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초록
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곡선부에서 도입되는 완화곡선곡률을 점진적으로 변화시킴으로써 곡선부에서의 차량의 주행안전성 및 승차감을 향상시킨다. 이러한 완화곡선은 클로소이드, 3차포물선 및 사인반파장 등 여러 종류가 있다. 본 논문에서는 차량의 주행해석을 통하여 3차 포물선과 사인반파장 완화곡선의 주행거동 특성을 분석하였다. 각 완화곡선별로 승차감 평가와 주행안전성 평가를 통하여 각 완화곡선의 성능을 정량적으로 비교하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Primary function of a transition curve is to accomplish gradual transition from the straight to circular curve, so that curvature changes from zero to a finite value. The transition curve enhances the running safety and ride comfort of the vehicle in curve. There are a couple of transition curve suc...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 국내에서 이용되고 있는 3차포물선 완화곡선과 일본 등에서 이용되고 있는 사인반파장 완화곡선의 성능을 차량의 주행안전성, 승차감 측면에서 비교하였다.
  • 본 연구에서는 완화곡선형상별 성능비교를 위하여, 3차포물선과 사인반파장 완화곡선을 갖는 선로선형에 대해 차량의 주행속도를 150km/h에서 400km/h까지 50km/h 간격으로 변화시켜 수치해석을 수행하였다.
  • 본 절에서는 3차포물선 및 사인반파장 완화곡선을 갖는 곡선부에서의 차량의 시간이력 응답 특성을 도해적으로 설명 하기 위하여 400km/h 주행속도의 예제를 그림으로 정리하였다.
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참고문헌 (6)

  1. J.-H. Um, K.-Y. Eum, I.-H. Yeo, Y.-H. You (2004) Evaluation of Tilting Trains Speed in Conventional Railways Curves considering Passenger's Comfort in Transition Area, Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 7, No. 4, pp. 153-159. 

  2. J.-H. Um, S.-C. Yang, E.-K. Kim (2009) A Study on Optimum Design for Railway Alignment in Curve, Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 12, No. 4, pp. 597-603. 

  3. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (국토해양부) (2009) Railway construction standard (철도의 건설 기준에 관한 규정). 

  4. Railway construction standard for Shinkansen (신간선 철도설계기준) (2005). 

  5. Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour - Safety - Track fatigue - Ride quality, UIC 518, 2005. 

  6. Railway applications - Ride comfort for passengers - Measurement and evaluation, EN12299, 2009. 

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