$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수출 브랜드 전략에 관한 탐색적 연구: 브랜드 및 도메인 개발 컨설팅 수요조사를 중심으로
The exploratory study on exporting brand strategy: Focused on the demand survey for brand & domain consulting 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.10 no.4, 2009년, pp.551 - 560  

김귀곤 (서정대학 경영정보과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근의 글로벌 경영환경, 그리고 디지털 미디어를 통한 전자상거래가 활성화되고 있는 상황 하에서 수출기업들의 브랜드 및 웹 도메인 개발에 관한 의사결정은 매우 중요한 전략적 선택이다. 특히 웹 도메인 개발은 기업의 브랜드 전략과 밀접하게 관련되어 있기 때문에 브랜드 개발 시 동시에 개발되는 경우가 대부분이다. 따라서 본 연구에서는 한국수출기업의 해외 브랜드 및 웹 도메인 개발 전략에 관한 수요조사결과를 토대로 수출브랜드전략의 결정요인을 탐색적으로 고찰하기위하여 실행되었다. 이를 위하여 본 연구에서는 브랜드전략 결정요인으로 수출경쟁력, 시장의 유사성, 환경의 불확실성으로 구분하고 브랜드 전략과의 관계를 회귀분석 하였다. 연구결과 한국수출기업의 경우에 기대한 바와 같이 수출경쟁력이 높을수록 OEM브랜드 수출비중이 낮고, 환경의 불확실성이 클수록 OEM브랜드 수출비중은 높은 것으로 나타났다. 그러나 시장의 유사성은 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다. 자사브랜드 전략을 사용하고 있는 기업의 경우에도 수출경쟁력이 높은 기업일수록 글로벌브랜드를 선택하는 경향이 높고 환경의 불확실성이 클 경우에는 로컬브랜드 전략을 선택할 가능성이 높은 것으로 나타나 가설을 지지하였다. 그러나 시장의 유사성은 글로벌브랜드 전략 또는 로컬브랜드 전략과의 유의미한 통계적 관계를 보여주지 못했다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Under the recent global business environment and active e-commerce era through digital media, the decision on the exporting companies' brand and web domain development is a very crucial strategic choice. Especially, since web domain development is closely related with company's brand strategy, this ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The first purpose was to look at the determining factors of level of OEM brand export with regard to brand strategies of Korean exporting companies. As presented in statistical results, in case of Korean exporting businesses, the level of OEM brand export was low (the level of firm's own brand export was high) when there was high export competitiveness and the level of OEM brand export was high (the level of firm's own brand export was low) when there was higher uncertainty about the environment.
  • The purpose of this study is, first of all, finding out the determining factors of OEM brand export level in Korean exporting companies. Secondly, it is to find out the factors that decide either global brand strategy or local brand strategy, as mentioned above.
  • Therefore, on the basis of the result of companies' need research usually done prior to the brand and domain development consulting, this study reviews factors which Korean companies have to consider prior to the decision of brand strategies.
  • Therefore, this study places the focus on the determining factors of the firm's own brand strategy (global brand vs. local brand) and hope that it can contribute to Korean companies for their build-up of global brand image.

가설 설정

  • H2: Brand strategy differs according to the similarities between Korean market and the exporting market.
  • H3: Brand strategy will differ according to uncertainty of exporting environment.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (18)

  1. Aaker, David A., Managing Brand Equity, New York: The Free Press, 1991. 

  2. Alden, Dana, Jean-Benedict E. M. Steenkamp, and Rajeev Batra, "Brand positioning through advertising in Asia, North America, and Europe: The role of global consumer culture", Journal of Marketing, 63(January), 75-87, 1999. 

  3. Anderson, Erin and Anne T. Coughlan, "International market entry and expansion via independent or integrated channels of distribution," Journal of Marketing, 51(January), pp.71-823. 1987. 

  4. Batra, Rajeev, "The why, when and how of global branding," in Sanjay Sood (Ed.), Brand Equity and the Marketing Mix: Creating Customer Value, Marketing Science Institute, 95-111(September), 1995. 

  5. Chee, Yong Hee and Chae Un Lim, "Key characteristics in the choice of export branding strategies by Korean small and medium sized firms", The Korean Small Business Review, 17(2), pp.285-308, 1995. 

  6. Duncan, Tom and Jyotika Ramaprasad, "standardized Multinational advertising: The influencing factors." Journal of Advertising, 24(Fall), pp.55-68, 1995. 

  7. Han, C. Min , "An empirical study on the characteristics of brand marketing strategy of Korean exports: Preliminary findings", Korean Management Review, 25(2), pp.333-354, 1996. 

  8. Jung, Ku-Hyun, "Export marketing practice and strategy of Korean firms", Korean Management Review, 12(1), pp.131-157, 1982. 

  9. Kapferer, Jean-Noel, Strategic Brand Management, New York: The Free Press, 1992. 

  10. Lee, Chol, "Export marketing policies and the determinants of export performance", Korean Management Review, 22(1), pp.243-266, 1993. 

  11. Lee, Chol, "The characteristics of global consumer culture and Korean firm's strategy for developing global brand", Korea Trade Review, 26(4), pp.247-269, 2001. 

  12. Lee, Chol, Tae Young Chung and Soon Gwon Choi, New business paradigm: International Business, Pakyoungsa, 2002. 

  13. Lim, Sung Hoon, "Analyzing determinants in performance of Korean exporting firms brand exports", Korea Trade Review, 24(2), pp.163-187, 1999. 

  14. Onkvisit, Sak and John J. Shaw, "Standardized international advertising: A review and critical evaluation of the theoretical an empirical evidence," Columbia Journal of World Business, Fall, pp.43-55, 1987. 

  15. Roth, Martin S., "Effects of global market conditions on brand image customization and brand performance," Journal of Advertising, 24(Winter), pp.55-75, 1995. 

  16. Shocker, Allan D., Rajendra K. Srivastava and Robert W. Reukert, "Challenges and opportunities facing brand management: An introduction to the special issue," Journal of Marketing Research, 31(May), pp.149-158, 1994. 

  17. Terpstra, Vern and Kenneth David, The Cultural Environment of International Business, 3rd ed. Cincinnati, OH: Southwestern, 1991. 

  18. Yu, Sung Hoon, "An empirical investigation of the strategy: Performance relationship", International Business Journal, 6, pp.51-84, 1995. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로