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자동차용 등속 조인트의 내부 마찰 모델 개발
Development of Internal Friction Model in Automotive Constant Velocity Joints 원문보기

윤활학회지 = Journal of the Korean Society of Tribologists and Lubrication Engineers, v.24 no.5, 2008년, pp.215 - 220  

이철희 (인하대학교 기계공학부) ,  장민규 (인하대학교 기계공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

An internal friction model was developed to model the frictional behavior of automotive Constant Velocity (CV) joints by using the test data from an instrumented CV joint friction apparatus with actual driveshaft assemblies. Experiments were conduced under different realistic operating conditions of...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 그러나 이러한 경험적 모델은 등속조인트의 동적인 세부 운전 조건에 대하여 고려되고 있지 않다. 따라서, 본 논문의 주요 목표는 새로운 차량개발을 하는데 있어서 즉시 적용 가능한 트라이팟 등속 조인트의 물리학을 기반으로 하는 조인트 내부 마찰 계수 모델을 개발하는 것이다. 이러한 조인트 마찰모델을 개발하기 위하여 등속 조인트 시험기를 실제 개발하여 등속 조인트 내부의 마찰을 측정하는데 사용하였다.
  • 본 연구에서는 볼 타입의 조인트에 비해 낮은 플런징(plunging) 저항을 가져서 널리 이용되고 있는 트라이팟 (tripod) 등속 조인트의 플런징에 의한 내부 마찰 모델을 유도하고자 힌다[1, 2]. 종래의 등속 조인트모델링에 관한 연구에서는 경험적이고 실험적인 마찰 상수 값을 사용하여 구동축 및 차량 성능을 해석하는데 사용하였다[3].
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참고문헌 (6)

  1. Wagner, E. R., 'Universal Joint and Driveshaft Design Manual: Advances in Engineering', Series No. 7, the Society of Automotive Engineers, Inc., Warrendale, Pa, 1979 

  2. Schmelz, F., Seherr-Thoss, C. H.-C., and Aucktor, E., 'Universal Joints and Driveshafts: Analysis, Design, Applications (translated by S.J. Hill and J.A. Tipper)', Springer-Verlag, New York, 1992 

  3. Hayama, Y., 'Dynamic Analysis of Forces enerated on Inner Parts of a Double Offset Constant Velocity Universal Joint (DOJ): Non-Friction Analysis', SAE Paper No. 2001-01-1161, pp. 219-230, 2001 

  4. Lee, -C. H., 'Measurement and Characterization of Friction in Automotive Driveshaft Joints', International Journal of Automotive Technology, pp. 723-730, 2007 

  5. Halling, J., 'Principles of Tribology', 1st Edition. London: Macmillan, 1975 

  6. Johnson, K. L., 'Contact Mechanics', 1st Edition. Cambridge University Press, 1985 

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