신체성에 기초한 현대 회화와 렘 콜하스 실내공간의 표현특성에 관한 연구 A Study on the Expressional Characteristics of Contemporary Paintings and the Interior space in Rem Koolhaas's Architecture based on the Corporality원문보기
Since the early stages of philosophy in ancient Greece, reason has prevailed over sensation, based on the idea that it was the recognition of the ideal world existing as the archetype of objects. Abstract concepts followed geometric models, though they be invisible. However, from the beginning of 20...
Since the early stages of philosophy in ancient Greece, reason has prevailed over sensation, based on the idea that it was the recognition of the ideal world existing as the archetype of objects. Abstract concepts followed geometric models, though they be invisible. However, from the beginning of 20th century, people began to be interested in the idea in metaphysical philosophy, that reason might not be a characteristic best representing the human spirit, and that a human being is composed of emotion, desire and the physical body, in addition to reason. The study shows that paintings and constructional space have shown similar changes through the stream of time, and have a synchronistic relationship within the range of the formative arts, based on the contemporary philosophy. First of all, it defines the change of contemporary thought and its analysis words. And consider the Corporality which is one characteristic of contemporary thought. This study shows the characteristic of the Corporality in the architectural space of Rem Koolhaas whom it selected the architecture who is influenced by Post-structuralism. In conclusion, It compares paintings and architectural space and looks into the correlations among them in the category of the Corporality which is a pont of view from contemporary thought. As a result of the comparison, the Corporality in paintings is defined as (1) An escape form Reason, (2) An emphasis of experienced events and (3) A destruction of forms. It defines the architectural space of Rem Koolhaas corresponding with the Corporality in paintings has a characteristic of (1) The space of Body without Organs, (2) Becoming spatial concept of events and (3) An Unrestrained Form.
Since the early stages of philosophy in ancient Greece, reason has prevailed over sensation, based on the idea that it was the recognition of the ideal world existing as the archetype of objects. Abstract concepts followed geometric models, though they be invisible. However, from the beginning of 20th century, people began to be interested in the idea in metaphysical philosophy, that reason might not be a characteristic best representing the human spirit, and that a human being is composed of emotion, desire and the physical body, in addition to reason. The study shows that paintings and constructional space have shown similar changes through the stream of time, and have a synchronistic relationship within the range of the formative arts, based on the contemporary philosophy. First of all, it defines the change of contemporary thought and its analysis words. And consider the Corporality which is one characteristic of contemporary thought. This study shows the characteristic of the Corporality in the architectural space of Rem Koolhaas whom it selected the architecture who is influenced by Post-structuralism. In conclusion, It compares paintings and architectural space and looks into the correlations among them in the category of the Corporality which is a pont of view from contemporary thought. As a result of the comparison, the Corporality in paintings is defined as (1) An escape form Reason, (2) An emphasis of experienced events and (3) A destruction of forms. It defines the architectural space of Rem Koolhaas corresponding with the Corporality in paintings has a characteristic of (1) The space of Body without Organs, (2) Becoming spatial concept of events and (3) An Unrestrained Form.
철학의 태동기인 고대 그리스에서부터 이성은 눈에 보이지는 않지만 사물의 원형으로 존재하는 이데아의 세계를 바라보는 인식, 즉 기하학의 모델에 따른 추상적 개념으로서 감각에 대한 우위로 자리매김 했다. 그러나 20 세기 이후 형이상학에서는 수천 년간 믿어온 이성이 인간의 정신을 대표하는 속성이 아닐 수 있으며, 인간 자체는 이성 외에 감정, 욕망, 신체 등으로 이루어져 있다는 것에 관심을 갖기 시작했다.
포스트모던으로 인해 예술은 어떻게 변화했는가?
이성을 근간으로 발전한 계몽주의 시대의 예술은 근대를 지나 현대에 이르러 ‘포스트모던’이란 이름으로 새로운 변화를 겪고 있다. 일원론적인 사고는 다원론적 사고로, 주지주의(主知主義, intellectualism)적이고 엘리트적인 예술은 감각적이고 대중적인 예술로 변화했다. 이러한 변화의 흐름과 건축공간의 변화와도 무관하지 않다고 판단된다.
20 세기 이후 형이상학에서는 이성에 대해 어떻게 인식하였는가?
철학의 태동기인 고대 그리스에서부터 이성은 눈에 보이지는 않지만 사물의 원형으로 존재하는 이데아의 세계를 바라보는 인식, 즉 기하학의 모델에 따른 추상적 개념으로서 감각에 대한 우위로 자리매김 했다. 그러나 20 세기 이후 형이상학에서는 수천 년간 믿어온 이성이 인간의 정신을 대표하는 속성이 아닐 수 있으며, 인간 자체는 이성 외에 감정, 욕망, 신체 등으로 이루어져 있다는 것에 관심을 갖기 시작했다. 동시에 이러한 영역에 연구가 확대되고 있다.
참고문헌 (22)
길성호, 현대건축사고론, 시공문화사, 2001
김문덕, 렘 콜하스와 네덜란드 근.현대건축, 태림문화사, 2005
김원갑, 건축과 시간속의 운동, 시공문화사, 2009
남경태, 개념어 사전, 들녘, 2009
노베르그-슐츠, 건축의 의미와 장소성, 이정국.진경돈 공역, 1999
리처드 도킨스, 이기적인 유전자, 이용철 역, 동아출판사, 1994
마르틴 하이데거, 존재와 시간, 전양범 역, 도서문화사, 2008
볼프강 벨쉬, 우리의 포스트모던적 모던 1, 박민수 역, 책세상, 2001
이정우, 시뮬라크르의 시대, 거름, 2002
정인하, 현대 건축과 비표상, 아카넷, 2006
진중권, 현대미학강의, 아트북스, 2005
질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, 2008
질 들뢰즈, 펠릭스 가타리, 천개의 고원, 김재인 역, 새물결, 2001
철학아카데미, 이지훈, 철학 예술을 읽다, 동녘, 2009
Alejandro Zaera, Finding Freedoms: Conversation with Rem Koolhaas, El Croquis 53+79, 1998
M.Merleu-Ponty, Phenomenologie de la Perception, Editions Gallimard, 1945
김석영, 질 들뢰즈의 공간담론에 기초한 렘 콜하스 실내공간의 특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제18권 3호 통권 74호, 2009. 6
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.