 투입 확대에 주로 의존해 왔다. 이러한 방법에 의한 성장은 최근에 들어와 한계를 드러내게 되었다.
전통적으로 생산성 분석에서 주된 관심사항은 무엇인가?
전통적으로 생산성 분석에서 주된 관심사항은 경제성장에 대한 투입요소의 기여도와 생산성 부분의 기여의 정도를 파악하는 것이다. 본 연구의 이론모형에서는 항만물류산업의 성장요인 분석을 위하여 총요소생산성을 측정하고 경제성장에 대한 기여인자를 파악하기 위하여 성장회계 방법을 도입한다.
노동에 의존한 성장패턴이 향후 항만물류산업의 지속적인 발전을 위하여 시사하는 점은 무엇이 있는가?
첫째, 일반적으로 지속가능한 성장을 위해서는 어느 정도의 신규투자를 통한 자본스톡의 증대가 기술혁신을 통한 총요소생산성 증대를 뒷받침하기 위해 필요하다. 경제성장은 매년 신규투자가 이루어져서 일정 정도의 자본스톡 증가가 유지되는 상황에서 기술혁신이 가미될 때 탄력적인 힘을 받게 되고 지속적인 성장으로 나아갈 수가 있다. 하지만 노동과 관련된 제도개선과 시스템 혁신을 통한 생산성 향상에는 상당한 한계가 있음을 인식할 필요가 있다.
둘째, 업종의 특성상 항만물류산업 내에 상대적으로 높은 노동투입이 불가피할 경우, 지속적으로 조직문화와 제도개선, 관리운영상의 혁신 등을 통하여 효율성을 높임으로써 생산성 향상을 뒷받침할 수 있어야 할 것이다.
셋째, 궁극적으로 대외적 경쟁력을 확보하기 위해서 노동력에 주로 의존한 물적 투입위주의 성장은 한계에 부딪히게 되므로 항만물류산업이 국가의 중요 기간산업으로 거듭날수 있도록 선별적인 투자확대와 R&D투자를 통한 연구개발 확대가 이루어져야하고 이를 위하여 정책적 관심과 지원이 필요할 것이다.
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