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간호사의 투약대화의 구조와 내용에 대한 평가도구 개발 연구: 대화분석적 접근
Evaluation of Nurses' Competency in Nurse-Patient Communication about Medications: Conversational Analysis Approach 원문보기

Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.40 no.1, 2010년, pp.1 - 13  

손행미 (울산대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to develop evaluation criteria for conversations about medication and to demonstrate conversational analysis with actual dialogues on medication as examples. Methods: This study was a secondary analysis of qualitative research using conversational analysis whic...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의료현장에서 종종 발생되는 투약 관련 실수에는 무엇이 있는가? 한편, 의료현장에서 종종 발생되는 투약 관련 실수는 의사처방 오류가 49%, 간호사의 투약 오류가 38%를 차지하며 오류 발생의 구체적인 원인은 대부분이 의료인과 환자의 의사소통의 문제라고 보고되고 있다(Benjamin, 2003). 그리고 의사소통으로 인한 투약 실수의 문제는 간호사의 업무 중심적 의사소통이 문제가 된다(Bennett, Harper-Femson, Tone, & Rajmohamed, 2006)는 지적이 있다.
간호사와 환자의 의사소통은 무엇을 위해 필수적인가? 간호사와 환자의 의사소통은 환자의 특정 간호요구를 사정하고, 신체 간호 및 사회적-정서적 지지를 제공하고, 정보를 교환하거나 타협하는 등의 모든 주요 간호행위에 필수적이기 때문에 의사소통은 간호사와 환자의 상호작용에 관한 문헌에서 계속 다루어져 왔다(Caris-Verhallen, Timmerman, & van Dulmen, 2004). 의사소통 능력은 간호사에게 가장 중요한 능력 중의 하나임에도 불구하고 간호사의 실제 의사소통에 장애가 있음이 지적되고 있다(Hwang, 2007).
간호사의 실제 의사소통은 어떠한가? 의사소통 능력은 간호사에게 가장 중요한 능력 중의 하나임에도 불구하고 간호사의 실제 의사소통에 장애가 있음이 지적되고 있다(Hwang, 2007). 간호사들은 환자들에게 일방적으로 질문을 하고, 의학적 전문지식을 과장되게 노출시킨다든지, 환자의 이야기를 중단시키는 등의 양상으로 전문적 힘을 사용함으로써 환자 중심적 의사소통이 아니라 업무 중심적 의사소통을 하는 경향이 많다(Kettunen, Poskiparta, & Gerlander, 2002)는 것이다. 또한 의사소통 관련 선행연구들은 자가보고 형식으로 수행되어 실제 대화 및 비언어적 행위에 대한 구체적이고 실제적인 자료를 포착하지 못하며 심층면담을 통한 질적자료는 의사소통 경험에만 초점을 두고 있다는 점에서(Yi, 2007) 간호사와 환자의 의사소통을 이해하고 대화 참여자의 의사소통 능력 향상을 안내하는데 한계가 있다.
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참고문헌 (25)

  1. Bak, Y. I. (2001). Introduction into the dialogue analysis. Seoul: Yeoklak. 

  2. Bak, Y. I. (2002, February). Method and procedures for dialogue analysis. Paper presented at the meeting of the Korean Association for Qualitative Research in Nursing, Seoul. 

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  4. Benjamin, D. M. (2003). Reducing medication errors and increasing patient safety: Case studies in clinical pharmacology. Journal of Clinical Pharmacology, 43, 768-783. 

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  6. Burroughs, T. E., Waterman, A. D., Gallagher, T. H., Waterman, B., Jeffe, D. B., Dunagan, W. C., et al. (2007). Patients' concerns about medical errors during hospitalization. Joint Commission Journal on Quality and Patient Safe, 33, 5-14. 

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  9. Deppermann, A. (2006, February). Utilization conversation analysis to improve competency in communication for doctor and counselor. Paper presented at the meeting of the Research Institution of Humanities, Seoul National University, Seoul. 

  10. Eisenhauer, L. A., Hurley, A. C., & Dolan, N. (2007). Nurses' reported thinking during medication administration. Journal of Nursing Scholarship, 39, 82-87. 

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  12. Jones, A. (2003). Nurses talking to patients: Exploring conversation analysis as a means of researching nurse-patients communication. International Journal of Nursing Studies, 40, 609-618. 

  13. Kettunen, T., Poskiparta, M., & Gerlander, M. (2002). Nurse-patient power relationship: Preliminary evidence of patients' power messages. Patient Education and Counseling, 47, 101-113. 

  14. Ko, M. H., Kim, C. M., Moon, J. H., & Yi, M. S. (2005). Conversation analysis: The study of talk-in-interaction. Seoul: Goonja Publishing Inc. 

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  16. Lee, D. W. (2000). A conversational analysis of 'doctor-patient' communication: In searching of the interpersonal communication problems and solutions. Hankookeornronjungbo, 45, 232-344. 

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  20. Sandelowski, M. (1986). The problem of rigor in qualitative research. Advances in Nursing Science, 8(3), 27-37. 

  21. Son, H. M. (2007). Functional phases and patterns of dialogue sequence in nurse-patient conversation about medication. Journal of Korean Academy of Nursing, 37, 52-63. 

  22. Yi, M. (2003). Secondary analysis of qualitative data: Methodological issues and implications. Journal of Nursing Query, 12, 82-96. 

  23. Yi, M. (2007). Conversation analysis for improving nursing communication. Journal of Korean Academy of Nursing, 37, 772-780. 

  24. Yi, M., & Yih, B. S. (2006). A conversation analysis of communication between patients with dementia and their professional nurses. Journal of Korean Academy of Nursing, 36, 1253-1264. 

  25. Yi, M. S. (2004). Secondary analysis: Focusing on qualitative research. Journal of Korean Academy of Nursing, 34, 35-44. 

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