$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] GIS 교사 연수: 누가, 왜 참여하는가?
GIS Education for Teachers in South Korea: Who Participates and Why? 원문보기

대한지리학회지 = Journal of the Korean Geographical Society, v.46 no.3, 2011년, pp.382 - 395  

김민성 (텍사스 A&M 대학교 지리학과) ,  로버트 베드나르즈 (텍사스 A&M 대학교 지리학과) ,  이상일

초록

많은 교육학자들이 GIS를 교육 현장에 도입하기 위해 오랫동안 노력해왔지만 실제 교사들이 GIS를 수업에 사용하는 경우는 그리 많지 않았다. 이러한 한국의 교육 현장 상황을 고려할 때, 어떤 교사들이 보장된 인센티브 없이 자발적으로 GIS 교사 연수에 참여한다면 이는 주목할만한 현상이다. 본 연구에서는 서울대학교에서 주관하는 GIS 교사 연수에 자발적으로 참여한 교사들이 누구였는지, 그리고 어떠한 이유로 참여했는지를 살펴본다. 교사들을 대상으로 설문조사와 인터뷰를 실시하여 자료를 수집하였다. 결과를 살펴보면, 자발적으로 연수에 참여한 교사들은 대부분 대학 교육에서 GIS 관련 수업을 받았을 것으로 예상되는 젊은 교사들이었다. 그리고 연수 참여 동기는 GIS를 수업에 도입하기 위해 필요한 관련 지식 획득과 GIS에 대해 더 알고 싶은 학문적 호기심이었다. 마지막으로 GIS를 교육 현장에 도입하기 위해 고려해야 할 사안들에 대해 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Considering that GIS (Geographic Information Systems) has not been widely adopted by teachers despite educators' considerable efforts to incorporate it into secondary education, if some teachers voluntarily participate in GIS in-service education without guaranteed benefits, those teachers deserve a...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The survey also asked teachers how they had heard about the NGEC program to provide potential techniques to facilitate teachers’ access to this kind of in-service education in the future.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Aladag, E., 2010, The effects of GIS on students' academic achievement and motivation in seventh-grade social studies lessons in Turkey, International Research in Geographical and Environmental Education, 19, 11-23. 

  2. Audet, R. H. and Paris, J., 1997, GIS implementation model for schools: Assessing the critical concerns, Journal of Geography, 96, 293-300. 

  3. Baker, T. R. and White, S. H., 2003, The effects of GIS on students' attitudes, self-efficacy, and achievement in middle school science classrooms, Journal of Geography, 102, 243-254. 

  4. Bednarz, S. W., 2004, Geographic information systems: A tool to support geography and environmental education?, Geojournal, 60, 191-199. 

  5. Bednarz, S. W. and Audet, R. H., 1999, The status of GIS technology in teacher preparation programs, Journal of Geography, 98, 60-67. 

  6. Bednarz, S. W. and Ludwig, G., 1997, Ten things higher education needs to know about GIS in primary and secondary education, Transactions in GIS, 2, 123-133. 

  7. Bednarz, S. W. and van der Schee, J., 2006, Europe and the United States: The implementation of geographic information systems in secondary education in two contexts, Technology, Pedagogy and Education, 15, 191-205. 

  8. Clarke, K., 1995, Getting started with geographic information systems, Prentice Hall, New York. 

  9. Donaldson, D. P., 2001, TPSTWith a little help from our friends: Implementing geographic information systems (GIS) in K-12 schools, Social Education, 65, 147-150. 

  10. Geography Education Standards Project, 1994, Geography for Life: National Geography Standards, National Geographic Research & Exploration, Washington, DC. 

  11. Huck, S. W., 2008, Reading statistics and research, Pearson Education, Boston, MA. 

  12. Jung, I. and Kim, J., 2006, Development of GIS teaching plans in high school geography classrooms, Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 14, 251-262 (in Korean). 

  13. Kerski, J. J., 2001, A national assessment of GIS in American high schools, International Research in Geographical and Environmental Education, 10, 72-84. 

  14. Kerski, J. J., 2003, The implementation and effectiveness of geographical information systems technology and methods in secondary education, Journal of Geography, 102, 128-137. 

  15. Kim, M., 2007, Spatial thinking and the investigation of GIS for potential application in education, Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 15, 233-245 (in Korean). 

  16. Kim, M., 2010, The current status of GIS in the classroom and factors to consider for increasing the use of GIS in South Korea, Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 18, 173-184 (in Korean). 

  17. Kolvoord, B., 2008, Geospatial technologies: Real projects in real classrooms, Knowledge Quest, 36, 40-45. 

  18. Lam, C.-C., Lai, E., and Wong, J., 2009, Implementation of geographic information system (GIS) in secondary geography curriculum in Hong Kong: Current situations and future directions, International Research in Geographical and Environmental Education, 18, 57-74. 

  19. Lee, J. and Bednarz, R., 2009, Effect of GIS learning on spatial thinking, Journal of Geography in Higher Education, 33, 183-198. 

  20. McClurg, P. A. and Buss, A., 2007, Professional development: Teachers use of GIS to enhance student learning, Journal of Geography, 106, 79-87. 

  21. Milson, A. J. and Curtis, M. D., 2009, Where and why there? Spatial thinking with geographic information systems, Social Education, 73, 113-118. 

  22. Milson, A. J., DeChano, L. M., Bunch, R. L., Caito, J., and Qiu, X., 2005, GIS in K-12 education: Pedagogical tool or weapon of mass distraction?, Research in Geographic Education, 7, 62-73. 

  23. Milson, A. J. and Earle, B. D., 2007, Internet-based GIS in an inductive learning environment: A case study of ninth-grade geography students, Journal of Geography, 106, 227-237. 

  24. Mitchell, J. T., Borden, K. A., and Schmidtlein, M. C., 2008, Teaching hazards geography and geographic information systems: A middle school level experience, International Research in Geographical and Environmental Education, 17, 170-188. 

  25. Nielsen, C. P., Oberle, A., and Sugumaran, R., 2011, Implementing a high school level geospatial technologies and spatial thinking course, Journal of Geography, 110, 60-69. 

  26. Patterson, M. W., Reeve, K., and Page, D., 2003, Integrating geographic information systems into the secondary curricula, Journal of Geography, 102, 275-281. 

  27. Scott, T., Cole, M., and Engel, M., 1992, Computers and education: A cultural constructivist perspective, Review of Research in Education, 18, 191-254. 

  28. Stoltman, J., Bednarz, S., Hume, S., Marran, J., Fitzpatrick, C., Lewis, L., Gallagher, S., and Bock, J., 2008, Geography for life: Second edition, Paper presented at the Annual Meeting of the National Council for Geographic Education. Dearborn, MI. 

  29. Sui, D. Z., 1995, A pedagogic framework to link GIS to the intellectual core of geography, Journal of Geography, 94, 578-591. 

  30. West, B. A., 2003, Student attitudes and the impact of GIS on thinking skills and motivation, Journal of Geography, 102, 267-274. 

  31. Wheeler, P., Gordon-Brown, L., Peterson, J., and Ward, M., 2010, Geographical information systems in Victorian secondary schools: Current constraints and opportunities, International Research in Geographical and Environmental Education, 19, 155-170. 

  32. Wiegand, P., 2001, Geographical information systems (GIS) in education, International Research in Geographical and Environmental Education, 10, 68-71. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로