$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

태권도 수련에 따른 신체적 자기개념 인식 변화
Change of Physical Self-concept according to Taekwondo Discipline 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.12 no.9, 2012년, pp.408 - 421  

임태희 (용인대학교 태권도경기지도학과) ,  김동현 (경기대학교 경호안전학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 태권도 수련집단과 비수련집단의 신체적 자기개념 인식에 대한 변화차이를 규명하는 것에 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 연구대상은 S시에서 1개 초등학교를 연구자가 임의로 선정하였다. 그리고 ACSM(2000) 운동 가이드라인 기준에 따라 태권도 참여집단 30명, 비참여집단 40명을 선정한 후 12주 간격으로 3차례에 걸쳐 반복측정을 통한 이원혼합설계를 활용하여 연구를 수행하였다. 이것의 통계처리방법은 SPSS 12.0 for Windows를 활용한 기술통계, 이원변량분석, 대응 t검정과 독립 t검정이었다. 이러한 과정을 토대로 연구를 수행한 결과에 기초하여 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 태권도 수련집단과 비수련집단은 측정시점에 따라 신체적 자기개념의 변화패턴에는 전반적으로 차이가 있다. 둘째, 태권도 수련집단과 비수련집단의 신체적 자기개념 점수는 1차보다 2차가 그리고 1차보다 3차가 높게 나타났다. 셋째, 태권도 수련집단과 비수련집단 간에 신체적 자기개념에서는 2차와 3차 측정에서 집단 간에 차이가 있다. 즉, 두 집단은 태권도 수련에 따른 신체적 자기개념의 변화패턴에는 전반적으로 차이가 있다. 결론적으로 태권도 수련은 유소년의 신체적 자기개념 변화에 효과가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to verify differences in changes of physical self-concept between Taekwondo participation group and non Taekwondo participation group in order to meet the needs of the study the limitations of previous studies had to be considered. The participants were elementary stude...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Therefore, this study will supplement the precedent studies with such limitations by dividing research groups into participants and non-participants in Taekwondo program and measuring their physical self-concept in a repeated manner during the period of the training for the purpose of examining the difference in change.
  • To select Taekwondo program, a private Taekwondo school was chosen that was using the similar program to that proposed by Open Taekwondo Research Institute of Korean Taekwondo Association. This study placed its main interest in confirming the changes in physical self-concept of group by measured period. The children and young participants participated in the program suggested in [Table 2] more than 4 times a week or 5 hours.

가설 설정

  • Third, is there a general difference in the scores of physical self-concept between the 2nd and 3rd measure?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. S. G. Kang and J. Y. Park, The Effects of Taekwondo Activity of Health Related Fitness and Physical Self Description on the Elementary School Students, Korean Society of Sports Psychology, Vol.14, No.3, pp.55-64, 2003. 

  2. S. K. Kim, K. W. Lee, and S. J. Lee, The Effects on Children's Positive Self - Concepts and Pro - Social Behaviors through Early Childhood Physical Education Program, Korea Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, Vol.37, No.4, pp.111-119, 1998. 

  3. S. J. Kim, The Effect of Taekwondo Training for Elementary School Student on their Physical Constitution, Health Strength and Physical Self-Concept, Graduate School of Seoul Sports, MA Thesis, 2003. 

  4. B. J. Kim, The Effects on Children's Positive Self - Concepts and Pro - Social Behaviors through Early Childhood Physical Education Program, Korean Society of Sports Psychology, Vol.12, No.2, pp.69-90, 2001. 

  5. Y. K. Kim, The Effect of Exercise Participation on Physical Self - Conception for Students with Orthopedical Impairments Graduate School of Seoul National University, MA Thesis, 1997. 

  6. J. T. Kim, Perceived Physical and Actual Motor Competence in Children with Mild Mental Retardation, Korea Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, Vol.43, No.6, pp.877-884, 2004. 

  7. J. H. Park and S. C. Kim, The Nonlinear Repeated Measures Designs and Cohort-Sequential Designs by Latent Growth Model, Korea Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, Vol.43, No.2, pp.577-589, 2004. 

  8. J. H. Park and K, H, Lee, The Effects of Taichi Training on Self - concept in Elementary School Boy, Korean Society of Sports Psychology, Vol.11, No.1, pp.155-170, 2000. 

  9. J. S. Park and H. S. Mun, Effects of Extracurricular Sports Activities on the Physical Self-Concept of Girl' Middle School Students, Korean Society of Sports Psychology, Vol.17, No.1, pp.13-24, 2006. 

