본 연구는 일본 중등학교 가정 교과서 주생활영역 교육내용 분석을 통하여 우리의 가정 교과서 주생활영역 집필, 내용 수시보완 및 교육내용 재구성 시의 시사점을 얻고자 하였다. 분석대상은 현재 사용되는 2009년판 중학교의 '기술 가정' 교과서 '가정분야' 2종과 고등학교의 '가정총합' 6종이며, 분석내용은 외형체제, 본문내용, 용어해설, 읽기자료, 표자료 및 활동자료의 내용이었다. 연구결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 주생활영역의 교육내용을 학교급의 증가에 따라 학습의 연계성을 갖고 계통성 있게 심화할 수 있도록 구성하면, 주생활영역의 학습목표를 학생들에게 명확하게 구현할 수 있을 것이다. 따라서 앞으로 개정되는 중등학교 교육과정과 가정교과서의 주생활영역은 학년별, 학교급별로 교육내용의 연계성을 갖도록 구성한다. 아울러 2009년 교육과정에 제시된 한 시점에 집중이수하는 방식은 교육효과가 낮을 것이므로 교육과정의 검토가 요망된다. 둘째, 주생활영역의 교육내용 구성 시 관점은 생활의 주체인 개인이나 가족을 중심으로 주거환경, 근접환경, 광역환경 차원을 반영하여 학습자가 자신과 사회와의 관계를 중시하고, 지구환경을 생각하며, 전통문화를 계승 발전시킬 수 있도록 구성한다. 셋째, 주생활영역의 교육내용 구성 시 수준은 학교급별 이해수준을 감안하여 이해도가 낮은 중학교에는 실험이나 실습과 같은 체험활동을 포함하고, 고등학교에는 스스로 문제를 연구하고 실생활에 적용하며 실천할 수 있도록 구성한다.
본 연구는 일본 중등학교 가정 교과서 주생활영역 교육내용 분석을 통하여 우리의 가정 교과서 주생활영역 집필, 내용 수시보완 및 교육내용 재구성 시의 시사점을 얻고자 하였다. 분석대상은 현재 사용되는 2009년판 중학교의 '기술 가정' 교과서 '가정분야' 2종과 고등학교의 '가정총합' 6종이며, 분석내용은 외형체제, 본문내용, 용어해설, 읽기자료, 표자료 및 활동자료의 내용이었다. 연구결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 주생활영역의 교육내용을 학교급의 증가에 따라 학습의 연계성을 갖고 계통성 있게 심화할 수 있도록 구성하면, 주생활영역의 학습목표를 학생들에게 명확하게 구현할 수 있을 것이다. 따라서 앞으로 개정되는 중등학교 교육과정과 가정교과서의 주생활영역은 학년별, 학교급별로 교육내용의 연계성을 갖도록 구성한다. 아울러 2009년 교육과정에 제시된 한 시점에 집중이수하는 방식은 교육효과가 낮을 것이므로 교육과정의 검토가 요망된다. 둘째, 주생활영역의 교육내용 구성 시 관점은 생활의 주체인 개인이나 가족을 중심으로 주거환경, 근접환경, 광역환경 차원을 반영하여 학습자가 자신과 사회와의 관계를 중시하고, 지구환경을 생각하며, 전통문화를 계승 발전시킬 수 있도록 구성한다. 셋째, 주생활영역의 교육내용 구성 시 수준은 학교급별 이해수준을 감안하여 이해도가 낮은 중학교에는 실험이나 실습과 같은 체험활동을 포함하고, 고등학교에는 스스로 문제를 연구하고 실생활에 적용하며 실천할 수 있도록 구성한다.
The purpose of this study is to obtain a suggestion for writing, revising, and reorganizing for the current Korean Home Economics Textbook. To achieve this goal, the housing unit in the Home Economics curriculums from eight kinds of Japanese textbooks were analyzed. The subject of analysis was Techn...
The purpose of this study is to obtain a suggestion for writing, revising, and reorganizing for the current Korean Home Economics Textbook. To achieve this goal, the housing unit in the Home Economics curriculums from eight kinds of Japanese textbooks were analyzed. The subject of analysis was Technology Home Economics textbook Home Economics Part 2 volumes used in middle school 2009 and Home Economics Synthesis 6 volumes in high school. Contents of main text, terminology, reading material, tables and activities were analyzed. The suggestions of this analysis are as followings. First according to the increase of the level of school, if the field of housing is organized to be intensified systematically with relation to education, the goal of the subject would be clearly realized to the students. Thus, the middle school curriculum and textbook of housing field should be constructed with the consideration of education level according to the grade and the level of school. The method of intensive education in single point of time would result in low efficiency so the current curriculum should be re-considered. Second, perspective of resident, local community, terrain environment, housing culture should be included in housing education so that the learner may value the relationship between him and the society, think of the earth environment, succeed and advance the traditional culture. Third, the curriculum of the housing field should be organized with the consideration of understanding the level of middle, high school students. Middle school, with their student's low understanding, should include more experiential activity such as experiment and practice in their curriculum. On the other hand, curriculum which can enable student to research problems on their own and to apply them in their real life is required in high school course.
