수학적 힘과 수학에 대한 긍정적인 태도를 가진 21세기에 적합한 인간을 육성하기 위해서는 학생 개개인의 능력과 수준에 맞는 균등한 학습의 기회가 제공되어야 하며, 특히 학습 부진아들에게는 이러한 수학 교육이 더욱 절실하다. 본 연구는 각 단계의 최적의 학습 자료라 할 수 있는 교과서를 활용하여 이전 학년의 교과서를 분석하고, 점검하는 활동이 학생의 수학 학습 능력과 수학적 성향에 어떤 변화를 가져오는지에 대해 살펴보는데 그 목적이 있다. 본 연구를 통하여 이전 학년의 교과서를 활용한 수학 학습 부진아 지도 방법이 수학 학습 부진아에게 할 수 있다는 신념을 갖게 하고 수학적 연결성을 강화시켜 주며, 핵심적인 내용을 스스로 파악하는 습관을 가지게 하는 것을 알 수 있었다.
수학적 힘과 수학에 대한 긍정적인 태도를 가진 21세기에 적합한 인간을 육성하기 위해서는 학생 개개인의 능력과 수준에 맞는 균등한 학습의 기회가 제공되어야 하며, 특히 학습 부진아들에게는 이러한 수학 교육이 더욱 절실하다. 본 연구는 각 단계의 최적의 학습 자료라 할 수 있는 교과서를 활용하여 이전 학년의 교과서를 분석하고, 점검하는 활동이 학생의 수학 학습 능력과 수학적 성향에 어떤 변화를 가져오는지에 대해 살펴보는데 그 목적이 있다. 본 연구를 통하여 이전 학년의 교과서를 활용한 수학 학습 부진아 지도 방법이 수학 학습 부진아에게 할 수 있다는 신념을 갖게 하고 수학적 연결성을 강화시켜 주며, 핵심적인 내용을 스스로 파악하는 습관을 가지게 하는 것을 알 수 있었다.
In order to raise people with mathematical power and positive attitude toward mathematics fit for the 21st century, individual students should be provided with equal learning opportunities according to their ability and level, and the need of such mathematics education is even stronger for underachi...
In order to raise people with mathematical power and positive attitude toward mathematics fit for the 21st century, individual students should be provided with equal learning opportunities according to their ability and level, and the need of such mathematics education is even stronger for underachievers. As textbooks were considered the optimal learning materials at each stage, this study purposed to examine changes in students' mathematical learning abilities and mathematical tendency brought by the activities of analyzing and reviewing the textbooks of the previous grades. The subjects of this study were 5 mathematics underachievers from 3 fifth grade classes at D Elementary School. They were sampled from those who were selected based on the results of diagnostic assessment and the records at the end of April and gave their consent to participation in this study. For the sampled children, their current state was surveyed first, and then the experimental classes were given twice a week and a total of 32 sessions. The children judged their mathematical abilities through reviewing the textbooks from the 1st grade to the 4th grade, and studied the textbook of each stage by themselves. After the self study, they had the textbook contents review activity that extracted 10 problems considered important per semester, and the textbook analysis activity that grouped units in each stage according to relevancy, identified similarities and differences, and examined hierarchy. From the results of this study was found that the mathematics underachiever teaching method using the textbooks of the previous grades gives mathematics underachievers confidence in their abilities, strengthens mathematical connection, and develops the habits of exploring key contents through self study.
In order to raise people with mathematical power and positive attitude toward mathematics fit for the 21st century, individual students should be provided with equal learning opportunities according to their ability and level, and the need of such mathematics education is even stronger for underachievers. As textbooks were considered the optimal learning materials at each stage, this study purposed to examine changes in students' mathematical learning abilities and mathematical tendency brought by the activities of analyzing and reviewing the textbooks of the previous grades. The subjects of this study were 5 mathematics underachievers from 3 fifth grade classes at D Elementary School. They were sampled from those who were selected based on the results of diagnostic assessment and the records at the end of April and gave their consent to participation in this study. For the sampled children, their current state was surveyed first, and then the experimental classes were given twice a week and a total of 32 sessions. The children judged their mathematical abilities through reviewing the textbooks from the 1st grade to the 4th grade, and studied the textbook of each stage by themselves. After the self study, they had the textbook contents review activity that extracted 10 problems considered important per semester, and the textbook analysis activity that grouped units in each stage according to relevancy, identified similarities and differences, and examined hierarchy. From the results of this study was found that the mathematics underachiever teaching method using the textbooks of the previous grades gives mathematics underachievers confidence in their abilities, strengthens mathematical connection, and develops the habits of exploring key contents through self study.
