국회의원의 활동은 조직적 활동인 동시에 개인적 활동의 측면을 갖는다. 국회의원과 그들을 보좌하는 직원들이 수행하는 활동은 대한민국 입법부의 주요 업무 수행의 근원이자 당대의 정치사와 정당사, 의원의 출신 지역사 등에 영향을 미치는 중요한 공적 업무가 되는 한편, 4년의 임기 종료 후 재선출되기 위해 임기 중의 업적을 유권자들에게 효과적으로 전달하기 위한 사적 이해에 따른 업무 수행이 병행되는 특징이 있다. 국회의원 조직은 이와 같은 업무 수행과정에서 다양한 유형의 기록을 생산하게 되는데, 국회의원으로서의 공적업무 수행결과물인 공공기록의 관점에서 뿐만 아니라 개인의 입장에서도 자신의 정치철학과 정책방향, 그리고 임기 중의 업적, 인간적 면모 등을 입증할 수 있는 개인기록의 정리를 통하여 자신의 정체성을 만들어갈 수 있으며, 이를 유권자들에게 제공함으로써 객관적이고 신뢰성 있는 이미지 부각이 가능할 수 있다는 점에서 한층 더 중요한 가치와 의미가 확보될 수 있다. 본 연구는 국회의원과 보좌직원들이 기록관리를 잘하는 것이 내부 업무 효율화에 도움이 되며, 국회의원 자신의 개인적인 이익에 도움이 될 수 있다는 점을 강조함과 동시에 내부 효율화의 관점과 개인기록 관리의 필요성에 맞춰 생산 기록목록의 도출과 선별에 이르는 절차와 방법을 제시함으로써 실무적 도움을 주는데 목적을 두었다.
국회의원의 활동은 조직적 활동인 동시에 개인적 활동의 측면을 갖는다. 국회의원과 그들을 보좌하는 직원들이 수행하는 활동은 대한민국 입법부의 주요 업무 수행의 근원이자 당대의 정치사와 정당사, 의원의 출신 지역사 등에 영향을 미치는 중요한 공적 업무가 되는 한편, 4년의 임기 종료 후 재선출되기 위해 임기 중의 업적을 유권자들에게 효과적으로 전달하기 위한 사적 이해에 따른 업무 수행이 병행되는 특징이 있다. 국회의원 조직은 이와 같은 업무 수행과정에서 다양한 유형의 기록을 생산하게 되는데, 국회의원으로서의 공적업무 수행결과물인 공공기록의 관점에서 뿐만 아니라 개인의 입장에서도 자신의 정치철학과 정책방향, 그리고 임기 중의 업적, 인간적 면모 등을 입증할 수 있는 개인기록의 정리를 통하여 자신의 정체성을 만들어갈 수 있으며, 이를 유권자들에게 제공함으로써 객관적이고 신뢰성 있는 이미지 부각이 가능할 수 있다는 점에서 한층 더 중요한 가치와 의미가 확보될 수 있다. 본 연구는 국회의원과 보좌직원들이 기록관리를 잘하는 것이 내부 업무 효율화에 도움이 되며, 국회의원 자신의 개인적인 이익에 도움이 될 수 있다는 점을 강조함과 동시에 내부 효율화의 관점과 개인기록 관리의 필요성에 맞춰 생산 기록목록의 도출과 선별에 이르는 절차와 방법을 제시함으로써 실무적 도움을 주는데 목적을 두었다.
Assemblypersons' activities have organizational and individual nature. The activities of assemblypersons and their assistant staffs become a motive for major work performance of Korean legislature, and are also critical public services affecting contemporary political history, history of political p...
Assemblypersons' activities have organizational and individual nature. The activities of assemblypersons and their assistant staffs become a motive for major work performance of Korean legislature, and are also critical public services affecting contemporary political history, history of political parties and history of assemblyperson's hometown. Moreover, their activities are also characterized by work performance in favor of assemblyperson's personal interests to effectively communicate his or her achievements during term of office to electors with a view to winning reelection after the end of 4-year term of office. Assemblyperson's organization produces various types of record in the performance of these works. From the viewpoint of public archive as a product of assemblypersons' public service performance and from their own personal viewpoints, they can create their own identity by arranging their personal records that can demonstrate their own political philosophy, policy orientation, achievements during term of office, and personal features. In addition, their personal records can have much more values and significance in the sense that those records are available to electors to make it possible to highlight their own images in objective and reliable manner. Conclusively, this study underlined that the efforts for assemblypersons and their assistant staffs to keep their records well could be helpful to streamline their internal works and be also helpful for personal interests of assemblypersons. And this study proposed procedures and methods for deducing and screening a list of production archives to meet a viewpoint of streamlined internal works and needs for keeping personal records, ultimately with a view to giving practical helps for these works.
