최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.46 no.8 = no.244, 2008년, pp.27 - 36
이혜련 (부산대학교 아동가족학과) , 김경연 (부산대학교 아동가족학과)
The purpose of the present study was to investigate the relationship between children's aggression, their anger regulation strategy and anger regulation degree. Using an aggression scale, a total of 428 elementary school children in grades 5 and 6 were examined and partitioned into two groups; -the ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
김귀연(2004). 아동의 또래 부적응에 대한 부모요인 및 또래요인의 인과적 관련성. 부산대학교 석사학위 청구논문
김선희(2000). 학령기 아동의 행동문제 유형에 따른 위험요인과 보호요인의 인과모형 탐색. 부산대학교 박사학위 청구논문
김정희(1987). 지각된 스트레스, 인지세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용-대학신 입생의 스트레스 경험을 중심으로. 서울대학교 박사학위 청구논문
남궁선(1998). 부정적 정서의 조절전략 발달. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문
민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민(2000). 부정적 정서조절방략에 관한 연구; 정서종류와 개인변인에 따른 정서조절 양식의 차이. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(2), 1-16
박서정(2005). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절전략 및 정서조절능력간의 관계. 성균관대학교 박사학위 청구논문
박성연, 강지흔(2005). 남 여 아동의 정서조절능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 아동학회지, 26(1), 1-13
박진아(2000). 청소년의 지각된 사회적 지지 및 자기효능감과 우울간의 관계연구. 연세대학교 석사학위 청구논문
박해진(2002). 초등학교 아동의 스트레스 사회적 지지 지각 및 대처행동과의 관계. 전주대학교 석사학위 청구논문
박혜경, 박성연(2002). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절능력과 공격성간의 관계. 대한가정학회지, 40(8), 87-98
서지영(2003). 부모의 양육행동 및 여아의 정서조절능력이 여아의 공격성에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
윤리라(1998). 공격성의 유형에 따른 심리사회적 적응 및 사회정보처리 특성. 연세대학교 석사학위 청구논문
윤석빈(1999). 경험하는 정서의 종류와 선행사건에 따른 정서조절양식의 차이. 서울대학교 석사학위 청구논문
이귀선(2002). 성인애착 유형에 따른 정서조절양식과 효과성의 차이. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문
임희수, 박성연(2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54
정연희(2005). 공격성향자들의 정서적 특징. 서울대학교 석사학위 청구논문
한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지지각과 행동 문제. 서울대학교 박사학위 청구논문
한유진(2004). 아동의정서조절 동기 및 정서조절능력과 행동 문제. 대한가정학회지, 42(3), 65-77
Almagor, M., & Ehrlich, S.(1990). Personality correlates and cyclicity in positive and negative affect. Psychological Reports, 66, 1159-1169
Barret, K., & Campos, J.(1987). Perspectives on emotional development II: A functionalist approach to emotions. In J. D. Osofsky(Ed.), Handbook of Infant development(2nd, pp. 555-578). New York: Wiley
Berkowitz, L.(1989). Frustration-aggression hypothesis: Examination and reformulation. Psychological Bulletin, 106(1), 59-73
Berkowitz, L.(1990). On the formulation and regulation of anger and association: A Cognitive-neoassociationistic analysis. American Psychologist, 45(4), 494-503
Bohnert, A. M., Crnic, K. A., & Lim, k. G.(2003). Emotional competence and aggressive behavior in school-aged children. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(1), 79-97
Buss, K. A., & Goldsmith, H. H.(1998). Fear and anger regulation in infancy: Effects on the temporal dynamics of affective expression. Child Development, 69, 359-374
Chang, L., Schwartz, D., Dodge, K., & McBride-Chang, C.(2003). Harsh parenting in relation to child emotion regulation and aggression. Journal of Family Psychology, 17, 598-606
Cole, P. M.(1986). children's spontaneous control of facial expression. Child Development, 57, 1309-1321
Cole, P. M., Zahn-Waxler, C., & Smith, K. D.(1994). Expressive control during a disappointment; variations related to preschoolers' behavior problems. Developmental Psychology, 30(6), 835-846
Crick, N., & Dodge, K. A.(1994). A review and reformulation of social information-processing mechanism in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101
Dodge, K. A.(1986). A Social information-processing model of social competence in children. In M. Perlmutter(Ed). Minnesota symposium on child psychology(vol. 18. pp. 77-125). Hillsdale. NJ: Erbaum
Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., et al.(2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72, 1112-1134
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., & Reiser, M.(2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 136-157
Eron, L. D.(1987). The development of aggression behavior from the perspective of a developing behaviorism. American Psychologist, 42(5), 435-442
