$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

정책 전문가의 인식을 통해 본 한국 보건의료정책 거버넌스: 신포괄수가제 사례에 관한 심층면접 결과
Policy Elites' Perception of Health Policy Governance: Findings from In-depth Interviews of Korean New Diagnosis Related Group Payment 원문보기

Health policy and management = 보건행정학회지, v.23 no.4, 2013년, pp.326 - 342  

손창우 (서울대학교 보건대학원) ,  권순만 (서울대학교 보건대학원) ,  유명순 (서울대학교 보건대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Background: Engaging and Involving stakeholders who have different interests in changing health care policies are difficult task. As the literature on the governance in Korean health care field is rare, this study aims to provide empirical evidence of 'governing health policy'-the ways health care p...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
제도란 무엇입니까? 제도(institution)란 사회의 구성원 사이에서 여러 가지 생활영역을 중심으로 한 규범이나 가치체계에 바탕을 두고 형성되는 복합적인 사회규범의 체계라고 할 수 있다. 학술적 측면에서 Scott [1]은 사회적 행동에 대해 인지적(cognitive) · 규범적(normative) · 법적(regulative) 측면에서 의미를 부여하고, 그 행위가 안정적으로 지속될 수 있게 하는 것이라고 하였고, Shepsle [2]는 이러한 행위들을 지속할 수 있게 하는 행위자들(actors) 1) 간 협력을 촉진하고, 합의를 이룰 수 있도록 하는 사전적 약속이라고 제도를 정의한 바 있다.
아직까지 거버넌스에 대한 일반화된 개념적 정의가 내려지지 않은 이유는 무엇입니까? 예컨대, 거버넌스는 공치, 협치, 관리, 조정, 조정 등의 다양한 개념들로 정의되고 있으며[13,14], 아직까지도 거버넌스에 대한 일반화된 개념적 정의를 내려지지 않았다. 이는 기본적으로 거버넌스라는 것은 ‘개념’에 관한 것이고, 그 정의들이 각국의 고유한 현실을 반영하고 있으며[15], 아직까지 세계적으로도 거버넌스에 관한 논의가 불과 20여 년 밖에 되지 않았다는 것에 그 이유를 찾을 수 있다[16]. 그러나 그동안 논의된 거버넌스에 관한 개념들을 종합해 볼 때, 거버넌스란 정치적 게임의 공식적 · 비공식적 규칙을 관리하는 것이며, 이는 권력행사의 규칙을 결정하고 그러한 규칙과 관련한 갈등을 해소하는 방법을 의미한다[17].
보건의료영역이 큰 갈등의 분야인 이유 3가지는 무엇입니까? 그중에서도 특히 보건의료영역은 이해집단 간의 갈등이 큰 분야로 알려져 있는데, 갈등의 원인은 크게 세 가지로 나눠 볼 수 있다. 첫째, 보건의료서비스가 공공의 성격을 갖는 재화이기 때문이다. 그러나 우리나라 의료서비스의 공급은 대부분이 민간영역에서 이루어지는 반면, 의료서비스 이용에 있어서는 아픈 사람 누구에게나 형평적인 서비스가 제공되어야 한다는 두 논리가 부딪히고 있다. 둘째, 의사와 환자 간 ‘정보의 비대칭성’으로 인한 정부의 개입이다. 의학적 지식을 기본으로 한 의사와 환자 간의 정보의 불균형은 보건의료분야의 시장실패(market failure)의 가능성을 높이고, 이러한 문제를 최소화하고자 정부가 국민(principal)의 대리인(agency) 역할을 수행하면서 의료계와의 갈등이 야기된다. 셋째, 보건의료를 둘러싼 이해관계자의 대부분이 전문가들이기 때문이다. 의사, 약사, 간호사를 비롯한 모든 의료인들은 국가로부터 자격을 부여받은 전문직들이며, 이들은 직업의식으로서의 전문가 주의(professionalism)를 가진다. 전문가 주의란 특정 직업의 구성 원들로 하여금 특정한 지식과 기술을 바탕으로 자율적으로 직업 생활을 운영, 유지해 갈 수 있도록 하는 일단의 제도와 가치를 의미 한다고 볼 수 있다[3].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (78)

