$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

멀티미디어 응용을 통한 비원어민 영어 교사의 수업 개선
Non-Native Teachers' English Language Teaching Improvement through Multimedia Applications 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.11 no.2, 2010년, pp.161 - 168  

이일석 (단국대학교 영어과)

초록

과거에는 영어를 배우는 한국인 언어 학습자들이 문법구조에 대한 지식을 익히는데 학습 초점을 두었다. 문법구조 설명에 학습 초점을 맞춘 EFL (외국어 학습 교실) 수업 속 훈련된 강사들은 EFL 수업에서 선호하는 강사들로 보여졌다. 하지만, 학습 초점이 말하기 능력으로 영향력이 더하여지므로 한국인 영어 학습자들은 현제 '정확성' 보단 가능하면 '유창성'에 더 많은 관심을 보여 유창하게 영어 말하기를 희망한다. 본 연구는 ELT (영어수업 교실) 상황에서 비원어민 영어 학습자들이 원어민과 비원어민 영어교사의 차이점에 대하여 어떻게 인식하고 있는지 밝히고자 한다. 또한, 그에 따른 문제점들을 조사하고, 멀티미디어 응용을 통해 비원어민 영어 교사의 말하기 듣기 수업을 어떻게 개선할 수 있는지 밝히고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the past, Korean English language learners focused on knowledge of grammatical structures. Thus Korean trained instructors, who focused on explaining the grammar structures, were seen as being preferable for teaching in EFL (English as a foreign language) classrooms. However, with the focus chang...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The study discusses language competence and effective teaching skill of teachers according to the NT and NNT dimension, and how they affect English language education in EFL classrooms.
  • The study is carried out to improve non-NTs’ handicap of listening and speaking teaching through multimedia lesson, so that the non-NTs can deliver better and more effective lessons for listening and speaking classes. The study presents interactive multimedia lessons for listening and speaking classrooms taught by non-NT in the context of EFL education.
  • essons. This study is different from the above studies in that it investigates the issues and problems that followed, and how non-NTs can apply multimedia education to their actual teaching practice to enhance their knowledge towards listening and speaking lessons. Several implications for the effective listening and speaking lessons of non-NTs will be discussed.
  • This study is to research the issue of how native English teacher education (NT) and non-native English teacher (non-NT) education are observed in the EFL context in Korea. The study poses two focuses: it examines the effective English language education of NT and non-NT, and it also investigates non-NT English education improvement through multimedia application
  • This study will look into non-NT Listening and Speaking lessons in particular. The study is carried out to improve non-NTs’ handicap of listening and speaking teaching through multimedia lesson, so that the non-NTs can deliver better and more effective lessons for listening and speaking classes.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (10)

  1. Amin, N. (1997). Race and the Identity of the Non-native ESL Teacher. TESOL Quarterly, 31(3), 580-583 

  2. Arva, V. & Medgyes, P. (2000) Native and non-native teachers in the classroom. System, 28,355-372. 

  3. Chun D. M. & Plass J. L. (2000) Networked multimedia environments for second language acquisition. In Warschauer, M. and Kern, R. Network-based Language Teaching: Concepts and Practice. Cambridge: University Press 

  4. Dunkel, P. (1991) Computer Assisted Language Learning and Testing: Research Issues and Practice. Newbury House 

  5. Mattos, A. (1997) Native and Non-native Teacher: A Matter to Think Over. Forum, 35 (1): 38 

  6. McNeill, A, (1994) Some characteristics of native adnon-native speaker teachers of English. (ERIC Document Reproduction Service No. ED386067) 

  7. Medgyes, P. (1992) Native or non-native: who's worth more? ELT J ournal, 46, 340-349. 

  8. Reves, T. & Medyes, P. (1994). The non-native English Speaking EFL/ESL teacher's self-image: An international survey. System, 22, 353-367 

  9. Yoo, B. at al. (1995) The Use of Multimedia in ELT. Book Korea. 

  10. Warschauer, M. (1997) Comparing Face-to-Face and Electronic Discussion in the Second Language Classroom. CALICO Journal, 13 (2&3), 7-25. Retrieved on 02, Nov., 2004 from http://www.gse.uci.edu/markw/comparing.html 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로