$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화가족 아동의 사회적 적응 연구
A Study on the Social Adjustment of Children in Multi-cultural Families 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.30 no.4 = no.118, 2012년, pp.37 - 47  

남영옥 (대구가톨릭대학교 사회복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to grasp the factors having influence upon the social adjustment of children in multi-cultural families and to examine the degree of influence of these influential factors. For these aims, it targeted 186 children of multi-cultural families, that access social welfare i...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 개인은 가족과 집단, 사회환경과의 상호작용 안에 있는 존재이므로 다문화가족 아동에 대한 연구 역시 개인, 가족, 사회환경을 모두 포함하는 다차원적 요인을 중심으로 이루어질 필요가 있다(Kwon, 2009). 따라서 본 연구에서는 다문화가족 아동의 사회적 적응에 영향을 미치는 요인을 다차원적인 측면에서 파악하고자 한다.
  • 본 연구에서는 다문화가족 아동의 적응을 돕기 위해 다차원적인 관점에서 개인, 가족, 사회요인이 사회적 적응에 미치는 영향을 알아보고, 이들의 사회적응력 향상을 위한 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 대구 ・ 경북지역의 초등학교와 다문화 관련 기관을 이용하고 있는 다문화가족 아동 186명을 대상으로 설문조사를 실시하였다.
  • 한편, 다문화가족지원법에 의하면, 다문화가족이란 합법적으로 체류하는 결혼이민자와 외국인근로자의 가족이라고 정의하고 있다. 본 연구에서는 다문화가족 중 가장 많은 비율을 차지하고 있는 결혼이민자 가족을 대상으로 하며, 다문화가족 자녀들이 대부분 초등학교에 다니고 있다는 점을 고려하여 연구대상을 초등학생으로 제한하고자 한다. 따라서 본 연구는 결혼이민자 가족에서 태어나 한국 국적을 가지고 국내에서 생활하며, 초등학교에 재학 중인 다문화가족 아동을 연구대상으로 선정하였다.
  • 이에 본 연구에서는 다문화가족 아동의 개인요인, 가족요인, 사회요인이 이들의 사회적 적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 밝혀보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
다문화가족 아동이 지나치게 소극적이거나 과잉행동장애를 보이기도 하는 이유는 무엇인가? 이처럼 반복된 차별과 배제로 인해 사회적 소외와 좌절감을 느끼면서 다문화가족 아동은 지나치게 소극적이거나 과잉행동장애를 보이기도 하며, 타인과의 안정적인 애착관계 형성이 어려워 대인관계에서 불신을 보이고 또래관계에서 어려움을 갖는 등 사회적 관계능력의 형성과 발달에서 많은 문제를 경험하는 것으로 보고되고 있다(Romero & Roberts, 2003; Crosnoe, 2005; Park, 2009a; Choi, 2010; Kim, 2011). 이러한 문제는 낮은 자아존중감과 학업성취뿐만 아니라 비행, 반사회적 행동, 자살기도 등 이후 발달단계상의 적응에도 영향을 미치게 된다(Crosnoe, 2005; Park, Cho, & Lee, 2008; Park, 2009b).
사회적 적응이란 무엇인가? 적응은 개인과 환경간의 상호의존적 과정으로 설명되며, 심리, 행동적 측면에서 환경과 균형을 이루는 것을 의미하는 심리사회적 적응과는 달리, 사회적 적응은 환경과 관련된 행동, 주변사람들과의 관계를 포함한다(Kim, 2011). 이러한 사회적 적응은 내적․심리적 욕구와 외적․사회적 환경과의 상호작용을 통해 조화롭고 균형잡힌 관계를 유지하면서 자신의 발달을 이루어가는 과정이라고 할 수 있다(Yoon & Park, 2003; Kim, 2011). 아동은 유아기와는 달리 학교라는 장을 경험하면서 교사, 친구와 같은 다양한 사회적 관계를 맺게 되며, 사회적 상황 속에서 타인과의 상호작용 방식을 배우고, 사회적 적응력을 가지게 된다(Asher, 1983).
다문화가족 아동들이 학교 및 사회생활 적응에서 일반가족의 자녀보다 더 많은 어려움을 겪고 있는 이유는 무엇인가? 다문화가족 아동들은 아동기에 수행해야 할 발달과업 이외에도 부모의 문화와 민족이 서로 다르다는 점에서 발생하는 다양한 부적응을 경험할 가능성이 높다. 이들은 부모의 이중문화로 인한 문화적 갈등과 정체성 혼란, 한국어를 제대로 구사하지 못하는 부모로 인한 적절한 언어습득의 어려움, 외모의 차이에서 오는 사회적 편견과 차별 등으로 학교 및 사회생활 적응에서 일반가족의 자녀보다 더 많은 어려움을 겪고 있다(Hahn, 2009; Park & Lee, 2010). 실제로 국가인권위원회(2010)가 다문화가족 자녀 186명을 대상으로 한 실태조사에서도 서투른 한국어 발음과 남들과 다른 피부색으로 인해 학교에서 집단따돌림을 당한 학생이 37%, 폭행을 경험한 학생이 15.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (59)

