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주관적인 시험에 의한 자동차 타이어 도로소음 평가
The Evaluation of the Road Noise of the Automotive Tire by Subjective Test 원문보기

한국공작기계학회논문집 = Transactions of the Korean society of machine tool engineers, v.17 no.6, 2008년, pp.91 - 96  

이태근 (광원텍(주) 기술연구소) ,  김병삼 (원광대학교 기계자동차공학부) ,  조태제 (동국대학교 대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As a remarkable reduction of the vehicle noise, the important of tire noise which is generated from the vehicle and the necessity of the research for the noise reduction is being emphasized. In this study, the road noise which is excited by the interaction between tire and road has been studied. The...

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문제 정의

  • 1과 같이 타이어 소음의 발생경로는 도로 소음을 발생시 키는 구조진동 전달경로(structure bome path), 패턴 소음(PTN noise)와 통과소음(pass by noise)를 유발하는 공기 전달경로(air bome path)로 구분된다. 연구에서는 타이어/노면 상호작용에 의해 가진되어 발생하는 도로소음에 대한 변화를 실험적인 접근 방법으로 파악하고자 하였다.
  • 본 연구에서는 타이어의 성능에 크게 영향을 미치고 있다고 판단되는 트레드, 벨트, 에이펙스(apex), 측면부의 물성 변화에 따른 자동차 타이어 도로소음의 영향을 연구하였다.
  • 한편 본 연구에서는 주관적인 평가방법을 이용하여 자동차 타이어 도로소음(road noise)을 평가하고 자 하였다. 자동차 타이어 도로소음에 대한 자동차 현가장치의 영향을 고려하기 위해, 동일한 타이어를 현가장치가 상이한 자동차에 부착하고 주관적인 시험방법으로 자동차 타이어의 도로 소음을 평가하였다.
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참고문헌 (7)

  1. The Society of Korea Automotive Engineering, 1990, Automotive Technical Handbook -Test and Evaluation, The Society of Korea Automotive Engineering, Korea, pp. 153-154 

  2. Iwao, K., Yamazaki, I., 1996, "A Study on the Mechanism of Tire/Toad Noise," JSAE Review 17, pp. 139-144 

  3. Muthukrishnan, M., 1990, "Effects of Material Properties on Tire Noise," SAE 900762 

  4. Kim, B. S., Kim, G. K., and Lee, T. K., 2007, "The Identification of Tire Induced Vehicle Interior Noise," Applied Acoustics, Vol. 68, No. 1, pp. 134-156 

  5. Kim, B. S., Kim, G. K., and Lee, T. K., 2007, "The Identification of Sound Generating Mechanism of Tires," Applied Acoustics, Vol. 68, No. 1, pp. 114-133 

  6. Kim, B. S., 2005, "A Study on the Pattern Noise Prediction of Automobile Tire," Transactions of the Korean Society of Machine Tool Engineers, Vol. 14, No. 4, pp. 68-73 

  7. Sung, K. D. et al, 2005, "A Study on Characteristics of Stiffness and PRAT due to the Belt Angle of Tire using FEM," Korean Society for Precision Engineering, Spring Conference, pp. 1371-1375 

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