The main characteristic of 'Idea of Uimul(宜物思想)' lies in specifically laying down rules on the subject of thought, and creating correlated measures and ways based on those grounds. Thus, 'Ui(宜)' emphasizes the pertinence of the measures and ways. By making a detailed analysis, the importance of 'Mul...
The main characteristic of 'Idea of Uimul(宜物思想)' lies in specifically laying down rules on the subject of thought, and creating correlated measures and ways based on those grounds. Thus, 'Ui(宜)' emphasizes the pertinence of the measures and ways. By making a detailed analysis, the importance of 'Mul(物)', the subject of thought, the perception of it, the human reaction to it, and the specific principle of the action, can be seen. Ancient Chinese considered Heaven and Earth the largest frame of perception, and perceived all things through it. Heaven and Earth was differentiated from 'Gi'(氣), and the Gi of Heaven and the Gi of Earth interacted with one another in endless motion. "Hwangjenaegyeong(黃帝內經)" considered nature and all things in it through this ideology of 'Correspondence between Heaven and Humanity(天人相應)'. It considered humans to be born from the Gi of Heaven and Earth and to associate with one another under the influence of the Gi of Heaven and Earth. Therefore, in "Hwangjenaegyeong(黃帝內經)", the ideology of 'Correspondence between Heaven and Humanity(天人相應)' is the fundamental frame of Idea of Uimul(宜物思想). On the other hand, the Ui(宜) in Idea of Uimul(宜物思想) indicates the pertinent measures and ways towards a subject, that is, humans acting appropriately according to the laws of Heaven and Earth inside the ideology of 'Correspondence between Heaven and Humanity(天人相應)'. Humans are affected by nature and adapt to it, but they also recognize the laws of nature and strive to wholly protect the human life by versatilely taking adequate measures against the numerous changes of nature.
The main characteristic of 'Idea of Uimul(宜物思想)' lies in specifically laying down rules on the subject of thought, and creating correlated measures and ways based on those grounds. Thus, 'Ui(宜)' emphasizes the pertinence of the measures and ways. By making a detailed analysis, the importance of 'Mul(物)', the subject of thought, the perception of it, the human reaction to it, and the specific principle of the action, can be seen. Ancient Chinese considered Heaven and Earth the largest frame of perception, and perceived all things through it. Heaven and Earth was differentiated from 'Gi'(氣), and the Gi of Heaven and the Gi of Earth interacted with one another in endless motion. "Hwangjenaegyeong(黃帝內經)" considered nature and all things in it through this ideology of 'Correspondence between Heaven and Humanity(天人相應)'. It considered humans to be born from the Gi of Heaven and Earth and to associate with one another under the influence of the Gi of Heaven and Earth. Therefore, in "Hwangjenaegyeong(黃帝內經)", the ideology of 'Correspondence between Heaven and Humanity(天人相應)' is the fundamental frame of Idea of Uimul(宜物思想). On the other hand, the Ui(宜) in Idea of Uimul(宜物思想) indicates the pertinent measures and ways towards a subject, that is, humans acting appropriately according to the laws of Heaven and Earth inside the ideology of 'Correspondence between Heaven and Humanity(天人相應)'. Humans are affected by nature and adapt to it, but they also recognize the laws of nature and strive to wholly protect the human life by versatilely taking adequate measures against the numerous changes of nature.
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문제 정의
상과 변을 정확하게 인식하기 위해서는 길이를 재기 위해 자로 기준을 삼아야 하는 것처럼 명확한 법칙을 가지고서 파악하고자 하였다.『황제내경』은 천지자연을 천인상응의 관점에서 변화의 법칙의 상과 변을 인식하였으며 이를 통해 법자연 사상의 바탕 아래 자연에 적응하고 대응하려는 노력을 하였음을 알 수 있다.
의 물 사상은 결국 상도에 가장 적절하게 부합하고자 하는 사유의 결과라고 볼 수 있는 것이다. 상도(常道)는 상 (常)과 변(變)의 인식을 통해서 구체화되므로 다음 단락에서는『황제내경』의 상변관(常變觀)을 살펴보고자 한다.
한의학의 의료과정에서 대표적 특징 중에 하나인 변증논치(辨證論治)4)의 과정을 살펴보면 이러한 방법론들을 고찰해볼 수 있다. 한열변증(寒熱辨證)을 통해 한증(寒證)을 변별해 보기로 하자. 한증이란 밖으로부터 들어온 한(寒)의 사기나 내상이 오래되어 병이 되거나 양기가 손상되거나 음사(陰邪)가 안으로부터 성할 때 생긴다.
제안 방법
이를 살펴보기 위해서는『주*의 역 변역의 철학관과「황제내경』의 상도(常道)와 상(象)에 대해 살펴 볼 것이다. 의물사상은 일반론보다는 특수성, 차이성에 대해서 관심을 가지고 있으므로 일반적인 법칙으로써의 상 (常)뿐만 아니라 일상에서 무수히 일어나는 변(變)에 대한 개념도 중요하다.
성능/효과
의(宜)라는 것은 대책 혹은 방법의 적절성을 강조하는 것이다. 3)의물은 비류취상과 비교해보면 비류취상이 서로 같은 점에 관심을 두고 있는데 비해 의물은 차이성에 관심을 두고 있다고 할 수 있다.
하지만 한상을 비류취상해내기도 한다. 분석과 종합, 귀납과 비류취상의 방법을 동시에 적용한다고 하는 것이 보다 정확할 것이다.
(脈象)은 양기가 허약하여 혈맥을 두드리는 힘이 부족하므로 느린 맥의 상(象)을 보인다. 이러한 여러 가지 증상들을 분석하고 종합해 보면 한(寒)이라는 속성으로 귀결되니 한증이라는 결론을 낼 수 있다.
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