  1. Scott WR. Institutions and organizations. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage; 2001. 

  2. Shepsle KA. Studying institutions: some lessons from the rational choice approach. J Theor Politi 1989;1(2):131-147. 

  3. Freidson E. Professionalism: the third logic. London: Polity; 2001. 

  4. Baek HJ. New medical professionalism. J Rheum Dis 2012;19(6):316-325. 

  5. Park HJ. The concept of medical professionalism as for self-employed physicians in Korea. J Korean Med Assoc 2011;54(11):1154-1163. 

  6. Kang HG. Changes in central-local relations and self responsibility in local finance in Japan: with a particular reference to bankruptcy of Yubari and policy lessons for local government in Korea. Korean Assoc Gov Stud 2008;20(2):23-47. 

  7. Lee KH, Kwon SM. Separation of drug prescribing and dispensing. Korean Assoc Policy Stud 2004;13(5):255-278. 

  8. Korean Medical Association. Resolution rally for anti-DRG introduction. Announced news. 2012 Jun 8. 

  9. Korean Intern Resident Association. Best practicing is die. Announced news. 2013 Jul 1. 

  10. Kim CY. Theory of health security. Seoul: Han-ul Academy Press; 2009. 

  11. Busse R, Geissler A, Quentin W, Wiley M. Diagnosis-related groups in Europe: moving towards transparency, efficiency and quality in hospitals. Maidenhead: Open University Press; 2011. 

  12. Boyce C, Neale P. Conducting in-depth interviews: a guide for designing and conducting in-depth interviews for evaluation input. Watertown (MA): Pathfinder International; 2006. 

  13. Kim SJ, Kang IH, Kim JY, Kang JS, Moon BG, Lee JY, et al. Understanding governance. Seoul: Dae young Co. Press; 2002. 

  14. Kim EY. Governance and NGO in national health insurance sector. Korean J Citiz Polit 2003;6:67-96. 

  15. Kim JY. The future of government for the governance: new public management and policy network. Korean Assoc Admin Stud 2000;34(1):21-39. 

  16. Choi SW. The research trend of governance in Korea: a critical review from new governance perspective. Korean Assoc Gov Stud 2003;10:111-125. 

  17. Joseph RA. State, conflict, and democracy in Africa. Boulder (CO): Lynne Reinner; 1999. 

  18. Kjaer AM. Governance. Malden (MA): Polity Press; 2004. 

  19. Andrews M. Good government means different things in different countries. Governance 2010;23(1):7-35. 

  20. Olafsdottir AE, Reidpath DD, Pokhrel S, Allotey P. Health systems performance in sub-Saharan Africa: governance, outcome and equity. BMC Public Health 2011;11:237. 

  21. Davis KE, Kingsbury B, Merry SE. Indicators as a technology of global governance. Law Soc Rev 2012;46(1):71-104. 

  22. Savedoff WD, Gottret PE. Governing mandatory health insurance: learning from experience. Washington (DC): The World Bank; 2008. 

  23. Rhodes R. The new governance: governing without government. Politi Stud 1996;44(4):652-667. 

  24. Pierre J, Peters BG. Governance, politics and the state. Basingstoke: Palgrave Macmillan; 2000. 

  25. Hirst P. Democracy and governance. In: Pierre J, editor. Debating governance: authority, steering, and democracy. Oxford: Oxford University Press; 2000. 

  26. Goss S. Making local governance work: networks, relationships, and the management of change. New York: Palgrave; 2001. 

  27. Miller WL, Dickson M, Stoker G. Models of local governance: public opinion and political theory in Britain. New York: Palgrave; 2000. 