  1. 교육과학기술부(2011). 다문화학생 교육 선진화 방안. 교육과학기술부 정책보고서. 

  2. 국가인권위원회(2010). 이주아동 교육권 실태조사 결과보고서. 국가인권위원회 연구보고서. 

  3. 한국정보화진흥원(2010). 2010년 인터넷 중독 실태 조사. 한국정보화진흥원 연구보고서. 

  4. Asher, S. R.(1983). Social competence and peer status: Recent advance and future directions. Child Development, 54, 1427-1434. 

  5. Berry, J. W.(2002). Psychology of acculturation: Understanding individuals moving between culture. In R Brislin(ed.), Applied cross-cultural psychology. Newbury park, CA: sage, 232-253. 

  6. Choi, E. S.(1999). A study of psychological factors associated with bullying. Unpublished Master Thesis. Sogang University, Korea. 

  7. Choi, S. B.(2010). The analysis of school life adaptation on the students in multicultural families. Unpublished Ph. D. Thesis. Kyungpook National University, Korea. 

  8. Choi, S. H.(2009). A study of the factors affecting internalizing problems of children in multicultural families : Focused on those in the areas of Daejeon and Chungcheung province. Unpublished Master Thesis. Chungnam National University, Korea. 

  9. Choi, S. U.(2006). A study on the psycho-social adaptation among elementary student children of single parent families. Unpublished Master Thesis. Soong Sil University, Korea. 

  10. Crosnoe, R.(2005). Double disadvantage or signs or resilience? The elementary school contexts children from mexican immigrant families. American Educational Research Journal, 42(2), 269-303. 

  11. Emery, R. E. & O'Leary, K. D.(1984). Marital discord and child behavior problem in a nonclinic sample. Journal of Abnormal Child Psychology, 10, 11-24. 

  12. Finch, B. K. & Vega, W. A.(2003). Acculturation stress, social supprot, and self-rated health among latinos in California. Journal of Immigrant Health, 5(3), 109-117. 

  13. Grych, J. H.(2005). Interparental conflict as a risk factor for child maladjustment. Family Court Review, 43(1), 97-108. 

  14. Hahn, C. A.(2009). The progressive analysis of school adjustment in multicultural elementary school students. Unpublished Ph. D. Thesis. Kyungsung University, Korea. 

  15. Heo, G.(2011). A study on the structural equation modeling among mother's attachment, self-esteem, emotional control, and unadaptive behavior for multiculture children. Journal of North-east Asian cultures, 28, 209-223. 

  16. Hong, J. J.(2004). A study on psychosocial adaptation of youth in mongolian migrant workers' family. Unpublished Master Thesis. Ewha Womans University, Korea. 