Assemblypersons' activities have organizational and individual nature. The activities of assemblypersons and their assistant staffs become a motive for major work performance of Korean legislature, and are also critical public services affecting contemporary political history, history of political parties and history of assemblyperson's hometown. Moreover, their activities are also characterized by work performance in favor of assemblyperson's personal interests to effectively communicate his or her achievements during term of office to electors with a view to winning reelection after the end of 4-year term of office. Assemblyperson's organization produces various types of record in the performance of these works. From the viewpoint of public archive as a product of assemblypersons' public service performance and from their own personal viewpoints, they can create their own identity by arranging their personal records that can demonstrate their own political philosophy, policy orientation, achievements during term of office, and personal features. In addition, their personal records can have much more values and significance in the sense that those records are available to electors to make it possible to highlight their own images in objective and reliable manner. Conclusively, this study underlined that the efforts for assemblypersons and their assistant staffs to keep their records well could be helpful to streamline their internal works and be also helpful for personal interests of assemblypersons. And this study proposed procedures and methods for deducing and screening a list of production archives to meet a viewpoint of streamlined internal works and needs for keeping personal records, ultimately with a view to giving practical helps for these works.
국회는 국가 운영의 근거가 되는 법률을 제정하고, 국가정책을 심의·의결하며, 행정부를 감독·견제하는 기관으로 입법기능과 대정부통제기능을 수행한다. 국회의원은 국회에서 입법활동 기능을 하도록 선택된 집단의 구성원이며1), 국민의 대표기관으로서의 지위 및 정당의 대표자로서의 지위를 갖는다2). 국회의원 중 일정 비율은 지역구의원으로 해당 지역의 대표자로서의 지위 또한 갖고 있다고 볼 수 있다.
국회란?
대한민국 헌법 제3장은 국회에 입법권을 부여하고 국민이 선출한 200인 이상의 국회의원들이 4년간의 임기를 가지고 수행할 직무와 면책특권 등을 명시하고 있다. 국회는 국가 운영의 근거가 되는 법률을 제정하고, 국가정책을 심의·의결하며, 행정부를 감독·견제하는 기관으로 입법기능과 대정부통제기능을 수행한다. 국회의원은 국회에서 입법활동 기능을 하도록 선택된 집단의 구성원이며1), 국민의 대표기관으로서의 지위 및 정당의 대표자로서의 지위를 갖는다2).
본 연구에서 국회의원 기록의 관리 방향을 제안하기 위해 견지하는 세 가지 관점은 무엇인가?
국회의원 기록의 관리 방향을 제안하기 위해 견지하고 있는 세 가지 관점은 다음과 같다. 첫째, 국회의원 기록관리는 국회의원실이라는 조직 내부의 업무 효율화 관점에서 접근될 필요가 있다. 작은 규모의 조직이지만 다양한 업무를 밀도 있게 진행하는 국회의원실은 외부 기관으로부터 대량의 정보를 입수하여 처리하는 업무가 많아 접수 문서를 정리하여 보좌직원 간에 효과적으로 공유하고, 자체 생산한 기록물을 잘 정리하여 필요시 효과적으로 참고할 수 있는 관리체계의 구축이 필요 하다. 둘째, 국회의원이 국민에 의해 선출된 선출직 공무원이기 때문에 재임 중 수행하는 활동은 대부분 공적 활동이라 할 수있으며, 따라서 공공 설명책임성(Accountability)을 위해 업무 활동에서 생산되는 기록은 공공기록으로 관리하여야 한다. 이를 위해 현재 공공기록관리 체계에 편입되어 관리되지 못하는 공공 기록을 선별하고 이를 관리하기 위한 방안을 모색해야 한다. 셋째, 국회의원실에서 업무활동 중 생산한 기록 중 국회의원이 재선을 위한 홍보나 퇴임 후의 저술활동 등 개인적인 활용에 필요한 개인기록을 선별하여 별도로 관리할 수 있어야 한다. 이는 공공기록이자 개인기록으로서 가치와 의미를 지닌 기록물이다.
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