본 연구는 1980년대 이후 관심을 끌고 있는 리더십연구를 프랜차이즈시스템의 본부와 가맹점관계에 적용하였다. 연구의 목적은 여러 선행연구 및 자료에서 나타난 핵심이슈들 즉, 윤리성, 정보기술, 그리고 조직문화를 리더십의 선행요인으로 보고 이들과 리더십스타일 및 성과 간 관계를 규명하고자 한다. 이를 위하여 프랜차이즈의 3개 업종, 즉 외식업, 서비스업, 도소매업의 가맹점 220업소의 점주를 대상으로 자료를 수집 분석한 결과 거래적 조직문화가 리더십을 강화시키고, 기술역량은 변혁적 리더십만을, 윤리성은 경로리더십유형에 관계없이 모두 영향을 미쳤다. 리더십의 성과에는 변혁적 리더십은 재무적 성과를 강화시키나 거래적 리더십은 관계시민행동을 강화시키는 것으로 나타났다. 이는 프랜차이즈본부가 거래관계를 중시한 과업지향적 문화를 조성하여 리더십을 강화하고 윤리성의 확립과 기술역량을 축적해야 하며 변혁적 리더십과 거래적 리더십을 선택적으로 발휘하여 재무적 성과와 관계시민행동을 촉진해야함을 나타내 보였다. 본 연구는 "리더십조건은 만들어 질수 있다"는 메시지의 전달과 정부의 유통정책에 경로리더의 양성과 활용기반을 마련하며 윤리교육과 윤리가이드라인이 필요함에 대한 단서를 제공하였다.
본 연구는 1980년대 이후 관심을 끌고 있는 리더십연구를 프랜차이즈시스템의 본부와 가맹점관계에 적용하였다. 연구의 목적은 여러 선행연구 및 자료에서 나타난 핵심이슈들 즉, 윤리성, 정보기술, 그리고 조직문화를 리더십의 선행요인으로 보고 이들과 리더십스타일 및 성과 간 관계를 규명하고자 한다. 이를 위하여 프랜차이즈의 3개 업종, 즉 외식업, 서비스업, 도소매업의 가맹점 220업소의 점주를 대상으로 자료를 수집 분석한 결과 거래적 조직문화가 리더십을 강화시키고, 기술역량은 변혁적 리더십만을, 윤리성은 경로리더십유형에 관계없이 모두 영향을 미쳤다. 리더십의 성과에는 변혁적 리더십은 재무적 성과를 강화시키나 거래적 리더십은 관계시민행동을 강화시키는 것으로 나타났다. 이는 프랜차이즈본부가 거래관계를 중시한 과업지향적 문화를 조성하여 리더십을 강화하고 윤리성의 확립과 기술역량을 축적해야 하며 변혁적 리더십과 거래적 리더십을 선택적으로 발휘하여 재무적 성과와 관계시민행동을 촉진해야함을 나타내 보였다. 본 연구는 "리더십조건은 만들어 질수 있다"는 메시지의 전달과 정부의 유통정책에 경로리더의 양성과 활용기반을 마련하며 윤리교육과 윤리가이드라인이 필요함에 대한 단서를 제공하였다.
The relationship between buyers and sellers is changing into a long-term relationship. A number of distribution channel researchers have determined that the behavior of distribution channel members can be characterized by relational exchanges. The members of relational distribution channels may be p...
The relationship between buyers and sellers is changing into a long-term relationship. A number of distribution channel researchers have determined that the behavior of distribution channel members can be characterized by relational exchanges. The members of relational distribution channels may be perceived as strategic partners; however, even within these arrangements, member asymmetries may exist, which can create unequal distributions of power and dependence. Thus, as all distribution channel members may not be equal in power, it is possible that a less-dependent channel leader may emerge. Therefore, leadership in distribution channels is a very important variable. Distribution channel leadership can be defined as the activities undertaken by the distribution channel leader to influence the marketing programs and strategies of channel members. A distribution channel's performance is influenced by the leadership style of the channel leader. Although research on channel leadership styles can be broadly categorized, many researchers have dealt with analyzing distribution channel leadership by using the power-influence approach, which includes looking at variables, such as power, power base, and influence strategies. Moreover, they have examined the direct relationship between leadership styles and performance. Many distribution channel scholars have attempted to justify the application of leadership styles identified in alternative leadership theories to the inter-organizational context of distribution channels. They have made suggestions regarding how great the usefulness of leadership style as a strategy is to secure the compliance of distribution channel members and have conceptually and empirically linked it to channel-related phenomena, such as manifest conflict, cooperation, channel efficiency, and effectiveness. However, as few empirical studies have examined the antecedents and consequences of leadership styles, research on leadership style can be considered nascent. Thus, it is required to investigate the antecedents and consequences of the leadership style of a distribution channel leader. This study aims to empirically identify whether there are influences of the antecedents of leadership on two different leadership styles, and to reveal whether these leadership styles induce any consequences. The research subjects were 220 franchisees. Research findings are as follows: First, the results show a positive effect of technological capability on transformational relationships. However, it does not have a significant effect on transactional leadership. Second, innovation-oriented organizational culture has negatively influenced both leaderships. However, task-oriented organizational culture positively and significantly influenced both forms of leadership. Third, the ethics of leaders has influenced both leadership styles positively and significantly. Fourth, regarding consequences, transformational leadership strengthens financial performances, whereas it weakens relational citizenship behaviors. However, transactional leadership positively influences relational citizenship behavior whilst negatively affecting financial performance.