NCTM(1989)에서는 이 같은 부분을 지적하여 균등한 학습 기회를 가지도록 할 것을 권고하였다. 여기에서 균등한 학습의 기회란, 모든 학생들이 똑같은 내용과 수준을 학습하는 것이 아니라 학생 각자의 능력에 가장 적합한 교육을 받아야 함을 뜻한다. 또한 NCTM(2000)에서도 ‘모든 학생’에 대한 교육을 강조하면서, 학교생활과 수학에서 그 능력을 인정받는 학생들뿐만 아니라 그렇지 못한 학생들에 대해서도 그들에게 적합한 교육이 이루어져야한다고 강조하고 있다.
수학 학습 부진의 원인을 수학 교과가 가지는 특성에서 찾아보면?
하지만, 국어 교과에 이어 학습 부진아 비율에서 두번째로 많은 비중을 차지하는 수학 학습 부진은 이와 같은 일반적인 학습 부진의 원인 외에도, 수학 교과가 가지는 특성에서 오는 원인 또한 큰 영향을 준다고 할수 있다(박성익, 1989). 이를 좀 더 구체적으로 살펴보면, 첫째, 선수학습의 결손에서 오는 수학 학습 부진을 생각할 수 있다. 수학 교과는 하위 개념에서 상위 개념으로의 구조적인 연계성을 나타내는 계통성을 가지고 있어서 이러한 구조적이고 논리적인 연계성이 결여되면 그 계통성이 무너지기 때문에 학습 부진을 초래하게 된다(문혜정, 2008). 둘째, 계산 능력 및 추상화, 기호화, 일반화, 특수화하는 수학적 능력의 부족에서 오는 수학 학습 부진을 생각할 수 있다. 계산 능력이 부족하게 되면 기본적으로 학습 속도가 느려져 정해진 수업 시간 안에 일반 학생들이 성취하는 만큼의 학업성취를 이루기 어렵다. 그리고 추상화, 기호화, 일반화, 특수화하는 수학적 능력이 부족하게 되면 수학적 사실을 단순히 기억만 할 뿐 제대로 된 응용․활용이 불가능하게 되어 학습 부진을 초래하게 된다. 셋째, 수학에 대한 부정적인 태도에서 오는 수학 학습 부진을 생각할 수 있다. 수학에 대한 부정적인 태도는 수학적 능력 개선 효과를 저해하는 경향이 있으며 아동들이 수학을 함에 있어서 중요한 방향을 제시하는데, 이로 인해 학습 부진을 초래할 수 있다.
수학 학습 부진아는 어떤 특징이 있는가?
이러한 수학 학습 부진아들은 몇 가지 특징을 갖는데, 이를 살펴보면 첫째, 수학 학습 부진아들은 수학에서의 반복되는 실패의 경험으로 인하여 자체적 굴욕감및 수학에 대한 불안감을 가지고 있다. 둘째, 수학 학습 부진아들은 대부분 학습 결손을 가지고 있는데, 이는 수학이 논리적 연계성을 나타내는 계통적 학문이라는 특성에서 기인한다. 셋째, 수학 학습 부진아들은 기억상의 문제를 가지고 있어 수학적 기호의 의미나 알고리즘의 단계를 잘 잊어버리는 경향이 두드러진다. 넷째, 수학 학습 부진아들은 수학적 용어나 어휘와 같은 언어 요소에 대한 이해력이 부족하다. 다섯째, 수학 학습 부진아들은 스스로 문제를 해결하기 위한 전략을 세우고 논리적인 추론을 통해 문제를 해결해 가는 과정에서 유연하지 못하다. 여섯째, 수학 학습 부진아들은 다양한 사고력과 창의성을 발휘하지 못하며, 충동 적이고 부정확할 뿐만 아니라 수학 학습에 흥미를 보이지 않고 자신감이 없어 쉽게 포기하고, 이로 인해 수학 학습에 더욱 낮은 성취를 보인다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.