본 논문은 한국에서 기록사진의 개념이 어떻게 형성되었고, 어떻게 인식했으며, 현재는 어떤 개념들이 혼재하고 있는지를 추적한 결과이다. 또 우리가 직, 간접적으로 기록사진의 개념과 형식, 내용 등을 수입한 미국에서의 기록사진의 역사와 개념 논의를 살피고, 한국에 이식되는 과정을 살펴보았다. 한국에서 기록사진은 다큐멘터리사진의 번역어이면서, 미국의 1930년대 다큐멘터리 사진의 전통에 근거해서 개념화되어 있다. 이를 정리하면 한국에서 기록사진은 주제의식이 뚜렷해야 하고, 정확한 시대인식에 근거해야 하며, 정보를 충분히 전달해줄 수 있어야 하고, 마지막으로 인간의 감정을 움직이고 감동을 전달해야 한다. 이런 조건을 갖추었을 때 작가의 관점이 극명하게 드러나며 사회적 및 사적 의미를 갖는다고 보고 있다. 하지만 기록사진은 대상을 정확히 기록하려는 사진가의 의도도 중요하지만, 사용자가 그 사진에서 무엇을 얻을 수 있고 또 어떻게 사용하는가의 문제도 역시 중요하다. 한국의 기록사진이 사진사적으로만이 아니라 기록학적인 의미를 갖기 위해서 꼭 보완해야할 일이 정확한 맥락정보의 생산과 기록화 전략의 강화라는 결론에 이르렀다.
본 논문은 한국에서 기록사진의 개념이 어떻게 형성되었고, 어떻게 인식했으며, 현재는 어떤 개념들이 혼재하고 있는지를 추적한 결과이다. 또 우리가 직, 간접적으로 기록사진의 개념과 형식, 내용 등을 수입한 미국에서의 기록사진의 역사와 개념 논의를 살피고, 한국에 이식되는 과정을 살펴보았다. 한국에서 기록사진은 다큐멘터리사진의 번역어이면서, 미국의 1930년대 다큐멘터리 사진의 전통에 근거해서 개념화되어 있다. 이를 정리하면 한국에서 기록사진은 주제의식이 뚜렷해야 하고, 정확한 시대인식에 근거해야 하며, 정보를 충분히 전달해줄 수 있어야 하고, 마지막으로 인간의 감정을 움직이고 감동을 전달해야 한다. 이런 조건을 갖추었을 때 작가의 관점이 극명하게 드러나며 사회적 및 사적 의미를 갖는다고 보고 있다. 하지만 기록사진은 대상을 정확히 기록하려는 사진가의 의도도 중요하지만, 사용자가 그 사진에서 무엇을 얻을 수 있고 또 어떻게 사용하는가의 문제도 역시 중요하다. 한국의 기록사진이 사진사적으로만이 아니라 기록학적인 의미를 갖기 위해서 꼭 보완해야할 일이 정확한 맥락정보의 생산과 기록화 전략의 강화라는 결론에 이르렀다.
In this thesis, I pursued how the concept of documentary photography in Korea was formed, and how Koreans perceive the current mix of some concepts and how they are tracked that. Korean photography society, directly or indirectly, accepted the concept and format of documentary photography of the Uni...
In this thesis, I pursued how the concept of documentary photography in Korea was formed, and how Koreans perceive the current mix of some concepts and how they are tracked that. Korean photography society, directly or indirectly, accepted the concept and format of documentary photography of the United States in which information and discussion of the history and concept by examining the process of being transferred to Korea are examined. Giroksajin(記錄寫眞) is a translation word of documentary photography which was a part of documentary movements in the United States of the 1930s, and are all based on that concept. When we order Korean documentary photography and the subject matter must be distinct, attitude toward the things should be based on the exact perceptions of this age awareness, to be able to give enough information, and finally moved forward to move the human emotion must be. When this condition is equipped with the photographers and archivists perspective is revealed clearly the social and historical records that are meaningful. Documentary photography is the subject of the photographers and archivists that want to record the important things, but what you can get in the records and the question of how to use it is also important. Korean documentary photography, not only records the things, just to have a meaningful supplement to get done the exact context of information production and led to the conclusion that the strengthening of documentation strategies.