The relationship between buyers and sellers is changing into a long-term relationship. A number of distribution channel researchers have determined that the behavior of distribution channel members can be characterized by relational exchanges. The members of relational distribution channels may be perceived as strategic partners; however, even within these arrangements, member asymmetries may exist, which can create unequal distributions of power and dependence. Thus, as all distribution channel members may not be equal in power, it is possible that a less-dependent channel leader may emerge. Therefore, leadership in distribution channels is a very important variable. Distribution channel leadership can be defined as the activities undertaken by the distribution channel leader to influence the marketing programs and strategies of channel members. A distribution channel's performance is influenced by the leadership style of the channel leader. Although research on channel leadership styles can be broadly categorized, many researchers have dealt with analyzing distribution channel leadership by using the power-influence approach, which includes looking at variables, such as power, power base, and influence strategies. Moreover, they have examined the direct relationship between leadership styles and performance. Many distribution channel scholars have attempted to justify the application of leadership styles identified in alternative leadership theories to the inter-organizational context of distribution channels. They have made suggestions regarding how great the usefulness of leadership style as a strategy is to secure the compliance of distribution channel members and have conceptually and empirically linked it to channel-related phenomena, such as manifest conflict, cooperation, channel efficiency, and effectiveness. However, as few empirical studies have examined the antecedents and consequences of leadership styles, research on leadership style can be considered nascent. Thus, it is required to investigate the antecedents and consequences of the leadership style of a distribution channel leader. This study aims to empirically identify whether there are influences of the antecedents of leadership on two different leadership styles, and to reveal whether these leadership styles induce any consequences. The research subjects were 220 franchisees. Research findings are as follows: First, the results show a positive effect of technological capability on transformational relationships. However, it does not have a significant effect on transactional leadership. Second, innovation-oriented organizational culture has negatively influenced both leaderships. However, task-oriented organizational culture positively and significantly influenced both forms of leadership. Third, the ethics of leaders has influenced both leadership styles positively and significantly. Fourth, regarding consequences, transformational leadership strengthens financial performances, whereas it weakens relational citizenship behaviors. However, transactional leadership positively influences relational citizenship behavior whilst negatively affecting financial performance.
문화란 사회나 집단구성원들이 공유하는 가치, 신념, 관습, 전통 등을 의미하며 조직에는 조직운영에 영향을 주는 고유의 문화가 있다. 조직문화(organizational culture)는 외부환경에 적응하고 조직 내부를 통합하는 과정에서 오랜 기간 조직구성원들의 태도와 열정을 형성하고 행동의 성과에 영향을 미치는 가치와 신념의 시스템을 말하는 것으로서 (Schein, 1985) 높은 성과조직은 구성원들에게 조직목표에 대한 분명한 비전을 제시하고 그들의 목표를 지원하는 학습이나 긍정적 행동을 장려하는 문화를 갖는 경향이 있다(Kotter & Heskett, 1992).
우리나라의 프랜차이즈는 어떤 취약점이 있는가?
그러나 우리나라의 프랜차이즈는 몇 가지 취약점을 지니고 있다(지식경제부, 2010). 첫째 외식업종위주의 경쟁구조, 둘째, 가맹본부의 영세성과 경영역량부족, 셋째, 본부와 가맹점간의 신뢰가 부족하며 이는 수익성과 성장에 한계로 작용한다. 일부 가맹본부의 지나친 지위남용과 일방적 계약해제 부당광고 판촉비전가 등의 불공정행위는 프랜차이즈에 대한 부정적인 인식의 원인이 된다 (오세조, 김상덕, 2008)
조직문화의 유형을 구분하는 기준으로 무엇이 있는가?
따라서 조직문화의 유형은 조직의 목적, 구성원의 행동, 환경의 지각과 대응, 지향이념이나 가치, 동기유발 등의 기준에 의해 구분된다. 문화유형은 Deal & Kennedy(1982)의 문화모델, Wallach(1983)의 문화모델, Cameron & Quinn(1983)의 문화모델 그리고 서인덕(1986)의 문화패턴 등이 있다.
참고문헌 (47)
유통과학연구 김도헌 9 2 61
유통과학연구 김상철 8 4 17
유통연구 김재욱 9 2 75
인사관리연구 박노윤 22 2 199
유통과학연구 박철주 9 1 29
인적자원관리연구 서인덕 13 4 71
유통과학연구 선일석 8 3 17
품질경영학회지 안관영 26 3 108
인적자원관리연구 장석인 16 2 213
인사조직연구 전상길 5 1 1
경영학연구 전상호 24 4 153
생산성논집 정대용 22 2 211
Psychological Bulletin Anderson, J. C 103 3 411 10.1037/0033-2909.103.3.411
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