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스키장 이용 외식 고객들의 레스토랑 선택속성 연구
Dinning-out Customers' Restaurant Selection Factors at Ski Resorts 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.26 no.4, 2011년, pp.344 - 353  

박휴버트 (국립공주대학교 영어교육과) ,  윤혜려 (국립공주대학교 식품과학부 외식상품학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of this study was to classify dining-out customers' behaviors at ski resorts based on their restaurant selection factors. Data were collected one-on-one via interview questionnaires of 178 customers at the ski resorts. The mean scores of important attributes (4.12) and satisfactory att...

주제어

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문제 정의

  • 이와 같이 스키장을 이용하는 이용객들의 선택속성에 대한 선행의 연구들이 진행되었으나, 스키장 이용 고객들의 외식행동과 레스토랑 선택 속성에 대한 연구는 보고되어 있지 않고 있다. 그러므로 본 연구의 목적은 스키장 이용 고객들을 대상으로 외식행동에 대한 특징들을 분석하고, 레스토랑 선택 속성을 고찰함으로써 스키장을 이용하는 다양한 고객들의 요구에 부합될 수 있는 레스토랑 서비스를 공급하기 위한 마케팅 기초 자료를 마련하고자 한다.
  • 본 연구에서는 스키장 이용 고객들의 방문목적에 따른 외식행태를 분석하고 소비자의 유형을 도출하여 이에 따른 레스토랑 선택속성을 고찰함으로써, 레저 산업인 스키리조트에서의 외식소비자들의 시장을 세분화하여 그 특징에 알맞은 마케팅 실무전략을 마련하고자 하였다. 본 연구의 실증 분석을 통하여 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
현재의 스키장은 어떤 형태를 갖추게 되었는가? 스키리조트 이용객의 증가에 따라 이들을 유치하기 위한서비스 제공자 간의 경쟁이 심화되는 상황 하에서 리조트내의 다양한 서비스 시설 등에 대한 고객들의 선호도와 고객에게 최적의 서비스를 제공하기 위한 다양한 노력 등이 요구 되고 있다(Kim & Lee 2005). 현재의 스키장은 스키만을 타는 곳으로서의 스포츠적인 기능에서 벗어나 숙박, 레저, 오락, 식사 등을 제공하는 종합적인 서비스업종의 형태를 갖추게 되었고 이에 대한 고객들의 다양한 서비스에 대한 욕구가 강하게 나타나고 있다(Han 2007). 스키 리조트를 방문하여 특정 레저 활동에 참여하는 사람들은 리조트 내의 다양한 서비스 시설, 주변 환경에 대한 선호도가 다르게 나타나기도 하며, 레저활동에 대한 관심도나 가치 부여도 다르게 나타난다(Schafer & Hammit 1995).
스키와 같은 모험스포츠에 대한 참가 동기로는 어떤 것이 있는가? 스키는 과거 특정 계층만이 즐길 수 있었다는 인식에서 벗어나 일상적인 여가 활동의 일환으로 직장과 일상생활로부터의 스트레스를 해소시키고 생활의 만족과 심리적 행복을 추구할 수 있는 레포츠로 각광 받고 있다. Celsi 등(1993)은 스키와 같은 모험스포츠에 대한 참가 동기는 호기심, 정체감, 동료애, 스릴 등을 추구하기 위해 참가하게 된다고 하였으며, 이 외에도 체력의 향상, 재미, 도전, 성취감 등 다양한 요인이 있다고 하였다. 1990년대 이후 우리나라 스키리조트는 지속적으로 이용객들이 증가되고 있으며 대중들의 스키리조트 이용도 점점 더 보편화 되었다.
스키장 이용 고객들의 방문목적에 따른 외식행태를 분석한 연구 결과는 무엇인가? 4. 스키장 방문 목적에 따른 외식행동에서는 조사 대상 고객들의 67.2%는 스키장 내의 레스토랑은 이용하는 것으로 나타났으며, 24.9%가 콘도에서 직접 조리하는 것으로 나타나 대부분의 고객들은 스키장내의 레스토랑을 이용하고 있었으며, 이용 레스토랑의 종류는 한식 레스토랑이 37.7%로 가장 많았으며 카페테리아, 패스트푸드의 순이었다. 한식 레스토랑의 이용 빈도는 스포츠·레저군이 데이트·가족여행 군에 비해 높았으며, 한회에 사용하는 외식 비용은 8,000-10,000원을 지출하는 경우가 가장 높았다.
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참고문헌 (30)

