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자율 주행 로봇의 실시간 제어 소프트웨어의 개발
Development of Real-Time Control Software for Autonomous Mobile Robot 원문보기

제어·로봇·시스템학회 논문지 = Journal of institute of control, robotics and systems, v.17 no.4, 2011년, pp.336 - 345  

이종혁 (충남대학교 컴퓨터공학과) ,  조으뜸 (충남대학교 컴퓨터공학과) ,  정현아 (충남대학교 컴퓨터공학과) ,  김형신 (충남대학교 컴퓨터공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, we introduce software development process for autonomous mobile robot with LEGO RCX. The software is designed from course analysis and a series of software design processes are applied for the development. Various control methods are devised to identify robot's location and to optimiz...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
일반적인 소프트웨어 공학에서의 소프트웨어의 개발 과정은 어떤 단계를 거치게 되는가? 일반적인 소프트웨어 공학에서의 소프트웨어의 개발 과정은 계획 수립, 요구사항 분석, 설계, 구현, 테스트 등의 단계를 거치게 된다. 따라서 모든 소프트웨어 개발의 시작은 계획 수립의 단계에서 시작한다.
RCX란 무엇인가? RCX는 로봇을 제어하는 프로그래밍이 가능한 LEGO 블록이다. 모터와 센서를 제어하는 기판과 간단한 8비트 CPU가 들어간 형태로 최대 3개의 모터와 3개의 센서를 연결하고 제어할 수 있다.
LEGO 마인드스톰에는 어떤 센서가 장착되었는가? 센서로는 차체의 앞부분에 색상의 구분을 위한 적외선 센서 하나와 조향 모터의 방향이 주행 방향과 일직선임을 감지하기 위한 터치센서 하나가 장착하였다. 모터는 2개가 장착되었으며 장착되는 모터의 종류는 조향 모터와 주행모터를 각각 1개씩 직류모터를 이용하여 장착하였다.
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참고문헌 (11)

  1. Mario A. Garcia1and H. Patterson-McNeill, "Learn how to develop software using the toy Lego Mindstorms," Proc. of ACM ITiCSE, Aarhus, Denmark, pp. 239-239, Jun. 2002. 

  2. U. Wolz, "Teaching design and project management with Lego RCX Robots," Proc. of SIGCSE Conferences, Charlotte, NC USA, pp. 95-99, Feb. 2001. 

  3. H. Goh and B. Aris, "Using robotics in education: Lessons learned and learning experiences," 1st International Malaysian Educational Technology Convention, Johor Bahru, Malaysia, pp. 1156-1163, Sep. 2007. 

  4. S. H. Lee, "An application of LEGO mindstorms to compiler course," Korean Journal of Programming Language(in Korean), vol. 16, no. 3, pp. 63-76, 2002. 

  5. Y. D. Yoo, S. A. Jang, J. G. Yang, J. H. Park, and J. H. Bae , "An Implementation of a multi8-robot system using educational mini-robots," Proc. of Korean Computer Conference(in Korean), vol. 35, no. 1, pp. 387-390, 2008. 

  6. NCER, Botball, http://botball.org 

  7. JASA, ET Robocon, http://etrobo.jp 

  8. H. Tominagaa, Y. Onishia, T. Hayashib, and T. Yamasakia, "LEGO robot programming exercise support for problem solving learning with game strategy planning tools," The First IEEE International Workshop on Digital Game and Intelligent Toy Enhanced Learning, Jhongli, China, pp. 81-88, Mar. 2007. 

  9. LEGO Company, Mindstorms http://mindstorms.lego.com/ 

  10. BrickOS, http://brickos.sourceforge.net 

  11. J. J. Park and C. H. Chun, "Position identification and driving system for mobile robot using USN and LEGO Mindstroms NXT," Journal of Institute of Control, Robotics and Systems(in Korean), vol. 16, no. 3, Mar. 2010. 

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