  10. K. Y. Song, S. J. Kim, and D. K. Yang, Developmental Psychology, 41.76, Seoul Sigma Press, 2001. 

  11. H. S. Song and K. H. Lee, The Relationship Study between taekwondo Training and Self-Concept Development among Elementary School Children., Korea Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, Vol.45, No.1, pp.121-129, 2006. 

  12. Open Taekwondo Research Institute, Taekwondo Education Course (Beginner and Intermediary), Seoul Branch, Korea Taekwondo Association, 2000. 

  13. H. T. Lee, S. H. Um, and D. Y. Cho, Effects of Regular Exercise on Health-related Physical Fitness and Physical Self-Concept. Korean Society of Sports Psychology, Vol.15, No.2, pp.115-128, 2004. 

  14. T. H. Lim, The Development of Taekwondo's Psychological Change Model and Its Verification, Graduate School of Seoul National University, PhD Dissertation, 2007 

  15. S. H. Jeon, Self-Concept and Sports Behavior, Korean Society of Sports Psychology, Handbook, 2005. 

  16. ACSM, ACSM's guidelines for exercise testing and prescription(6th ed.). Baltimore, MD: Lippincott, Williams & Wilkins, 2000. 

  17. F. H. Asci, A. Kin, and S. N. Kosar, Effect of participation in an 8 week aerobic dance and step aerobics program on physical self-perception and body image satisfaction. International Journal of Sport Psychology, Vol.29, pp.366-375, 1998. 

  18. N. P. Barnett, F. L. Smoll, and R. E. Smith, Effects of enhancing coach-athlete relationships on youth sport attrition. The Sport Psychologist, Vol.6, pp.111-127, 1992. 

  19. G. Bredemeier and D. Schields, Moral psychology in the context of sport. In R.N. Singer, M. Murphey, & L.K. Tennant(Eds.), Handbook of research on sport psychology(pp. 587-599). New York: Macmillan, 1996. 

  20. D. A. Cole, S. E. Maxwell, J. H. Martin, L.G. Peeke, A. D. Serocynski, J. M. Tram, K. B. Hoffman, M. D. Ruiz, F. Jacquez, and T. Maschman, The development of multiple domains of child and adolescent self-concept: A cohort sequential longitudinal design. Child Development, Vol.72, No.6, pp.1723-1746, 2001. 

  21. B. C. Focht, L. J. Bouchard, and M. Murphey, Influence of Martial Arts Training on the Perception of Experimentally Induced Pressure Pain and Selected Psychological Responses, Journal of Sport Behavior, pp.232-244, 2000. 

  22. D. Gould, Understanding attrition in children's sport. In D. Gould & M. Weiss(Eds.), Advances in pediatric sport sciences: Vol II. Behavioral issues(pp.61-85). Champaign, IL: Human Kinetics, 1987. 

  23. T. A. Judge, A. Erez, and J. E. Bono, The power of being positive: The relation between positive self-concept and job performance. Human Performance, Vol.11, pp.167-187, 1998. 

  24. H. Long and T. McGhee, Isshin-ryu karate. Mascot, TN: Isshin-Ryu Productions, 1997. 

  25. M. E. Madden, Attributions of control and vulnerability at the beginning and end of a karate course. Perceptual and Motor Skills, Vol.70, pp.787-794, 1990. 

  26. M. L. Maehr, J. Mensing, and J. S. Nafzger, Concept of self and reaction of others. Sociometry, Vol.25, pp.353-357, 1962. 

  27. H. W. Marsh, G. Richards, S. Johnson, L. Roche, and P. Tremayne, Physical Self-Description Questionnaire: Psychometric properties and a multitrait-multimethod analysis of relations to existing instruments, Journal of Sport & Exercise Psychology, Vol.16, pp.270-305, 1994. 

  28. C. L. Richman and H. Rehberg, The development of self-esteem through the martial arts. International Journal of Psychology, Vol.17, pp.234-239, 1986. 

  29. G. C. Roberts, D. C. Treasure, and M. Kavussanu, Motivation in physical activity contexts: An achievement goal perspective. Im M. Maehr & P. Pintrich(Eds.), Advances in motivation and achievement, Vol.10, pp.413-447, Greenwich, CN: JAI Press, 1997. 

  30. R. J. Sonstroem and W. P. Morgan, Exercise and self-esteem: Rational and model. Medicine and Science in Sports and Exercise, Vol.21, pp.329-337, 1989. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로