  1. 김성혜, 2000. 스키리조트 회원들의 이용만족 속성에 관한 연구: 국내 5대 스키리조트를 중심으로. 세종대학교 대학원 석사학위논문 

  2. 한국스키장경영협회. 2008. 자료실 http://www.skiresort.or.kr 

  3. Celsi RL, Rose RL, Leigh TW. 1993. An exploration of high-risk leisure consumption through skydiving. J. Consumer Research, 20:1-23 

  4. Ha S, Kim J. 2001. A study on the selectional attribute in accordance with the pattern of participation in a ski resort. J. Sport and Leisure Studies, 15(1):749-758 

  5. Han JH. 2007. Empirical research on structural relationship among service quality, service value, customer satisfaction, and re-visit intention in ski resort. Korean J. Physical Education, 46(2):227-238 

  6. Ham HJ, Lee JH. 2006. The relationship between selection attribute factors of ski resort and ski resort visitors's behavioral intentions. Korean J. Sport Management, 11(4):47-61 

  7. Hwang SH, Won DY. 2008. Ski destination decisions and recreation specializatio., Korean J. Sport Science, 19(3):96-105 

  8. Jun CS, Kim HS, Shin SH, Kim JH. 2006. The Influence on the ski resort choice in skiers lifestyle and participation characteristic-focusing on university student. Korean J. Sport Management, 10(2):25-37 

  9. Jung DH. 2002. A study on customer's selection attributes of family restaurant. Kyunggi University service Administration Graduate School. Master's degree Thesis 

  10. Kim DE, Cho KM, Kim SY. 2005. The study on analysis of selection trait according to consumer patterns of ski resort users. Sport Research, 12(1):1-13 

  11. Kim YM, Lee KS. 2005. The effect of customer orientation and service value of ski resort on ski resort image. Korean J. Physical Education, 44(6):709-723 

  12. Lee DS. 1999. Market segmentation related to the perceived service quality of the ski resort. J. KAHPERD, 38(2):601-611 

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  15. Lee SI, Cho CB. 2008. A study on the attributes of menu selection by consumption behavior of food service. J. Hotel Resort, 7(2):85-99 

  16. Morgan MS. 1993. Benefit dimensions of midscale restaurant chains. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 34(1):40-43 

  17. Park IK, Jung SW. 1997. The managerial consideration and scheme study for competition power enforcement of future leisure business. J. KAHPERD, 7:153-169 

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  19. Park YS, Chung YS. 2004. Determinants of food away from home and consumption patterns. Korean J. Food Culture, 19(1):118-127 

  20. Schefer CS, Hammitt WE. 1995. Purism revisited; specifying recreational conditions of concern according to resource intent. Leisure Sciences, 17(1):15-30 

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  22. Shin SH, Lee JH. 2001. The selection attributes and purchase types of ski resorts based on different demographic characteristics of the ski consumers. Korean J. Sport Management, 6(2):83-97 

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  24. Styness DJ, Mahoney EM. 1989 Michigan downhill ski marketing study: segmenting active skiers. Report No. 391. Michigan State University Agricultural Experiment Station. Michigan State University. East Lansing. 

  25. Sulek JM, Hensley RL. 2004. The relative importance of food atmosphere, and fairness of wait:The case of a full-service restaurant. Cornell Hotel and Restaurant Quarterly Aug., 45(3):235-247 

  26. William PW, Basford R. 1992. Segmenting downhill skiing's laten demand markets. American Behavioral Scientist, 36(2):222-235 

  27. Yang IS, Kim SH, Sin SY, Kim HY. 2000. Analysis of the customer's expectation and satisfaction for service quality in restaurants. Korean J. Food Culture, 15(1):41-50 

  28. Yoon BK. 2001. Geographical Condition on the Ski Resort and Behavioral Analysis of User-In Case of 'P' ski resort. J. Tourism Information, 7:29-62 

  29. Yoon HR, Cho MS. 2007. The important attributes of foodservice encounters according to life-style types as offered by young metropolitan customers. Korean Society of Food & Cookery Sciences, 23(3):327-336 

  30. Yun TH, Lee SB, Yoon HH. 2004. A study of the customer's selection attributes for Japanese chain restaurants in Seoul-Kyunggi area. Korean J. Food Culture 19(1):1-11 

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