이 연구는 학습에서 중요한 요소인 의사소통으로서의 수학이 우리나라 2007 개정 초등학교 수학 교과서에 어떻게 반영됐는지를 알아보기 위한 것이다. 의사소통 활동의 적합성, 용어 기호 사용의 적합성, 문어적 표현의 적합성, 시각적 표현의 적합성, 수학 및 교육과정과의 부합성이라는 기준에 따라 교과서를 분석해본 결과 교육과정의 의도를 잘 반영하는 부분도 있지만 용어의 사용이나 여러 표현에 있어서 미숙한 부분도 많이 발견되었다. 앞으로 교과서를 제작할 때 교과서 저자들 사이의 의사소통, 저자와 작가, 삽화가 등과 충분한 논의가 필요함을 알 수 있었다.
이 연구는 학습에서 중요한 요소인 의사소통으로서의 수학이 우리나라 2007 개정 초등학교 수학 교과서에 어떻게 반영됐는지를 알아보기 위한 것이다. 의사소통 활동의 적합성, 용어 기호 사용의 적합성, 문어적 표현의 적합성, 시각적 표현의 적합성, 수학 및 교육과정과의 부합성이라는 기준에 따라 교과서를 분석해본 결과 교육과정의 의도를 잘 반영하는 부분도 있지만 용어의 사용이나 여러 표현에 있어서 미숙한 부분도 많이 발견되었다. 앞으로 교과서를 제작할 때 교과서 저자들 사이의 의사소통, 저자와 작가, 삽화가 등과 충분한 논의가 필요함을 알 수 있었다.
The purpose of this paper is to analyze the elementary school mathematics textbooks according to the mathematics curriculum revised in 2007 which put emphasis on mathematics as a communication, and to find out the implication for improving the mathematics textbook of Korea. Mathematics textbooks are...
The purpose of this paper is to analyze the elementary school mathematics textbooks according to the mathematics curriculum revised in 2007 which put emphasis on mathematics as a communication, and to find out the implication for improving the mathematics textbook of Korea. Mathematics textbooks are analyzed by five analysis criteria, which are suitability of communication activities, suitability of usage of terms and symbols, suitability of literary expressions, suitability of visual expressions and adequateness of mathematics and curriculum. As a result of analysis, it is found out that communication activities were generally reflected the intent of curriculum but there were incomplete terms usage and literary, visual expressions. So communication among authors, between authors and writers, authors and illustrators is necessary for improvement of mathematics textbooks.
The purpose of this paper is to analyze the elementary school mathematics textbooks according to the mathematics curriculum revised in 2007 which put emphasis on mathematics as a communication, and to find out the implication for improving the mathematics textbook of Korea. Mathematics textbooks are analyzed by five analysis criteria, which are suitability of communication activities, suitability of usage of terms and symbols, suitability of literary expressions, suitability of visual expressions and adequateness of mathematics and curriculum. As a result of analysis, it is found out that communication activities were generally reflected the intent of curriculum but there were incomplete terms usage and literary, visual expressions. So communication among authors, between authors and writers, authors and illustrators is necessary for improvement of mathematics textbooks.
수학을 배우는 학생이라면 수학적으로 의사소통하는 능력을 익혀야하며, 교사는 학생들에게 수학적 의사소통 능력을 신장시켜야 한다. 이러한 수학 의사소통 능력을 강조하기 시작한 것은 전미수학교사협의회(NCTM) 의 ‘학교 수학을 위한 교육과정과 평가 규준’(1989)을 발간하고 나서부터였다. 이어서 NCTM에서 발간한 ‘학교수학을 위한 원리와 규준’(2000)에서도 수학적 의사소통을 10개의 규준 중의 하나로 다루고 있을 뿐 아니라, 현재까지 많은 연구들이 계속되면서 각 나라의 중요한 수학 교육 목표가 되고 있다.
수학적으로 의사소통할 수 있다는 것은 무엇인가?
수학적으로 의사소통할 수 있다는 것은 수학을 읽고, 쓰고, 말하며, 의미와 생각을 해석하는 능력을 갖추는 것이다. 수학을 배우는 학생이라면 수학적으로 의사소통하는 능력을 익혀야하며, 교사는 학생들에게 수학적 의사소통 능력을 신장시켜야 한다.
닫힌 교재관의 입장에서 교과서를 보는 경우가 많은 이유는?
우리나라의 경우 과거에 비해 닫힌 교재관의 입장에서 교과서를 보는 경향은 많이 줄어들었다지만 아직도 열린 교재관보다는 닫힌 교재관의 입장에서 교과서를 보는 경우가 많다. 교과서를 가장 이상적인 교재로 여기며, 완벽하고 이상적인 자료를 교재로 제공하며 표준적인 단일 교과서를 지향하고 있다는 점에서 그렇다. 대부분의 교사들은 여전히 교과서를 기초 자료로 사용하고 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.