Fabes, R. A., & Eisenberg, N.(1992). Young children's coping with interperson anger. Child Development, 63, 116-128
Frijda, N.(1986). The emotion. New York: Cambridge University Press
Ganellen, R. J., & Blaney, P. H.(1984). Hardness and social support as moderators of the effects life stress. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 156-163
Gilliom, M., Shaw, D. S., Beck, J. E., Schonberg, M. A., & Lukon, J. L.(2002). Anger regulation in disadvantaged preschool boys: Strategies, antecedents, and the development of self-control. Developmental Psychology, 38, 222-235
Green, R. G.(1990). Human aggression. Pacific Grove. CA: Books/Cole
Grolnick, W. S., Bridges, I. J., & Connell, J. P.(1996). Emotion regulation in two-year-olds: Strategies and emotional expression in four context. Child Development, 67, 928-941
Harmon-Jones, E.(2003). Anger and the behavioral approach system. Personality and Individual Differences, 35(5), 995-1005
Hubbard, J. A.(2001). Emotion expression processes in children's peer interaction: The role of peer rejection, aggression, and gender. Child Development, 72, 1426-1438
Kopp, C. B.(1989). Regulation of distress and negative emotion: A developmental view. Developmental Psychology, 25, 343-354
Larson, R., Raffaelli, M., Richards, M. H., Ham, M., & Jewell, L.(1990). Ecology of depression in late childhood and early adolescence: A profile of daily states and activities. Journal of Abnormal Psychology, 99, 92-102
Malatesta, C, Z., & Haviland, J, M.(1982). Learning display rules: The socialization of emotion expression in infancy. Child Development, 54, 603-619
Mangelsdorf, S. C., Shapiro, J. R., & Marzolf, D.(1995). Developmental and temperamental differences in emotion regulation in infancy. Child Development, 66, 1817-1828
Pierce, G. R., Sarason, B. R., & Sarason, I. G.(1992). General and specific support expectation and stress as predictors of perceived supportiveness: An experimental study. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 297-307
River, S. E.(2005). Discrete Emotion in Emotion Regulation: The case of anger and sadness. Unpublished doctoral dissertation, University of Yale, New Haven, CT
Saarni, C.(1990). Emotional competence: How emotions and relationships become integrated. In R. A. Thompson(Ed), Socio-emotional development at Nebraska Symposium on Motivation.(pp. 115-182). Lincoln: University of Nebraska press
Salisch, M. V., & Vogelgesang, J.(2005). Anger regulation among friends: Assessment and development from childhood to adolescence. Journal of Social & Personal Relationships, 22(6), 837-855
Schwartz, D., Dodge, K. A., Coie, J. D., Hubbard, J. A., Cillessen, A. H. N., Kemerise, E. A., et al.(1998). Social-cognitive and behavioral correlates of aggression and victimization in boy's play groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 431-440
Schwartz, D., & Proctor, L. J.(2000). Community violence exposure as a predictor of aggression and peer victimization. Paper presented at meetings of ISSBD XIV, Beijing, China
Shield, A., & Cicchetti, D.(1998). Reactive aggression among maltreated children: The contribution of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 381-395
Shipman, K., Schneider, R., & Slims, C.(2005). Emotion socialization in maltreating and nonmaltreating mother-child dyads: Implications for children's adjustment. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(3), 590-596
Silk, J. S., Steinberg, L., & Morris, A. S.(2003). Adolescents' emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74(6), 1869-1880
Stoker, S, C.(2002). Emotion regulation in high-risk young children. Unpublished doctoral dissertation, University of New York
Thompson, R. A.(1994). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 4, 269-307
Underwood, M. K.(1997). Peer social status and children's understanding of the expression and control of positive and negative emotions. Merrill-Palmer Quarterly, 43, 610-634
Underwood, M. K., Coie, J., & Herbsman, A.(1992). Display rules for anger and aggress in schoolaged children. Child Development, 63, 366-380
Zeman, J., & Garber, J.(1996). Display riles for anger, sadness, and pain: It depends on who is watching. Child Development, 67, 957-973
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.