  28. Lovan WR, Murray M, Shaffer R. Participatory governance in changing world. In: Lovan WR, Murray M, Shaffer R, editors. Participatory governance: planning, conflict mediation and public decision-making in civil society. Aldershot: Ashgate Publising; 2004. pp. 1-21. 

  29. Tang S, Mazmanian D. An agenda for the study of collaborative governance. [Unpublished Working Paper]; 2008. 

  30. Jung YD. Seeking for Korean governance paradigm: governance and state capacity. The Korean Association for Public Administration Conference; 2005; Dec 9-10; Seoul, Korea. 

  31. Kim KW. Partnership and effective state administration. Seoul: Beobmoosa Press; 2000. 

  32. Moon TH. An analysis of the determining factors in the successful cultural policy governance for the regional innovation: the case of the executive committee. Korean Association of Governmental Studies 2005;17(2): 337-358. 

  33. Bae EH. Local governance: from conflict to collaboration. Local Admin Stud 2005;19(2):188-215. 

  34. Kim I. Impacts of governance structure on performance in public service delivery: a comparative study by service type. Korean Assoc Admin Stud 2006;40(4):51-75. 

  35. Kim DH, Jung JG. Achievements and limits of local governance in Ulsan metropolitan city: a case study on participatory budgeting and civil jury system. Korean Assoc Policy Stud 2006;15(3):131-159. 

  36. You JW, Lee SM. Hierarchy, market, network: an empirical analysis of governance of ward office in Seoul. Korean Assoc Admin Stud 2008; (42)3:191-213. 

  37. Choi SH, Roh JH, Sung JS. The study of the success factors of cooperative local governance: case of Dohwa knoll in Jinan-gun. J Local Gov Stud 2009;23(1):499-522. 

  38. Jung SH, Jung CH. The impact of crisis of governance on increasing debt of local government. Korea Public Admin J 2011;20(3):125-161. 

  39. Yang GY. Changing on social service delivery system and public character: focus on community service and the governance. Korean Public Manag Rev 2013;27(3):89-114. 

  40. Bok MS. Partnership in governance era and reflection upon the regional NGOs. Korean Gov Rev 2005;12(1):25-51. 

  41. Ra MG. Governance, NGO, and community: focusing on NGO in Cheong-ju area. Korean Gov Rev 2006;13(3):227-254. 

  42. Jeon YS, Back HB. A research on role possibilities of public officials' labor unions in governance system: focused on structural analyses of the public servants' cognition about governance in the central and local government. Korean J Local Gov Stud 2012;26(2):183-216. 

  43. Jeon YS. Analyze of the cognitions and the attitudes of local public servants in Chungju city and Hongcheon county about local governance. J Local Gov Stud 2013;25(1):117-143. 

  44. Lee SJ, Kim HK, Choi JK. Social capital and formation of policy governance. Korean Assoc Admin Stud 2008;4(1):149-170. 

  45. Jung MA. The role of civil society and new governance between Korea and Japan. J Asia-Pacific Stud 2011;18(2):17-41. 

  46. Choi DO, Ju HH. A consideration on Yellow Sea governance of Korea and China. J Korean Soc Mar Environ Saf 2013;19(1):186-192. 

  47. Shin HJ. Local governance of medical and health sector in developing country: focus on the Philippines and Zambia. Korea Assoc Policy Stud 2002;6(3):93-112. 

  48. Hwang SK. A study on the modeling of local healthcare governance. Korean J Local Gov Stud 2012;16(4):137-161. 

  49. Jin YC, Moon SH. A study of health care governance in Korea: focus on national health insurance. The Korean Association for Governance Conference; 2006; June 16-17; Gwangju, Korea. 

  50. Jung YH. On the governance of health care. Health Welf Policy Forum 2007;131:110-119. 

  51. Jung YH. A study on the governance of non-profit health care organizations in selected countries. Health Welf Policy Forum 2009;149:116-129. 

