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서비스 상품 구매상황에서 고객의 정보수준과 위험인지도가 정보채널 선택과 충성도에 미치는 영향
Influences of Customers' Information Level and Risk Recognition to the Information Channel Selection and Loyalty 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.8 no.10, 2008년, pp.342 - 350  

정현영 (세명대학교 호텔관광학부)

초록

본 연구는 서비스 상품의 구매상황에서 고객들이 인지하는 위험의 정도와 보유하고 있는 기업과 상품의 정보의 수준이 구매의사결정을 내리는데 필요한 정보를 탐색하는 채널 선택과 고객의 충성도에 어떤 영향을 미치는지에 대하여 연구 하였다. 연구결과 고객들이 인지하는 위험의 정도가 높고 보유하고 있는 정보의 수준이 낮을수록 공식정보채널 보다는 개인적인 정보채널을 선택하여 정보를 탐색하는 것으로 나타났다. 또한 인지하는 위험의 정도가 높을수록 해당 기업과 상품에 대한 충성도가 높아지는 것으로 밝혀졌으나 정보의 수준은 고객 충성도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The study begins with the proposition that customers' recognition of risk and their information level for a service firm and its product influence to the selection of information channel and loyalty of customers. Experimental study found that the likelihood of personal information channel selection ...

주제어

참고문헌 (15)

  1. N. Bendapudi and L. Berry, "Customers' motivations for maintaining relationship with service providers," Journal of Retailing, Vol.72, Fall, pp.223-247, 1996. 

  2. J. Cronin Jr and S. Taylor, "Measuring service quality: A reexamination and extension," Journal of Marketing, Vol.56, pp.55-68, 1992(7). 

  3. A. Dick and K. Basu, "Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework, Journal of Academy Marketing Science, Vol.22, No.2, pp.99-113, 1994. 

  4. M. Friedman, "Consumer evaluation process in a service setting," Journal of Marketing, Vol.7, No.2, pp.47-61, 1993. 

  5. J. Jacoby and L. B. Kaplan, "The components of perceived risk," Third Annual Conferences of Association for Consumer Research, Association for Consumer Research, College Park, MD. pp.94-1-2, 1981. 

  6. S. Hoch and Y. Ha, "Consumer learning: advertising and ambiguity of product experience," Journal of Consumer Research, Vol.13, pp.221-233, 1986(9). 

  7. K. Murray, Service Marketing, 2/E, Pretice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, 1991 

  8. K. Murray and J. Schlater, "Dealing with inherent variability: The difference between manufacturing and services?", International Journal of Production Management, Vol.7, pp.13-44, 1990. 

  9. J. Newman, "Consumer external search: amount and determinants," Consumer and Industrial Behavior, North-Holland, New York, NY., pp.79-94, 1977. 

  10. R. Oliver, "Whence customer loyalty?" Journal of Marketing, 639 special issue, pp.33-44, 1999. 

  11. M. Uncles and G. Laurent, Editorial, International Journal of Marketing Research, Vol.14, No.5, pp.399-404, 1997. 

  12. V. A. Zeithmal, "Service quality profitability, and the economic worth of customers: what we know and what we need to learn," Journal of Academy Marketing Science, Vol.28, No.1, pp.67-85, 2000. 

  13. V. A. Zeithmal, L. Berry, and A. Parasuraman, "The nature and determinants of customer expectations of services," Journal of Academy Marketing Science, Vol.21, No.1, pp.1-12, 1993. 

  14. V. A. Zeithmal and M. J. Bitner, Service Marketing, The McGraw-Hill Companies, Inc., New York, NY., 1996. 

  15. 허만형, SPSS를 이용한 통계분석론, 법문사, 2001. 

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