The purpose of this study is to obtain a suggestion for writing, revising, and reorganizing for the current Korean Home Economics Textbook. To achieve this goal, the housing unit in the Home Economics curriculums from eight kinds of Japanese textbooks were analyzed. The subject of analysis was Technology Home Economics textbook Home Economics Part 2 volumes used in middle school 2009 and Home Economics Synthesis 6 volumes in high school. Contents of main text, terminology, reading material, tables and activities were analyzed. The suggestions of this analysis are as followings. First according to the increase of the level of school, if the field of housing is organized to be intensified systematically with relation to education, the goal of the subject would be clearly realized to the students. Thus, the middle school curriculum and textbook of housing field should be constructed with the consideration of education level according to the grade and the level of school. The method of intensive education in single point of time would result in low efficiency so the current curriculum should be re-considered. Second, perspective of resident, local community, terrain environment, housing culture should be included in housing education so that the learner may value the relationship between him and the society, think of the earth environment, succeed and advance the traditional culture. Third, the curriculum of the housing field should be organized with the consideration of understanding the level of middle, high school students. Middle school, with their student's low understanding, should include more experiential activity such as experiment and practice in their curriculum. On the other hand, curriculum which can enable student to research problems on their own and to apply them in their real life is required in high school course.
최근 우리 사회의 가족의 건강과 직결되는 식생활, 의생활, 주거 환경의 안전성이 심각하게 위협받고 있어 건강한 소비·의식주 생활을 통해 행복한 삶을 영위하고자 하는 국가·사회적 관심이 커지고 있다(교과부, 2007). 이러한 관심사를 반영하여 2007개정 교육과정 가정교과 주생활분야의 교육내용은 중학교에서는 주거기능 등의 이해를 바탕으로 가족이 적절한 주거를 선택하여 주거공간을 효율적으로 활용, 관리하며 이웃과 더불어 친환경적인 주거생활을 유지할 수 있도록 구성하였다. 아울러 고등학교에서는 우리 주거생활문화 변화 양상의 이해와 세계 주거생활문화의 비교를 통하여 건강과 환경을 고려한 바람직한 주거생활문화를 창조할 수 있도록 제시하였다. 이러한 주생활 교육내용을 포함한 가정 교과서는 2011년 중·고등학교에 적용될 예정이다.
일본 중학교의 가정교과 교육의 목적은?
가정교과는 일본 중등학교에서 필이수 교과·과목으로 중학교에는 ‘기술·가정’을, 고등학교에는 ‘가정’ 교과의 ‘가정 기초’(2단위), ‘가정총합’(4단위), ‘생활디자인’(4단위)중 1과목을 필수적으로 이수하도록 하고 있다(文部科學省, 2009). 교육 내용을 중학교에서는 실천적·체험적인 학습활동으로 안전하고 쾌적한 거주방식에 대한 기초적·기본적인 지식 및 기술을 습득하고, 주거기능에 대한 관심과 이해를 심화하여 앞으로의 생활을 전망하고 문제의식을 갖고 주생활을 향상시키는 능력과 태도를 기르도록 구성하였다. 고등학교에서는 주거기능, 안전·건강한 주거환경 만들기에 필요한 지식과 기술을 습득하여 충실한 주생활을 영위하고 환경부하가 적은 생활을 하는데 중점을 두어(多多納道子 외, 2008) 우리의 주생활영역 교육내용 구성에 시사하는 바가 클 것으로 사료된다.
일본 학교에서 가정교과를 어느정도 이수해야하는가?
가정교과는 일본 중등학교에서 필이수 교과·과목으로 중학교에는 ‘기술·가정’을, 고등학교에는 ‘가정’ 교과의 ‘가정 기초’(2단위), ‘가정총합’(4단위), ‘생활디자인’(4단위)중 1과목을 필수적으로 이수하도록 하고 있다(文部科學省, 2009). 교육 내용을 중학교에서는 실천적·체험적인 학습활동으로 안전하고 쾌적한 거주방식에 대한 기초적·기본적인 지식 및 기술을 습득하고, 주거기능에 대한 관심과 이해를 심화하여 앞으로의 생활을 전망하고 문제의식을 갖고 주생활을 향상시키는 능력과 태도를 기르도록 구성하였다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.