  52. Lee HC. Governance and NGOs: a case study of the new drug prescription system, the separation of pharmacy and dispensary. Koran Polit Sci Stud Rev 2001;35(3):217-236. 

  53. Kwak JY. Searching for good governance of Korean medical policy: case study of the separation of dispensary from medical practice. Korean Party Stud Rev 2010;9(1):149-180. 

  54. Kim SJ, Kwon SM, You MS. An institutional and ecological analysis of the healthcare environment in Korea: focus on institutional logic, actors, governance. J Public Health 2011;21(3):457-492. 

  55. Yu TK. Healthcare system's governance construction type in medical tourism advanced. Korean Public Manag Rev 2009;23(4):257-280. 

  56. Department of Health. A first class service: quality in the new NHS. London: Department of Health; 1998. 

  57. Wilson J. Clinical governance. Br J Nurs 1998;7(16):987-988. 

  58. Butterworth T, Woods D. Clinical governance and clinical supervision: working together to ensure safe and accountable practice. Manchester: School of Nursing, Midwifery and Health Visiting, University of Manchester; 1999. 

  59. Crinson I. Clinical governance: the new NHS, new responsibilities? Br J Nurs 1999;8(7):449-453. 

  60. Goodman NW. Clinical governance. BMJ 1998;317(7174):1725-1727. 

  61. Scally G, Donaldson LJ. The NHS's 50 anniversary. Clinical governance and the drive for quality improvement in the new NHS in England. BMJ 1998;317(7150):61-65. 

  62. The King's Fund. What is clinical governance? London: Briefings; 1999. 

  63. Paris JA, McKeown KM. Clinical governance for public health professionals. J Public Health Med 1999;21:430-434. 

  64. Finkelstein L. What is global governance? Glob Gov 1995;1(3):367-372. 

  65. Frechette L. What do we mean by global governance? London: Overseas Development Institute; 1998. 

  66. Kudrle, R. Three types of globalization: communications, market, and direct. In: Vayrynen R, editor. Globalization and global governance. Lanham: Rowman & Littlefield; 1999. pp. 127-149. 

  67. Hewson M, Sinclair TJ. Approaches to global governance theory. Albany (NY): State University of New York Press; 1999. 

  68. Buse K, Walt G. Global public-private health partnerships: part II, what are the health issues for global governance? Bull World Health Organ 2000;78(5):699-709. 

  69. Fidler DP. Architecture amidst Anarchy: global health's quest for governance. Glob Health Gov 2007;1(1):1-17. 

  70. Savedoff WD. Governance in the health sector: a strategy for measuring determinants and performance. Portland: Social Insight; 2009. 

  71. Ng NY, Ruger JP. Global health governance at a crossroads. Glob Health Gov 2011;3(2):1-37. 

  72. Institute for Health Metrics and Evaluation. Financing global health 2010: development assistance and country spending in economic uncertainty. Seattle: Institute for Health Metrics and Evaluation, University of Washington; 2010. 

  73. Feachem R, Yamey G, Schrade C. A moment of truth for global health. BMJ 2010;340:c2869. 

  74. Mikkelsen-Lopez I, Wyss K, de Savigny D. An approach to addressing governance from a health system framework perspective. BMC Int Health Hum Rights 2011;11:13. 

  75. Brinkerhoff DW, Fort C, Stratton S. Good governance and health: assessing progress in Rwanda. TWUBAKANE Decentralization and Health Program Rwanda Report. Chapel Hill: IntraHealth International; 2009. 

  76. Siddiqi S, Masud TI, Nishtar S, Peters DH, Sabri B, Bile KM, et al. Framework for assessing governance of the health system in developing countries: gateway to good governance. Health Policy 2009;90:13-25. 

  77. World Health Organization. Everybody's business: strengthening health systems to improve health outcomes: WHO's framework for action. Geneva: World Health Organization; 2007. 

  78. World Health Organization. Governance for health in the 21st century: a study conducted for the WHO Regional Office for Europe. Geneva: World Health Organization; 2011. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로