최근 해양관련 레저 활동 및 관광의 활성화로 연안역에서의 안전사고 위험은 더욱 증가하고 있다. 그러나 현재 안전사고를 방지하기 위한 안전시설의 기술적 측면이나 관리적 측면에 대한 규정이 부재하여 연안역 안전사고 대책이 안전사고의 증가속도에 적절하게 대응하지 못하고 있는 실정이다. 연안역의 지리적, 환경적 조건은 육역과 해역의 특성이 혼재되어있으며 또한, 다양한 많은 활동(어업, 항만업, 관광, 레저)이 존재하므로 안전사고를 방지하기 위한 안전시설을 설치하는 경우에는 육역 및 해역의 특성과 어부/항만노동자/관광객/레저활동자들의 행동특성이 적절히 고려되어야 한다. 본 논문에서는 국내 및 국외(홍콩, 마카오) 실태조사를 실시하였으며, 이로부터 국내 연안역의 안전시설에 대한 현안 문제점을 제시하였다. 또한 안전시설에 대한 개선방향을 제안하였다.
최근 해양관련 레저 활동 및 관광의 활성화로 연안역에서의 안전사고 위험은 더욱 증가하고 있다. 그러나 현재 안전사고를 방지하기 위한 안전시설의 기술적 측면이나 관리적 측면에 대한 규정이 부재하여 연안역 안전사고 대책이 안전사고의 증가속도에 적절하게 대응하지 못하고 있는 실정이다. 연안역의 지리적, 환경적 조건은 육역과 해역의 특성이 혼재되어있으며 또한, 다양한 많은 활동(어업, 항만업, 관광, 레저)이 존재하므로 안전사고를 방지하기 위한 안전시설을 설치하는 경우에는 육역 및 해역의 특성과 어부/항만노동자/관광객/레저활동자들의 행동특성이 적절히 고려되어야 한다. 본 논문에서는 국내 및 국외(홍콩, 마카오) 실태조사를 실시하였으며, 이로부터 국내 연안역의 안전시설에 대한 현안 문제점을 제시하였다. 또한 안전시설에 대한 개선방향을 제안하였다.
Recently, the risk of safety accidents in the coastal zone has been increased due to revitalization of marine leisure and tourism. Because of a lack of regulations about technical and maintenance aspect for safety facilities, the effective measures to prevent safety accidents in the coastal zone hav...
Recently, the risk of safety accidents in the coastal zone has been increased due to revitalization of marine leisure and tourism. Because of a lack of regulations about technical and maintenance aspect for safety facilities, the effective measures to prevent safety accidents in the coastal zone have not taken with increasing rate of the accidents. The nature of land/sea and behavioral characteristics of a fisherman/port laborer/tourist/people at leisure should be taken into account properly when safety facilities to prevent safety accidents in the coastal zone are installed, since the characteristics of land/sea and many activities such as fishery, harbor works, tour, leisure are mixed in the geographic and environmental condition of the coastal zone. This study analyzes the current problems on the safety facility in the domestic coastal zone through the domestic and foreign(Hongkong, Macau) field survey. Also the direction of the improvement about the safety facility are proposed.
Recently, the risk of safety accidents in the coastal zone has been increased due to revitalization of marine leisure and tourism. Because of a lack of regulations about technical and maintenance aspect for safety facilities, the effective measures to prevent safety accidents in the coastal zone have not taken with increasing rate of the accidents. The nature of land/sea and behavioral characteristics of a fisherman/port laborer/tourist/people at leisure should be taken into account properly when safety facilities to prevent safety accidents in the coastal zone are installed, since the characteristics of land/sea and many activities such as fishery, harbor works, tour, leisure are mixed in the geographic and environmental condition of the coastal zone. This study analyzes the current problems on the safety facility in the domestic coastal zone through the domestic and foreign(Hongkong, Macau) field survey. Also the direction of the improvement about the safety facility are proposed.
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문제 정의
본 논문에서는 국내 연안역 안전시설 실태조사를 통해 현안 문제점을 제시하고, 국외의 연안역 안전시설 실태조사를 통한 개선방향을 제안하고자 한다.
본 논문은 연안역 안전시설에 대한 기준을 정립하기 위한 기초연구로 국내외 연안역 안전시설 실태조사를 수행하고 이에 대한 분석을 통해 국내의 안전시설 현안 문제점을 제시하고 개선방향을 제안하였다.
제안 방법
국내 안전시설 상태와의 비교를 위해 2011년 홍콩과 마카오 연안지역에 대한 현장 실태조사를 수행하였다.
대상 데이터
본 연구진은 2009년부터 2010까지 충남 서해안 32곳 (당진, 태안, 서산, 홍성, 보령, 서천)의 현장 실태조사[4]를 통해 국내 안전시설에 대한 대표적 현안 문제점으로 Table 1과 같은 사항들을 도출하였으며 이에 대한 대표적인 예는 다음과 같다.
성능/효과
∙국내 연안지역의 안전시설인 안전난간, 안전표지 및 경고판, 출입금지 시설, 차막이, 구명시설, 조명시설은 설치되어야할 위험장소에 미설치된 경우가 다수 있었으며, 부적절한 설치 또는 배치, 관리소홀로 인한 파손 또는 기능 상실이 대표적인 현안 문제점으로 드러났다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
해양관련 레저 활동 및 관광에 참여하고자 하는 국민의 관심이 증가하는 까닭은?
최근 사회의 성숙화, 국민생활수준의 향상에 따라 여가활동수준의 고급화와 다양화가 진행되면서 해양관련 레저 활동 및 관광에 참여하고자 하는 국민의 관심이 증가하고 있다. 3면이 바다인 우리나라의 지리학적인 환경은 직접 체험하고 이용하려는 관광패턴의 변화와 더불어 해양관광 인구가 지속적으로 증가되고 있다.
연안역 안전시설에는 무엇이 있나요?
연안역 안전시설은 안전난간, 안전표지 및 경고판, 출입금지 시설, 차막이(카스토퍼), 구명시설, 조명시설 등으로 분류할 수 있다.
이상파랑에 의한 안전사고 추세는?
한편, 최근에는 이상기후로 인하여 너울성 파도 등의 이상파랑에 의한 안전사고가 증가하고 있다. 2001년 6회 출현했던 3.1m 이상의 이상파랑이 2002년 15회, 2004년 20회, 2006년 45회로 증가추세를 보이고 있다[3]. 이처럼 기상이변에 따라 안전에 대한 상황을 예측하기 어려운 가운데 많은 사람들이 연안역에 집중된다면 연안역의 안전사고의 발생률은 더욱 증가될 수밖에 없다.
참고문헌 (4)
S.W. Lee, Trend of Maritime and Fisheries, Korea Maritime Institute, Vol. 1266, p. 2, 2008.
I.S. Chang, "A Study on the Measures for Safety Management at the Coastal Sea Area in Korea", Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 15, No. 4, pp. 393-399, 2009.
J.G. Lee, "Increase of repetition rate of abnormality waves in the eastern coast of Korea", Yonhap News Agency, Available From: http://news.naver.com/main/read.nhn?modeLSD&midsec&sid1102&oid001&aid0003239021, 2010.
G.S. Lee, I.K. Sung, S.W. Bae and N.H. Lim, "Some Thoughts on the Issues and Improvement Strategies for Coastal Zone Safety through Field Survey-Safety Standards", Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation, Vol. 11, No. 2, pp. 53-57. 2011.
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