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[국내논문] 흡입밸브 각이 실린더 내 와류 발생 특성에 미치는 영향(II)
Effect of Inlet Valve Angle on In-Cylinder Swirl. Generation Characteristics(II) 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.17 no.2, 2009년, pp.42 - 48  

엄인용 (서울산업대학교 기계공학과) ,  박찬준 (서울산업대학교 기계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper is the second of 2 companion papers which investigate in-cylinder swirl generation characteristics according to inlet valve angle. Two DOHC 4 valve engines, one has wide intake valve angle and the other has narrow valve angle, were used to compare the characteristics of swirl motion gener...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 밸브 각이 와류 발생의 특성에 미치는 영향을 파악하기 위해, 밸브 각이 서로 다른 두 엔진의 흡입 및 압축 유동을 입자영상유속계 (PIV, particle image velocimetry)를 이 용해 측정 하여 비교하였다. 이전 논문에서 흡입유동 특성에 대해 논의하였으며 본 논문에서는 압축 시 유동 특성 에대해 논의하고자 한다.
  • 이전 논문에서 흡입유동 특성에 대해 논의하였으며 본 논문에서는 압축 시 유동 특성 에대해 논의하고자 한다.

가설 설정

  • 그러나 현재까지 입자영상유속계(PIV, particle image velocimetry) 등을 이용한 실린더 내 유동 해석은 정상 유동,6,7) 국부적 유동 특성 파악, 8)또는 한 단면의 측정 결과만 제시하여 유동에 대한3차원적 정보 획득이 어려운 것이 대부분이다."3)또한 600-800 RPM 정도의 저속으로 운전하여 실물 엔진의 운전상태와 거리가 멀다.9,11,12)
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참고문헌 (14)

  1. I. Y. Ohm and Y. S. Cho, 'Mechanism of Axial Stratification and its Effect in an SI Engine,' SAE2000-01-2843, 2000 SAE Transaction - Journal of Fuel & Lubricants, 2001 

  2. I. Y. Ohm and Y. S. Cho, 'In-Cylinder Fuel Behavior according to Fuel Injection Timing and Port Characteristics in an SI Engine : Part III-With High Swirl,' Transactions of KSAE, Vol.9, No.3, pp.18-26, 2001 

  3. G. B. Cho, C. H. Jeon, Y. J. Chang and K. Y. Kang, 'Characteristics of In-cylinder Steady Flow using PIV for Different Intake Port Geometries in a 4-valve Gasoline Engine,' Transactions of KSAE, Vol.5, No.5, pp.188-196, 1997 

  4. I. Y. Ohm, C. J. Park and H. S, Kim, "InCylinder Intake Flow Characteristics of Helical Port Engines with Wide Valve Angle," Fall Conference Proceedings, Vol.I KSAE, pp.138-146,2006 

  5. I. Y. Ohm, C. J. Park, H. S, Kim, 'In-Cylinder Compression Flow Characteristics of Helical Port Engines with Wide Valve Angle,' Fall Conference Proceedings, Vol.I, KSAE, pp.167-174,2006 

  6. G. B. Cho, C. H. Jeon, Y. J. Chang and K. Y. Kang, 'Characteristics of In-cylinder Steady Flow using PIV for Different Intake Port Geometries in a 4-valve Gasoline Engine,' Transactions of KSAE, Vol.5, No.5, pp.188-196,1997 

  7. S. Y. Lee, K. S. Jeong, C. H. Jeon and Y. J. Chang, "Study on The In-Cylinder Flow Characteristics of An SI Engine Using PIV," Int. J. Automotive Technology, Vol.6, No.5, pp.453-460, 2005 

  8. K. H. Lee, C. S. Lee, H. G. Lee, M. S. Chon and Y. C. Joo, 'Spatial Analysis of Turbulent Flow in Combustion Chamber using High Resolution Dual Color PIV,' Transactions of KSAE, Vol.6, No.6, pp.132-141, 1998 

  9. C. H Lee, K. H. Lee and C. S. Lee, 'An Experimental Study on the Flow Characteristics and the Stratification Effects in Visualization Engine Using the DPIV and the Entropy Analysis,' Transactions ofKSAE, Vol.13, No.1, pp.9-18, 2005 

  10. K. H. Lee, J. D. Ryu, C. S. Lee and R. D. Reitz, 'Effect of Intake Port Geometry on The In-Cylinder Flow Characteristics in A High Speed D.I. Diesel Engine,' Int. J. Automotive Technology, Vol.6, No.1, pp.1-8, 2005 

  11. J. H. Park, N. H. Lee and K. H. Choi, 'Analysis of In-Cylinder Flow Fields using Particle Image Velocimetry,' Transactions of KSAE, Vol.7, No.4, pp.46-53, 1999 

  12. J. H. Park, N. H. Lee and K. H. Choi, 'Analysis of Spray and Flow Fields for Development of Spark-ignited Direct Injection Engine,' Transactions of KSAE, Vol.6, No.6, pp.202-209, 1998 

  13. I. Y. Ohm and C. L. Myung, 'In-Cylinder Flow Measurement Using PIV,' Spring Conference Proceedings, KSAE, Vol.I, pp.80-87, 2002 

  14. I. Y. Ohm and C. J. Park, 'In-Cylinder Intake Flow Characteristics according to Inlet Valve Angle,' Transactions of KSAE, Vol.14, No.3, pp.142-149,2005 

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