  17. Hyun, K. S.(2008). Effect of conflict and upbringing attitude of internationally married couple on children's maladjustment to school Life. Unpublished Master Thesis. Sungkyunkwan University, Korea. 

  18. Jeong, H. J.(2011). A study on the children's educational environment, self-esteem, and adaptation to schools in multicultural families of rural areas : A comparison with the children from non-multicultural families. Unpublished Ph. D. Thesis. Mokpo National University, Korea. 

  19. Kim, J. H. & Kim, S. A.(1996). Influence of family on antisocial behavior of adolescence. Korean Criminological Review, 7, 109-141. 

  20. Kim, K. R.(2007). The effect of the self-identity and social support of children from multicultural families on the social adjustment. Unpublished Master Thesis. Kookmin University, Korea. 

  21. Kim, N. Y.(2012). Study on impact of abuse experience level of children in multicultural families on their adjustment to schools: Focused on moderating effect of children's resilience and social support. Unpublished Ph. D. Thesis. Ewha Woman's University, Korea. 

  22. Kim, S. G.(2011). The psycho-social adaptation among children of multi-cultural families. Korean Journal of Youth Studies, 18(3), 247-272. 

  23. Kim, Y. N.(2008). A study on the resilience of north korean refugee adolescents in terms of their acculturative process in south korea. Studies on Korean Youth, 19(3), 139-168. 

  24. Kwak, K. J.(2008). A study on the development and adjustment of children from multicultural families: focusing on parent-children interaction types and their effect. The Korean Psychological Association, 1-26. 

  25. Kwon, E. H.(2009). A study on the factors influencing the suicide ideation of juveniles: focused on psychosocial factors. Unpublished Ph. D. Thesis. Wonkwang University, Korea. 

  26. Kwon, H. K. & Lee, H. K.(2004). The effect of optimism on the career attitude maturity and degree of satisfaction toward school-mediated by achievement motivation and ego strength. The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 16(4), 723-741. 

  27. Lee, J. A.(2007). A comparative studies on the school adjustment in children from multicultural families and general families. Unpublished Ph. D. Thesis. Korea University, Korea. 

  28. Lee, J. Y.(2010). The impact of attachment to parents and peer group on the social competence of the children of multicultural Family. Korea Journal of Child Care and Education, 65, 169-186. 

  29. Lee, K. S.(2012). The influence of self-esteem of multicultural family`s children on social adjustment. Theory and Research in Citizenship Education, 44(1), 91-107. 

  30. Lee, S. J.(2006). Resilience and protective factor on adolescents experienced family violence. Unpublished Ph. D. Thesis. The Catholic University of Korea, Korea. 

  31. Lee, Y. J.(1994). The relation of stress and social support, self-esteem, depression, anxiety. Unpublished Ph. D. Thesis. Seoul Woman's University, Korea. 

  32. Lee, Y. J.(2007). A study on the factors influencing psychosocial adjustments of children of multi-culture families. Unpublished Ph. D. Thesis. Kong-ju National University, Korea. 

  33. Lewis III, M. K.(2003). Differences in emotional intelligence and related constructs among academically resilient and academically nonresilient African American undergraduate students. Doctoral Dissertation, Michigan State University. 

  34. Lloyd, B. T.(2000). Media influence on identity formation and social competence: Does music video impact adolescent development?. Doctoral Dissertation, University of Pennsylvania. 

  35. Loveland, T. E.(2001). The inclusive classroom context: Interaction with and influence on the social competence of students with mild disabilities. Doctoral Dissertation, Indiana University. 

  36. Nho, C. R. & Hong. J. J.(2006). Adaptation of migrant workers` children to korean society. Journal of the Korean society of child welfare, 22, 127-159. 

  37. Nho, C. R.(2000). Use of rosenberg's self-esteem and collective self-esteem as predicting variables for psychological distress among korean American adolescents. Journal of the Korean Society of Child Welfare, 10, 107-135. 