In this thesis, I pursued how the concept of documentary photography in Korea was formed, and how Koreans perceive the current mix of some concepts and how they are tracked that. Korean photography society, directly or indirectly, accepted the concept and format of documentary photography of the United States in which information and discussion of the history and concept by examining the process of being transferred to Korea are examined. Giroksajin(記錄寫眞) is a translation word of documentary photography which was a part of documentary movements in the United States of the 1930s, and are all based on that concept. When we order Korean documentary photography and the subject matter must be distinct, attitude toward the things should be based on the exact perceptions of this age awareness, to be able to give enough information, and finally moved forward to move the human emotion must be. When this condition is equipped with the photographers and archivists perspective is revealed clearly the social and historical records that are meaningful. Documentary photography is the subject of the photographers and archivists that want to record the important things, but what you can get in the records and the question of how to use it is also important. Korean documentary photography, not only records the things, just to have a meaningful supplement to get done the exact context of information production and led to the conclusion that the strengthening of documentation strategies.
사진기록은 사진이 갖고 있는 기록성을 바탕으로 기록 일반의 특성 즉 진본성, 무결성, 신뢰성, 이용가능성 등을 유지할 수 있을 때 의미를 갖는다고 할 수 있다.3) 기록학에서는 이런 정의를 바탕으로 사진기록의 가치를 크게 증거가치(Evidential Value), 정보가치(Informational Value), 실물가치(Artifactual Value, 예술성)와 이를 포괄하는 연합가치(Associational Value)로 구분하고 있다. 그리고 하나의 기록물이 어떤 가치를 포함하고 있는가의 여부에 따라 증거와 정보가치를 갖고 있는 경우는 1차적인 것(Primary Values)으로, 실물가치와 연합가치를 포함하는 경우는 2차적인 가치(Secondary Values)를 갖는다고 본다.
사진기록은 하나의 기록물이 어떤 가치를 포함하고 있는가의 여부에 따라 어떻게 나뉘어지는가?
3) 기록학에서는 이런 정의를 바탕으로 사진기록의 가치를 크게 증거가치(Evidential Value), 정보가치(Informational Value), 실물가치(Artifactual Value, 예술성)와 이를 포괄하는 연합가치(Associational Value)로 구분하고 있다. 그리고 하나의 기록물이 어떤 가치를 포함하고 있는가의 여부에 따라 증거와 정보가치를 갖고 있는 경우는 1차적인 것(Primary Values)으로, 실물가치와 연합가치를 포함하는 경우는 2차적인 가치(Secondary Values)를 갖는다고 본다.4) 일반 사진기록물은 주로 1차적 가치만을 갖고 있고, 기록사진은 바로 여기서 말하는 1차적 가치와 2차적 가치를 포함하는 영역이다.
우리나라에서 기록사진이란 말은 어떻게 일반화되었늑나?
우리나라에서 기록사진이란 말은 수용과 정착의 과정에서 많은 개념상의 혼란과 논란이 있었다. 하지만 한국사진에 가장 큰 영향력을 끼친 사진역사 관련 서적이자 전 세계적으로 가장 많이 번역 출판된 뷰먼트 뉴홀의 [The History of Photography]5)의 다큐멘터리사진 항목이 기록사진으로 번역되어 일반화되었다. 처음 1977년에는 이 책의 3판이 최인진의 번역으로 <세계의 사진사>6)란 제목으로 나왔는데, 제10장의 다큐멘터리 사진 항목을 우리말로 바꾸지 않고 바로 사용해서 다큐멘터리 사진이란 말이 한국 사회에서 폭넓게 사용되는 계기가 되었다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.