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주식 투자자의 운에 대한 믿음과 주식 투자 서비스에 관한 만족도, 충성도 간의 관계에 관한 연구
The Relationship Between Belief In Luck of Stock Traders and Satisfaction and Loyalty of Stock Trading Services 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.13 no.7, 2012년, pp.3000 - 3006  

주재우 (국민대학교 경영대학) ,  김보영 (국민대학교 경영대학)

초록

본 연구는 주식 투자자의 운에 대한 믿음이 주식 투자 서비스에 관한 만족도와 충성도에 영향을 미치는지를 고찰하였다. 구체적으로 본 연구에서는 행운에 관한 비합리적인 믿음을 가진 주식 투자자들이 (예, 나는 운이 좋은 사람이다) 행운에 관한 합리적인 믿음을 가진 주식 투자자들에 비하여 (예, 운은 존재하지 않는다) (1) 온라인 주식투자 서비스에 더욱 만족하며 (2) 온라인 주식 투자 서비스를 더 오래 이용하려 하는지를 검증하였다. 412명의 국내 온라인 주식 투자자들을 대상으로 한 설문조사 결과 본 연구의 두 가설이 지지되었다. 본 연구의 결과는, 기존 연구에서 다루어지지 않은 소비자의 심리적 요인이 서비스에 관한 만족도나 충성도를 결정하는 의미있는 요인임을 밝혀냈으며, 또한 주식 투자 서비스 운영자들에게도 실무적 시사점을 제공하였다는 데에 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We investigate whether the belief in good luck of stock traders influences their satisfaction with and their loyalty to a stock trading service. In particular, we tested whether the online stock traders who have irrational beliefs in good luck (e.g., I am a lucky person) (1) are satisfied with their...

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  • 07, p < .05), supporting hypothesis 2. These findings support our hypotheses that irrational belief in luck plays a role in increasing satisfaction and loyalty.
  • Hypothesis 1: When consumers have irrational beliefs in luck, they are more likely to be satisfied with a given service than when they have rational beliefs in luck.
  • Hypothesis 2: When consumers have irrational beliefs in luck, they are more likely to be loyal to a given service than when they have rational beliefs in luck.
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