  38. Olsson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella-Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M.(2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence, 26, 1-11. 

  39. Olweus, D.(1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington, D.C.: Hemisphere (Wiley). 

  40. Park, G. M.(2009). A study on the influence of environmental factors in children of multicultural families. Unpublished Master Thesis. Korea University, Korea. 

  41. Park, K. R. & Lee, J. M.(2010). Structural relationships among variables influencing adjustment to school life in children from multicultural Families: Daegu, Gyeongbuk area. Korean Association of Human Ecology, 19(6), 981-991. 

  42. Park, S. H.(2009a). The characteristics and social adjustment in children of multicultural families. Journal of the Korean Society of Child Welfare, 29, 125-154. 

  43. Park, S. H.(2009b). A study on resilience in children of multicultural families. Unpublished Ph. D. Thesis. Dong Shin University, Korea. 

  44. Park, S. H., Cho, W. T. & Lee, J. H.(2008). A study of social adjustment and related variables in children of multicultural families. Journal of Community Welfare, 27, 58-76. 

  45. Park, S. H., Lee, J. H., An, H. J., & Cho, W. T.(2010). Effects of parents' social network on children's psychosocial adjustment in an international marriage family.Journal of Community Welfare, 33, 185-217. 

  46. Perkins, D. F. & Jones, K. R.(2004). Risk behaviors and resiliency within physically abused adolescents. Child Abuse & Neglect, 28, 547-563. 

  47. Roberts, R. E., Phinney, J. S., Masse, L. C., Chen, Y. R., Roberts, C. R., & Romero, A.(1999). The struture of ethnic identity of young adolescents from diverse ethnocultural groups. The Journal of Early Adolescence, 19, 301-322. 

  48. Romero, A. J. & Roberts, R. E.(2003). Stress within a bicultural context for adolescents of Mexican descent. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 9(2), 171-184. 

  49. Scheier, M. F. & Carver, S. S.(1992). Effects of optimism on psychological and physical well-being: Theoretical overview and empirical update. Cognitive Therapy an Research, 16, 201-226. 

  50. Shin, J. H.(2008). A comparative study on psychological and social adjustments between the immigrant women's children and general students. Unpublished Master Thesis. Ewha Woman's University, Korea. 

  51. Shin, J. H.(2010). Exploring pathways from acculturation attitudes to children's school adjustment of multicultural families : The mediating effects of marital conflict and parenting. Unpublished Ph. D. Thesis. Ewha Woman's University, Korea. 

  52. Smart, J. F. & Smart, D. W.(1995). Acculturative stress of Hispanics: Loss and challenge. Journal of Counselling and Development, 73, 390-396. 

  53. Song, J. H.(2012). The relationship between self-esteem and social adjustment of multicultural families' children. Unpublished Master Thesis. Chungbuk National University, Korea. 

  54. Turner, H. A. & Kopiec, K.(2006). Exposure to interparental conflict and psychological disorder among young adults. Journal of Family Issues, 27(2), 131-158. 

  55. Tusaie-Mumford, K.(2001). Psychosocial resilience in rural adolescents: Optimism, perceived social support and gender differences. Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh. 

  56. Un, S. K.(2010). A study on factors influencing school adjustment of bicultural children: Focused on moderating effect of family functioning. Unpublished Ph. D. Thesis. Soong Sil University, Korea. 

  57. Yang, M. J., Lee, E. K., & Lee, H. W.(2006). A study on psychosocial characteristic, environmental variables and mental Health variables of adolescent. The Korea Journal of Youth Counseling, 14(1), 63-76. 

  58. Yong, H. J.(2008). The effect of acculturation stress, family stress, and social support of married immigrant women on the mental health of their children. Unpublished Master Thesis. The Catholic University of Korea, Korea. 

  59. Yoon, E. J. & Park, I. J.(2003). The relationship between children's shyness and their social adjustment. The Journal of Social Science, 22(2), 65-80. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로