In 1966, $Seokgatap$ pagoda in $Bulguksa$ temple was damaged by the tomb robbers and was dismantled to fix the damage. In the process, many offerings to Buddha and containers for Sarira(the cremated remains) were found in $Sarigong$(specially designated space for the...
In 1966, $Seokgatap$ pagoda in $Bulguksa$ temple was damaged by the tomb robbers and was dismantled to fix the damage. In the process, many offerings to Buddha and containers for Sarira(the cremated remains) were found in $Sarigong$(specially designated space for the Sarira casket) inside the second floor of the pagoda. Many fabrics like $Geum$, $Neung$(twill), $Rha$(complex gauze), silk tabby and linen were also excavated. In this study, $Geum$ fabric from the $Seokgatap$ was closely examined. $Geum$ of $seokgatap$ is weft-faced compound weave according to the analysis of its weaving pattern which was wrongly presumed as warp-faced compound weave for some time. Technical analysis of $Geum$: Main: silk, Binding: silk, Proportion: 1 main warp to 1 binding warp, Count: 15 main warps and 15 binding warps per centimeter, Weft: polychrome silk without apparent twist, Colors: yellow, mustard yellow, deep blue, green and purple, Weave: weft-faced compound twill, 1/2 S. $Geum$ of $Seokgatap$ was made in the $8^{th}$ century, since it was weaved in weft-faced compound weave twill which was popular in the $8-9^{th}$ century. And also, the arrangement of the colors was done in the same way of gradation $Geum$ silk which was popular in the $7-8^{th}$ C in China and Japan. Third, we restored the pattern of $Geum$ of the Unified Shilla Dynasty for the first time. It was very difficult to figure out the shape and the size of pattern since the fabric was partially lost and ruined. We tried to draw the diagram of structure with the cross point of the warp and the weft to restore the pattern. By doing so, we could identify two kinds of small flower pattern, palmette and the pattern of repeating vines. Fourth, we could infer that the $Geum$ of $Seokgatap$ was used for $geumdae$(a pouch made of $geum$) by analyzing all the documents and the characteristics of the fabric.
In 1966, $Seokgatap$ pagoda in $Bulguksa$ temple was damaged by the tomb robbers and was dismantled to fix the damage. In the process, many offerings to Buddha and containers for Sarira(the cremated remains) were found in $Sarigong$(specially designated space for the Sarira casket) inside the second floor of the pagoda. Many fabrics like $Geum$, $Neung$(twill), $Rha$(complex gauze), silk tabby and linen were also excavated. In this study, $Geum$ fabric from the $Seokgatap$ was closely examined. $Geum$ of $seokgatap$ is weft-faced compound weave according to the analysis of its weaving pattern which was wrongly presumed as warp-faced compound weave for some time. Technical analysis of $Geum$: Main: silk, Binding: silk, Proportion: 1 main warp to 1 binding warp, Count: 15 main warps and 15 binding warps per centimeter, Weft: polychrome silk without apparent twist, Colors: yellow, mustard yellow, deep blue, green and purple, Weave: weft-faced compound twill, 1/2 S. $Geum$ of $Seokgatap$ was made in the $8^{th}$ century, since it was weaved in weft-faced compound weave twill which was popular in the $8-9^{th}$ century. And also, the arrangement of the colors was done in the same way of gradation $Geum$ silk which was popular in the $7-8^{th}$ C in China and Japan. Third, we restored the pattern of $Geum$ of the Unified Shilla Dynasty for the first time. It was very difficult to figure out the shape and the size of pattern since the fabric was partially lost and ruined. We tried to draw the diagram of structure with the cross point of the warp and the weft to restore the pattern. By doing so, we could identify two kinds of small flower pattern, palmette and the pattern of repeating vines. Fourth, we could infer that the $Geum$ of $Seokgatap$ was used for $geumdae$(a pouch made of $geum$) by analyzing all the documents and the characteristics of the fabric.
석가탑금의 문양은 유사색을 순차적으로 배색하여 점차적으로 색이 변화하는 형식으로 이루어져 있다. 유사색을 배색하여 바탕색을 농담의 줄무늬를 만들고 그 위에 다시 화문을 시문하는 형식의 금을 중국과 일본에서는 운간금(暈繝錦)이라고 한다.
석가탑금에서 확인되는 위사의 색은?
현재 석가탑금에서 확인되는 위사의 색은 두록색, 황색, 황갈색, 심청색, 자색 등 모두 5가지이다. 현재 색사가 어지럽게 흩어져 있어 색차계를 사용하여 특정 지점을 선택하여 측정하기에는 오차가 많을 뿐만 아니라 색상표는 종이로 만들어져 견직물의 색과 차이가 있다.
불국사 석가탑 사리공 내에서 발견된 금 직물을 조사.분석하고, 중국과 일본에 남아 있는 유물과 비교.고찰하여 알아낸 석가탑 금의 제직 양식, 문양 특성 및 제작 연대는?
첫째, 석가탑금은 기존에 경금(經錦)이라고 추정 되어 왔으나, 제직양식의 분석을 통해 위금이라는 사실을 밝혔다. 즉, 중조직으로 짜인 색사의 밀도가 매우 성글고 밖으로 드러난 색사의 짜임이 반듯하며, 직물의 양쪽 가장자리에 위금에서 보이는 경계조직이 짜여 있어 위중조직의 금이라는 사실을 확인하였다. 조직은 두 가지의 색사를 표위사와 이위사로 사용하고, 조직경사의 조직은 1/2 우향의 능조직으로 제직한 위이중조직의 위금이다.
둘째, 석가탑금은 8세기에 제작된 것으로 판단되는데 이와 같은 근거로는 먼저 석가탑금의 조직이 8~9세기에 대량으로 제직된 능조직 위금이라는 점이다. 그리고 색상과 배색에 있어 7~8세기 중국과 일본에서 많이 보이는 운간금의 형식을 취하고 있으며, 문양도 운간금에 보이는 소화문의 형식과 일치한다. 하지만 색의 배치와 조직구조에 있어 중국식 운 간금과 다른 특징을 보여 석가탑금은 중국식 운간금을 신라만의 독자적인 형식으로 변화시킨 것으로 추정하였다.
셋째, 최초로 통일신라시대 금의 문양을 완전하게복원하였으며, 분석 자료를 바탕으로 석가탑금을 재현하였다. 금직물은 부분적으로 손실되고 조직이 와해되어 외관상으로 문양의 형태나 크기를 파악하는데 한계가 있었다. 문양을 복원하기 위해 경사․위사의 교차점을 찾아 조직의장도를 그려 문양을 찾는 작업을 시도하였으며, 그 결과 두 종류의 소화문과 팔메트, 만초가 상하좌우로 반복되는 문양을 확인할수 있었다.
넷째, 석가탑금의 용도는 금대였을 것으로 추정하였다. 석가탑금은 사리기 바닥 면에 펼쳐진 채로 여러 직물들과 함께 발견되어 원래의 용도를 알 수 없 었다. 그러나 중수문서의 기록과 직물에 나타나 있는 여러가지 세부 특징을 조합해 볼 때, 석가탑금의 원래 용도는 주머니였을 것으로 추정할 수 있었다. 이는 석가탑에서 발견된 여러 유물 중 석가탑금에서 확인되는 구멍과 직경이 유사한 끈목도 발견되어 이러한 가설을 뒷받침해 준다. 주머니는 오랜 세월이 지나면서 직물이 낡아서 훼손되자 고려 초에 재복장 하면서 사리기 밑에 깔아 완충용도로 사용한 것으로 추축된다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.