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이동식 배출가스 측정장비를 이용한 소형 경유 자동차의 실도로 질소산화물 배출특성 분석
Evaluation of On-Road NOx Emission from a Light Duty Diesel Vehicle using a Portable Emissions Measurement System 원문보기

한국대기환경학회지 = Journal of Korean Society for Atmospheric Environment, v.28 no.1, 2012년, pp.94 - 104  

이태우 (국립환경과학원 교통환경연구소) ,  이종태 (국립환경과학원 교통환경연구소) ,  김정수 (국립환경과학원 교통환경연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this research is to quantify the compliance of on-road emission from a light duty diesel vehicle, based on a comparison to emission regulation standard. $NO_x$, CO and THC emissions were measured using a portable device on a selected real-world driving route with a length o...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구는 실제 도로를 주행하는 소형 경유 자동차의 질소산화물(NOx) 배출량의 대기환경보전법 상에 규정된 제작자동차 배출허용기준 준수 여부를 파악하고, 배출허용기준 초과 사례에 대한 원인 분석을 목적으로 한다.
  • 본 연구에서는 소형 경유 운행차의 실제 도로상에서의 오염물질 배출 특성을 분석하였다. 총 연장 220 km의 실제 도로를 주행하면서 PEMS를 이용하여 배출량을 측정하였다.
  • 본 연구에서는 에어컨과 히터 가동 없이 열간 상태로 실제 도로를 주행하는 소형 경유 자동차의 대기오염물질 배출량이 대기환경보전법 상에 규정된 제작자동차 배출허용기준에 얼마나 잘 부합하고 있는지를 분석하고, 허용기준을 초과하는 사례에 대한 원인을 파악하였다. 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.

가설 설정

  • 반면 배출허용기준을 초과하는 경우는 표준 주행 패턴 대비 저속 주행의 비중이 2배 이상까지 높아지는 경향을 보이고 있다. 예를 들어 CVS-75 주행 패턴의 차속 20 km/h 이하 비중이 32%인데 반해, 그림 3(b)의 주행 패턴에서의 비중은 48~66%에 이른다. 저속 주행의 비중이 높다는 것은 주행 중 정차를 반복하게 되는 경우가 많으며, 공회전의 비율도 높아짐을 의미하는 것이므로 NOx 배출 측면에서 바람직하지 않은 조건으로 사료된다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
PEMS는 무엇인가? EPA, 2002). 이동식 배출가스 측정장비 (Portable Emissions Measurements System, PEMS)는 주행 중인 자동차의 오염물질 배출량과 차속, 가속도 등의 활동도를 매 초당 측정할 수 있는 장비로서, MOVES 배출량 모델 구축및 행정처분 목적의 배출가스 결함확인 검사용으로 활용되고 있다 (Frey et al., 2008; Zhai, et al.
MOVES의 강점은 무엇인가? 미국 EPA의 배출량 모델인 MOVES (Motor Vehicle Emission Simulator)는 차량 운전 조건별 매 초당 배출량을 산정하고, 이를 오염원 활동 시간 (Source Hours Operating, SHO)과 결합하는 모델로서, 다양한 주행 패턴에서의 배출량 산정이나 높은 공간적 해상도를 갖는 국지적 규모의 배출량 산정에 강점이 있음이 알려져 있다(U.S.
활동도 증가가 배출량에 미치는 영향을 분석함에 있어, 수치화된 지표의 영향은 비교적 용이하게 정량화 할 수 있다는 것은 보여주는 사례는? 활동도 증가가 배출량에 미치는 영향을 분석함에 있어, 차량 등록대수와 같은 수치화된 지표의 영향은 비교적 용이하게 정량화할 수 있다. 예를 들어, 2003~2010년의 국내 주요 7대 도시 대기 중 NO2 농도는 자동차 등록대수가 가장 많은 서울특별시에서 가장 높게 나타나고 있다(NIER, 2011). 일일 주행거리와 같은 활동도를 정확히 파악하는 것 또한 배출량 산정 결과를 개선하는 데 중요한 역할을 하고 있다(Jang et al.
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참고문헌 (22)

  1. Akard, M., K. Oestergaard, S. Porter, M. Gautam, D. Carder, D. Love, T. Moye, and H. Garabedian (2004) Further investigation into the performance of two different on-board emission measurement system compared to laboratory measurement, Technical Paper of Society of Automotive Engineers, 2004-01-3480. 

  2. Andre, M., R. Joumard, R. Vidon, P. Tassel, and P. Perret (2006) Real world European driving cycles, for measuring pollutant emissions from high- and low-powered cars, Atmospheric Environment, 40, 5944-5953. 

  3. Brundell-Freij, K. and E. Ericsson (2005) Influence of street characteristics, driver category and car performance on urban driving patterns, Transportation Research Part D, 10, 213-229. 

  4. California Department of Transportation (2008) MOVES vs. EMFAC: A comparative assessment based on a LA county case study, Caltran Task Order 9 and 53. 

  5. European Commission (2011), Real driving emissions of vehicles, CARS 21 (Competitive Automotive Regulatory System for 21st century) Working group 4 meeting discussion paper, Brussels, 15 APRIL 2011. 

  6. Frey, H.C., K. Zhang, and N. Rouphail (2008) Fuel use and emissions comparisons for alternative routes, time of day, road grade, and vehicles based on in-use measurements, Environmental Science and Technology, 42 (7), 2483-2489. 

  7. Gierczak, C., T. Korniski, T. Wallington, and J. Butler (2006) Laboratory evaluation of the SEMTECH-G portable emissions measurement system (PEMS) for gasoline fueled vehicles, Technical Paper of Society of Automotive Engineers, 2006-01-1081. 

  8. Jang, Y., J. Kim, P. Kim, Y. Shin, W. Kim, and Y. Choi (2010) Estimation of vehicle kilometers travelled and air pollution emission from motorcycles, Journal of Korean Society for Atmospheric Environment, 26 (1), 48-56. (in Korean with English abstract) 

  9. Jeon, S., M. Eom, and J. Hong (2010) A study on the comparison of emission characteristics of in-use urban bus by test modes, Journal of Korean Society for Atmos-pheric Environment, 26(4), 403-411. (in Korean with English abstract) 

  10. KAMA, Korean Automobile Manufacturers Association (2003) Monthly statistic report of motor vehicle registration. 

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  12. Kim, S., M. Eom, and J. Hong (2010) The emission characteristics of bio-diesel fuel in heavy-duty engine, Journal of Korean Society for Atmospheric Environment, 26(5), 499-506. (in Korean with English abstract) 

  13. Lee, T., J. Keel, J. Park, Y. Park, J. Hong, and D. Lee (2011) Speed-based emission factor regarding vehicle specific power and acceleration during on-road driving, Transactions of Korean Society of Automotive Engineers, 19(1), 73-81. (in Korean with English abstract) 

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  20. U.S. EPA (2010) Official release of the MOVES2010 motor vehicle emissions model for emissions inventories in SIPs and transportation conformity, Federal Register 75(40). 

  21. Weiss, M., P. Bonnel, R. Hummel, U. Manfredi, R. Colombo, G. Lanappe, P. Le Lijour, and M. Sculati (2011) Analyzing on-road emissions of light-duty vehicles with Portable Emission Measurement Systems, European Commission, Joint Research Centre report JRC 62639 (EUR 24697 EN). 

  22. Zhai, H., H.C. Frey, and N. Rouphail (2008) A vehicle-vpecific power approach to speed- and facility-specific emissions estimates for diesel transit buses, Environmental Science and Technology, 42(21), 7985-7991. 

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