$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지역간 여가통행의 시간가치 산정 연구
Estimating the Value of Travel Time for Intercity Leisure Trips 원문보기

大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, v.30 no.6, 2012년, pp.59 - 70  

이장호 (한국교통대학교 철도시설공학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

주 5일 근무제 시행과 소득수준 향상 등으로 인하여 지역간 통행에 있어서 여가통행의 비중이 높아짐에 따라 철도사업의 합리적 평가를 위한 여가통행의 시간가치 산정 및 적용방안 등의 마련이 필요하게 되었다. 이에 따라 본 연구에서는 업무, 여가, 여가제외 비업무 통행에 대하여 수단선택모형을 구축하여 한계대체율법에 의한 시간가치를 산정하고, 이를 기초로 업무통행 대비 여가통행, 비업무통행의 비율을 도출하여 최종적으로 한계임금율법에 의한 통행목적별 시간가치를 산정하였다. 분석결과 여가통행은 타 비업무목적 통행에 비하여 시간가치가 높은 것으로 분석되었으며, 이를 사례분석에 적용한 결과에서도 비업무통행 시간가치를 적용하는 기존 방법론에 비하여 편익이 다소 증가하는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The relative importance of leisure trip has been increased after adopting the five-day workweek system and considering the higher income level. Thus, the value of travel time for intercity leisure trips should be estimated to conduct a reasonable benefit/cost analysis for railway construction projec...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Antoniou C., Matsoukis E., Roussi P. (2007), A Methodology for the Estimation of Value-of-Time Using State-of-the-Art Econometric Models, Journal of Public Transportation, Vol.10, No.3, pp1-19. 

  2. Germany Federal Ministry of Transport, Building and Urban Affairs (2003a), Evaluation procedure FTIP 2003, Part III B. 

  3. Germany Federal Ministry of Transport, Building and Urban Affairs (2003b), Federal Transport Infrastructure Plan 2003. 

  4. Japan Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (2000), Appraisal Guide for Road Investment. 

  5. Japan Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (2008), Manual of Benefit-Cost Analysis in Road Project. 

  6. Jara-Diaz S. R., Munizaga M. A., Greeven P., Guerra R., Axhausen K. (2008), Estimating the Value of Leisure from a Time Allocation Model", Transportation Research Part B, Vol.42, pp.946-957 

  7. Kim C. S. (1998), Theory of Tourism and Transportation, Daewang Publisher. 

  8. Korea Development Institute (2008), A Study for Revising the Guideline of Pre-feasibility Survey for Road/Railroad Project (5th ed.). 

  9. Korea Expressway Corporation, Expressway and Transportation Research Institute (2004), Forecasting the Future Leisure Trip in the Expressway and Establishing the Action Plan for the implementation of five-day workweek system. 

  10. Korea Research Institute for Human Settlements (1999), Establishing the Analytical Method of Investment for Road Project. 

  11. Lee H. K. (2006), A Study on Survey Method and Demand Forecast of Leisure Travel, The Korea Transport Institute. 

  12. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2011a), 2010 Statistical Yearbook of Traffic Volume. 

  13. Ministry of Land, Transport, and Maritime Affairs (2011b), Appraisal Guide of Investment for Transportation Facility (4th ed.). 

  14. Oh S. H, Ryu J. Y. (2006), A Study on Evaluation Process of Investment for Transportation Facilities Taking Leisure Travel Demand into Account, Korea Research Institute for Human Settlements. 

  15. Roh J. H. et al. (1994), Leisure Trip Behavior in Weekend and Factor Analysis, Journal of Korea Planners Association, Vol.29, No.4, Korea Planners Association, pp185-196. 

  16. The Korea Transport Institute (2008a), 2007 Korea Transport Database, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs. 

  17. The Korea Transport Institute (2008b), Improving the Estimation Method of Benefit in the Feasibility Survey of Railroad Project, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs. 

  18. The Korea Transport Institute (2010), Research for the Appraisal Manual of Railroad Investment, Korea Railway Network Authority. 

  19. U. K. Department for Transport (2011a), COBA (COst-Benefit Analysis). 

  20. U. K. Department for Transport (2011b), Transport Analysis Guidance. 

  21. U. K. Institute for Transport Studies (2003), Values of Travel Time Savings in the UK, University of Leeds. 

  22. U. S. Department of Transportation (1997), The Value of Travel Time: Departmental Guidance for Conducting Economic Evaluations. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로