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주행 안전을 위한 통합 샤시 제어
Integrated Chassis Control for the Driving Safety 원문보기

제어·로봇·시스템학회 논문지 = Journal of institute of control, robotics and systems, v.16 no.7, 2010년, pp.646 - 654  

조완기 (서울대학교 기계항공공학부) ,  이경수 (서울대학교 기계항공공학부) ,  장래혁 (서울대학교 전기컴퓨터공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper describes an integrated chassis control for a maneuverability, a lateral stability and a rollover prevention of a vehicle by the using of the ESC and AFS. The integrated chassis control system consists of a supervisor, control algorithms and a coordinator. From the measured and estimation...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
능동 안전 시스템에는 무엇이 있나? 최근 차량의 주행 안정성과 주행 중 운전자의 편의성에 대한 요구가 증가하며 차량의 능동 안전 시스템과 운전자 보조 시스템에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 능동 안전 시스템의 대표적인 예로는 ESC (Electronic Stability Control), AFS (Active Front Steering) 그리고 MDPS (Motor Driven Power Steering)[1-6]등이 있다. ESC 같은 경우 차량이 횡 방향 불안정성이 커지면 각 바퀴의 차등 제동을 통하여 차량을 안정화 시키는 시스템이고, AFS는 차량의 안정화를 위하여 능동 전륜 조향을 사용하는 시스템이다.
제어시스템들이 개별적인 ECU를 가지고 독립적으로 작동될 때의 문제는 무엇인가? 하지만 현재 이러한 다양한 제어 시스템들은 통합된 방식이 아닌 개별적인 ECU를 가지고 독립적으로 작동되고 있는 실정이다. 제어 시스템들의 독립적인 작동은 시스템 별로 제어 권한을 두어 제어 권한이 높은 시스템이 필요한 경우에는 제어 입력들 간 서로 충돌될 우려가 있는 제어 권한이 낮은 다른 시스템들은 작동하지 않음을 의미한다. 이는 현재 차량이 가지고 있는 여러 위험 상황들 중 하나만 제어를 하기 때문에 또 다른 위험 상황을 초래할 수 있다. 대표적인 예로 능동 안전 시스템인 ESC와 운전자 보조 시스템인 ACC를 들수 있다.
차량의 능동 안전 시스템과 운전자 보조 시스템에 대한 연구가 활발한 배경은 무엇인가? 최근 차량의 주행 안정성과 주행 중 운전자의 편의성에 대한 요구가 증가하며 차량의 능동 안전 시스템과 운전자 보조 시스템에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 능동 안전 시스템의 대표적인 예로는 ESC (Electronic Stability Control), AFS (Active Front Steering) 그리고 MDPS (Motor Driven Power Steering)[1-6]등이 있다.
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참고문헌 (13)

  1. J.-S. Jo, S.-H. You, J. Y. Joeng, K. I. Lee, and K. S. Yi, "Vehicle stability control system for enhancing steerabililty, lateral stability and roll stability," International Journal of Automotive Technology (IJAT), vol. 9, no. 5, pp. 571-576, 2008. 

  2. M. Nagai, M. Shino, and F. Gao, "Study on integrated control of active front steer angle and direct yaw moment," JSAE, vol. 23, no. 3, pp. 309-315, 2002. 

  3. Y. S. Kou, H. Peng, and D. H. Jung, Development of an Integrated Chassis Control System for Worst-Case Studies, Proc. of AVEC'06, pp.47-62, 2006. 

  4. J. Wang and R. G. Longoria, "Coordinated vehicle dynamics control with control distribution," Proc. of the 2006 American Control Conference, pp. 5348-5353, 2006. 

  5. W.-K. Cho, J.-Y. Yoon, and K.-S. Yi, "An investigation into unified chassis control scheme for optimized vehicle stability and maneuverability," Proc. of IAVSD 20th Symposium, pp. 242- 263, 2007. 

  6. J.-Y. Yoon, W.-K. Cho, B.-Y. Koo, and K.-S. Yi, "Unified chassis control for rollover prevention and lateral stability," IEEE Transactions on Vehicular Technology, 2008. 

  7. S.-W. Moon and K.-S. Yi, "Design of multi-vehicle adaptive cruise control with collision avoidance," SAE 2009 World Congress, Paper no 2009-01-0438, 2009. 

  8. P. Fancher, Z. Bareket, and R. Ervin, "Human-centered design of an ACC-with-braking and forward -crash-warning system," Proc. of AVEC2000, 2000. 

  9. P. Fancher, Z. Bareket, R. Ervin, and H. Peng, "Human relationships between manual driving and driving with adaptive cruise control," Proc. of AVEC2004, 7th International Symposium on Advanced Vehicle Control, 2004. 

  10. R. Mobus, M. Baotic, and M. Morari, "Multi-object adaptive cruise control," Lecture Notes in Computer Science, vol. 2623, pp. 359-374, 2003. 

  11. S.-H. You, Seunhjin Yoo, J.-O. Hahn, and K. I. Lee, "Real-time estimation of vehicle lateral velocity and road-bank angle," Proc. of KASE 05-F0130, pp. 829-835, 2005. 

  12. J.-Y. Kang, K.-S. Yi, S.-J. Yi, and K.-H. Noh, "Development of a finite optimal preview control-based human driver steering model," Proc. of KSAE 06-S0261, vol. 3, pp. 1632-1637, 2006. 

  13. K.-I. Seo, T.-Y. Chung, K.-S. Yi, and N.-H. Chang, "Evaluation integrated chassis control algorithms using HILS," Proc. of KASE 2008 Annual Conference, KSAE08-A0191, pp. 1632-1637, 2008. 

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