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궤도 결함에 기인한 국외의 철도사고 분석
Analysis of Railroad Accidents due to Track Defects in Foreign Countries 원문보기

한국방재학회논문집 = Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation, v.8 no.1, 2008년, pp.23 - 29  

임남형 (충남대학교 토목.환경공학부) ,  이우철 (충남대학교 토목공학과) ,  최진유 (한국철도기술연구원)

초록

철도시스템은 전세계적으로 가장 안전한 교통수단으로 인식되고 있지만, 사고는 계속 발생되고 있다. 많은 하위부분으로 구성되어 있는 철도시스템의 특성상 사고위험을 완전히 방지하기는 어렵다. 철도사고는 다양한 원인이 복합적으로 작용하여 하나의 사건으로 표출되기 때문에 사고의 근원적 예방을 위해 사고사례의 사고모드를 분석하고, 사고모드에 영향을 미치는 인자들의 상관관계를 역 추적하는 시스템적인 접근은 매우 중요하다. 본 연구에서는 미국, 영국, 캐나다, 오스트레일리아의 국외사고사례분석을 수행하며 주요 위험인자를 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The railway system is worldwide recognized as a safe mean of transportation. However, railroad accidents and incidents continue to occur. Due to the nature of the railway system that consist of many mechanical parties, it is apparently difficult to eliminate probability of accidents and incidents co...

주제어

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문제 정의

  • 본 논문에서는 미국, 호주, 그리고 영국에서 발생된 궤도틀림과 체결구 결함에 의한 철도사고 중에서 근래에발생된 대표적인 사고사례를 분석한다.
  • 본 연구에서는 철도사고사례의 사고모드의 분석을 통하여 사고발생에 영향을 주는 주요 위험 요인을 제시하고자 한다. 역사가 그 시대상을 반영하듯 사고사례는 사고발생 전후의 철도 시스템의 상황을 잘 반영한다.
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참고문헌 (9)

  1. Australian Transport Safety Bureau (2003) Derailment of Pacific National Tracin 2PW4-N. Rail Safety Investigation Report No. 2003/005 

  2. Australian Transport Safety Bureau, (2005) Derailment of Pacific National Train 6MP4 and 6SP5. Rail Safety Investigation Report No. 2005/002 

  3. National Transportation Safety Board (2002) NTSB/RAB-04/05 

  4. National Transportation Safety Board (2004) Derailment of Amtrak Train NO. 58 NTSB/RAR-05/02 

  5. National Transportation Safety Board (2005) NTSB/RAB-06/03 

  6. National Transportation Safety Board (2006) NTSB/RAB-06/08 

  7. The Office of Rail Safety Investigation (2002a) Pacific national train 4YN2 derailed due to misalignment. Rail Safety Investigation Report-Rocky Ponds 

  8. The Office of Rail Safety Investigation (2002b) pacific National Train G9821 derailed due to Misalignment. Rail Safety Investigation Report-Yass Junction 

  9. Rail Accident Investigation Branch (2006) Derailment of a Freight Train at Cricklewood Curve. Rail Accident Report 02/2007 

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