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크루즈선의 횡동요 제어시스템에 미치는 포드 각속도의 영향
The Effect of the Turning Rate of the Pod Propeller on the Roll Control System of the Cruise Ship 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.49 no.1, 2012년, pp.14 - 25  

이성균 (서울대학교 조선해양공학과) ,  이재훈 (서울대학교 조선해양공학과) ,  이기표 (서울대학교 조선해양공학과) ,  최진우 ((주)대우조선해양 중앙연구소 유체연구그룹)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, the application and installation of the pod propeller to the cruise ship is dramatically increased. It is because pod propulsion system allows a lot of flexibility in design of the internal arrangement of a ship. To reflect this trend, many researches have conducted to use the pod propelle...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
일반적으로 횡동요를 감소시키는 방법으로 사용되어 온 것은 무엇인가? 일반적으로 횡동요를 감소시키는 데에는 핀 안정기나 감요 수조, 그리고 러더 등이 사용되어 왔다. 핀 안정기나 감요 수조를 사용하면 많은 공간이 필요하고 중량이 증가하며 비용이 많이 든다는 단점이 있다.
횡동요 제어 시스템을 설계하기 위해 이용한 운동방정식은 무엇인가? 핀과 포드 프로펠러가 장착된 크루즈선에 대해서 횡동요 제어 시스템을 설계하기 위해 좌우동요, 횡동요, 선수동요의 3자유도 운동방정식을 이용하였다. 운동방정식을 구성하기 위하여 선체에 작용하는 힘, 핀 및 포드 프로펠러에 작용하는 힘, 제어기의 거동이 모델링 되었다.
횡동요 제어시스템을 검증하기 위해 규칙파 중에서 운항속도 23 노트와 저속 7 노트에서 제어 입력을 핀만 사용했을 경우, 포드만 사용했을 경우, 핀과 포드를 모두 사용했을 경우에 대해 시뮬레이션한 결과는 어떠한가? 크루즈선의 운항속도 23 노트와 저속7 노트에서 제어입력을 핀만 사용했을 경우, 포드만 사용했을 경우, 핀과 포드를 모두 사용했을 경우에 대해 시뮬레이션 하여 그 특성을 살펴보았다. 그 결과, 23 노트에서는 핀 안정기 만으로도 횡동요 진폭을 76.7 % 줄일 수 있었고 핀과 포드 프로펠러를 동시에 사용했을 경우 횡동요 운동 진폭을 90.1 % 줄일 수 있었다. 반면, 7 노트에서는 양력이 크게 줄어 핀 안정기만으로는 횡동요를 안정화시키기 위한 충분한 제어력을 얻기 힘들었으며 핀과 포드를 동시에 사용하였을 경우 횡동요 운동 진폭을 52.3 % 줄일수 있었다.
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참고문헌 (10)

  1. C. Yang., 1998. A Robust Rudder Roll Damping Control, PhD Thesis, Aalborg University, Denmark. 

  2. Islam, M. F. et al., 2007. Experiments with Podded Propulsors in Static Azimuthing Conditions, Proceedings of the Eighth Canadian Marine Hydrodynamics and Structures Conference, St. John's Newfoundland. 

  3. J. Van Amerongen., 1982. Adaptive Steering of Ships - A Model Reference Approach to Improved Manoeuvring and Economical Course Keeping, PhD Thesis, Delft University of Technology, The Netherlands. 

  4. Kawahara, Y. Maekawa, K. & Ikeda, Y., 2009. A Simple Predicition Formula of Roll Damping of Conventional Cargo Ships on the Basis of Ikeda's Method and Its Limitation, Proceedings of the 10th International Conference on Stability of Ships and Ocean Vehicles. 

  5. Kim, D.J. Rhee, K.P. & Choi, J.W., 2009. Depth Control of a Submerged Body Near the Free Surface by LQR Control Method, Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 36(4), pp. 382-390. 

  6. Lewis, F.L., 1992. Applied Optimal Control and Estimation, Prentice-Hall International Editions. 

  7. Lee, S. Y., 1999. Theoretical and Experimental Study on the Attitude Control System of Foil-Catamaran, Ph.D. Thesis, Seoul National University. 

  8. Lee, J. M., 2004. Study on the Rudder Roll Stabilization Using Frequency Weighted LQR, M.D. Thesis, Seoul National University. 

  9. McTaggart, K.A., 2008. Active Roll Stabilization of a Coastal Naval Vessel Using Azimuthing Propellers, Proceedings of the Eighteenth International Offshore and Polar Engineering Conference Vancouver, BC, Canada. 

  10. Stettler, J.W., Hover, F. S. & Triantafyllou, M. S., 2004. Preliminary Results of Testing of the Dynamics of an Azimuthing Podded Propulsor Relating to Vehicle Manoeuvring, First International Conference on Technological Advances in Podded Propulsion(T-POD), Newcastle, UK. 

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