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NTIS 바로가기한국항해항만학회지 = Journal of navigation and port research, v.34 no.3 = no.149, 2010년, pp.213 - 220
이종갑 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) , 나성 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) , 김홍태 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) , 김경미 (선박안전기술공단 해사안전연구센터)
Following the application of Formal Safety Assessment(FSA) to bulk carriers, crude oil tankers and large passenger ships, an urgent need to consider the safety of general cargo ships has recently been raised through the International Maritime Organization(IMO)(IMO, 2006a), and related FSA studies ar...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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위험요소 식별 단계에서는 어떤 작업이 수행되는가? | 위험요소 식별 단계에서는 대상선박의 운항 중 인명, 재산 또는 환경을 위협하는 잠재요소(hazard)들을 식별하고 정성적인 평가를 통하여 주요 사고시나리오를 식별하는 과정으로서, 각 분야별 전문가로 구성된 작업팀(HAZID team)에 의한 브레인스토밍(Brainstorming)을 통하여 작업이 수행된다. | |
IMO FSA의 절차는? | 1은 IMO FSA의 절차를 보이고 있다. 그림에서 보는 바와 같이 FSA는 대상 선박 혹은 시스템의 정의(Problem Definition: step 0)를 시작으로, 위해요소 파악(Hazard Identification: step 1), 위험도 분석(Risk Assessment: step 2), 위험도의 제어방안(Risk Control Options: step 3), 비용-효과 평가(Cost-Benefit Assessment: step 4), 그리고 의사결정을 위한 권고(Recommendation for Decision Making: step 5) 등 5개의 단계로 구성되어 있다. | |
FSA란? | FSA란 국제해사기구(IMO)에서 개발한 선박 등 해양시스템의 안전성평가 방법론으로 인명, 해상환경 및 재산보호를 포함하여 해상의 안전향상을 기하기 위한, 리스크와 비용-효과평가를 사용한 조직적이고 체계적인 안전성 평가 방법이다(IACS, 2008). |
IACS(2008), Formal Safety Assessment of General Cargo Ships - Preparatory Step, pp.1-44.
IMO(2000), FSA-Decision parameters including risk acceptance criteria, Submitted by Norway, MSC 72/16.
IMO(2001a), A trial application of FSA methodology to No.1 cargo hold flooding of bulk carriers, Submitted by the Republic of Korea, MSC 74/INF.14.
IMO(2001b), A trial application of FSA methodology to the hatchway watertight integrity of bulk carriers, Submitted by the Republic of Korea, MSC 74/INF.15.
IMO(2002), Guidelines for Formal Safety Assessment (FSA) for use in the IMO rule-making process, MSC/Circ.1023, MEPC/Circ.392.
IMO(2006a), Work Programme-General cargo ships safety, Submitted by the Russian Federation, MSC 82/21/19.
IMO(2006b), Amendments to the Guidance on the use of Human Element Analyzing Process(HEAP) and Formal Safety Assessment(FSA) in the rule-making process of IMO(MSC/Circ.1022, MEPC/Circ.391), MSC/Circ.1022 & MEPC/Circ.391, pp.1-9.
IMO(2007), Consolidated text of the Guidelines for Formal Safety Assessment(FSA) for use in the IMO rule-making process (MSC/Circ.1023?.MEPC/Circ.392), MSC 83/INF.2.
KOSIS(2009), 국가통계포털(Korean Statistical Information Service), Accessed 13 November 2009, Available at: www.kosis.kr.
SAFEDOR(2005), Hazard Identification for Container ships (SAFEDOR-D-4.4.1 rev-1.5), pp.1-56.
SAFEDOR(2007a), FSA-Liquefied Natural Gas(LNG) Carriers Details of the Formal Safety Assessment, MSC 83/INF. 3.
SAFEDOR(2007b), FSA-container vessels Details of the Formal Safety Assessment, MSC 83/INF. 8.
SAFEDOR(2008a), FSA-Crude Oil Tankers, MEPC 58/INF. 2.
SAFEDOR(2008b), FSA-Cruise ships Details of the Formal Safety Assessment, MSC 85/INF. 2.
SAFEDOR(2008c), FSA-RoPax ships Details of the Formal Safety Assessment, MSC 85/INF. 3.
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