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돛이 소형선박 횡동요 감소에 미치는 영향
Influence of Sail on the Reduced Rolling Motion of Small Ship 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.21 no.1 = no.43, 2009년, pp.68 - 77  

최찬문 (제주대학교) ,  안장영 (제주대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study it will be discussed how to solve the problem of discomfort from rolling motion on the small fishing boats. Up to now, the equipments of reducing rolling system can be examined by various case, but difficult to apply small vessel by function, space and costly establishment. A way of im...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 소형선박에 적절할 것으로 생각되는 돛을 이용하여 횡동요 억제효과를 검토하려고 한다. 선체에 대한 돛의 역할에 대해서는 Masuyama et al.

가설 설정

  • 경사각은 미소하다는 것이다. 그리고 셋째는 선박에 작용하는 감쇠는 등가 점성 감쇠로 가정한다. 이러한 가정으로부터 I xx , J xx는 횡 경사 축에 대해 2차 관성모멘트 및 부가 관성모멘트, k 1 k 2 는 각각 선형, 비선형 항 감쇠계수, m, g는 중력가속도, φ는 횡동요 경는 선체질량, 사각의 진폭, GM를 횡 메타센터로 각각 나타내어 선박의 횡동요를 1자유도계로 표현하면 식(6) 처럼 정리할 수 있다(Yoshimura et al.
  • 선박의 횡동요를 수학적으로 간결하게 모델링하기 위해 몇 가지 가정을 하여보면, 첫째 횡 동요는 선박 중심(重心)에 대해 발생하고 다른 자유도와의 연성(連成)효과는 무시하며, 둘째 횡동요 경사각은 미소하다는 것이다. 그리고 셋째는 선박에 작용하는 감쇠는 등가 점성 감쇠로 가정한다.
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참고문헌 (10)

  1. Rameswar Bhattaacharyya,(1978). Dynamics of marine vehicles, John Wiley & Sons, Inc.New york, 121-125, 305-307 

  2. Masuyama Y., Nakamura I., Tatano H., Takagi K., and Miyakawa T.,(1993). Sailing performance of ocean cruising yacht by full-scale sea test(Steady sailing performance and dynamic performance in waves), Journal of The Society of Naval Architects of Japan 172, 349-364 

  3. Masuyama Y., Nakamura I., Tatano H., Sakaguchi K., and Kanekiyo T.,(1994). Sailing performance of ocean cruising yacht by full-scale sea test Maneuverability and tacking performance), Journal of The Society of Naval Architects of Japan 174, 377-388 

  4. Moon, S.J J.A. Jeong, H.K. Yoon, G.J., Lee and S.P., Ann,(2005). An experimental study on mass driving anti-rolling system for ships, Journal of the Society of Naval Architects of Korea 42(6), 666-672 

  5. Morwood J.,(1953). Sailing Aerodynamics. F. J. Parsons Ltd, London, 28-39 

  6. Park, J.W.,(2000). Development of the new Chine hull -form for stability of coastal small fishing-vessel, Development of practical technology. Ministry of Maritime Affairs & Fisheries Report. 35-36 

  7. Kim, Y.B.,(2002). A study on rudder-roll stabilizer system design for ship, The society of Mechanical Engineers of Korea 26(2),329-339 

  8. Woo, B.K., C.H. In and J.D. Koo,(1974). On the Performance of the anti rolling tank(2), Socirty of Naval Architects of Korea 11(1), 17-26 

  9. Yamaguchi, S., A. Shinki and Y. Ogawara, (1993). On a Feedback control system of ship's rolling motion by an activated anti rolling tank, Journal of The Society of Naval Architects of Japan 126, 203-210 

  10. Yoshimura Y., Kuroda T., Kikumoto M., Igarashi Y.,(2003). Roll-damping control by sail-angle, Journal of The Society of Naval Architects of Japan Symposium Proceeding 2, 85-86 

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