$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

0-8세 아동의 사회정서 발달과 어머니의 심리적 특성 : 보령 베이비패널 자료를 중심으로
0-8 Children's Socio-Emotional Development and Mothers' Psychological States : Based on Boryung Baby Panel Data 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.31 no.1 = no.121, 2013년, pp.11 - 27  

박혜준 (서울대학교 아동가족학과) ,  한경혜 (서울대학교 아동가족학과) ,  박새롬 (서울대학교 아동가족학과) ,  장미나 (서울대학교 노화고령사회연구소) ,  전을정 (마이애미대학교 교육심리학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the overall developmental characteristics of Korean children ages 0 to 8, and then explore specifically how children's social and emotional developmental levels are related to mothers' psychological states. This study was part of newly launched Boryung Ba...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
저출산의 영향으로 나타나는 자녀양육 트랜드는? 23명)을 기준으로 하면 전 세계 222개국 중 217위를 기록할 정도로 낮은 수준이다. 자녀 수 감소에 따라 가족과 부모의 삶에서 자녀가 차지하는 비중이 매우 높아졌으며, 이에 따라 자녀에게 가능한 한 경제적, 정서적 투자를 아끼지 않는 것이 최근 부모들의 자녀양육에서 나타나는 주요 특징이라고 할 수 있다(Han, Lee, & Chin, 2009). 또한 인터넷과 스마트폰 등을 매체로 한 양육환경의 디지털화가 급속도로 이루어지고 있는 것도 오늘날 아동이 처한 맥락에서 나타나고 있는 중요한 변화라고 할 수 있다.
급격한 인구사회학적 변화 중 뚜렷하게 나타나는 특징은? 과거에 비해 빠르고 다양하게 변화하는 오늘날 우리의 양육환경은 아동의 발달에 직접적, 간접적으로 영향을 미친다. 최근 우리 사회가 겪고 있는 급격한 인구사회학적 변화 중에서도 저출산 및 고령출산과 같은 출산 문화의 변화는 특히 뚜렷하게 나타나는 특징이라고 할 수 있다. 통계청(2012)에 따르면 2011년 합계출산율은 1.
우리나라의 합계출산율에 대한 해외와의 비교는? 최근 우리 사회가 겪고 있는 급격한 인구사회학적 변화 중에서도 저출산 및 고령출산과 같은 출산 문화의 변화는 특히 뚜렷하게 나타나는 특징이라고 할 수 있다. 통계청(2012)에 따르면 2011년 합계출산율은 1.24명으로, 2010년(1.23명)을 기준으로 하면 전 세계 222개국 중 217위를 기록할 정도로 낮은 수준이다. 자녀 수 감소에 따라 가족과 부모의 삶에서 자녀가 차지하는 비중이 매우 높아졌으며, 이에 따라 자녀에게 가능한 한 경제적, 정서적 투자를 아끼지 않는 것이 최근 부모들의 자녀양육에서 나타나는 주요 특징이라고 할 수 있다(Han, Lee, & Chin, 2009).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (58)

  1. 김용석?모선영?최현정?이자영(2008). 아동, 청소년의 정서 행동문제 현황과 지원방안에 관한 연구. 어린이재단 (구 한국복지재단) 연구보고서. 

  2. 보건복지부?서울대학교 산학협력단(2009). 한국 아동청소년 종합실태조사. 

  3. 육아정책연구소(2010). 한국아동패널 2010 사업보고서. 

  4. 정윤경?성현란?장유경?심희옥?이지연?배기조?곽금주?박성혜(2006). 한국영아 발달에 관한 단기종단적 연구: 발달지표, 보호요인, 위험요인 탐색에 의한 조기 발달 중재모델 개발. 한국연구재단 연구보고서. 통계청. www.kostat.go.kr. 

  5. 한국청소년정책연구원(2011). 한국아동?청소년패널조사 2010 II 사업보고서. 

  6. Bandura, A.(2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26. 

  7. Belsky, J.(1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83-96. 

  8. Bradburn, N. M. & Noll, C. E.(1969). The structure of psychological well-being. Chicago, IL: Aldine. 

  9. Chang, H., Ha, J., & Seo, S.(2007). A preliminary study on the standardization of screening test for young children at risk. The Journal of Special Children Education, 9(1), 265-287. 

  10. Chang, Y.(2004). Early lexical development of Korean infants: 18-36 month. The Korean Journal of Developmental Psychology, 17(4), 91-105. 

  11. Cowan, P. A. & Cowan, C. P.(2003). Normative family transitions, normal family processes, and healthy child development. In Walsh, F.(Ed.). Normal fam ily processes(424-459). N.Y.: Guilford. 

  12. Crnic, K. A. & Greenberg, M. T.(1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development, 61(5), 1628-1637. 

  13. De Mol, J. & Buysse, A.(2008). The phenomenology of children's influence on parents. Journal of Family Therapy, 30, 163-193. 

  14. Donenberg, G. & Baker, B. L.(1993). The impact of young children with externalizing behaviors on their families. Journal of Abnormal Child Psychology, 21(2), 179-198. 

  15. Fearon, R. M., van IJzendoorn, M. H., Fonagy, P., Bakermans-Kranenburg, M. J., Schuengel, C., & Bokhorst, C. L.(2006). In search of shared and nonshared environmental factors in security of attachment: A behavior-genetic study of th association between sensitivity and attachment security. Developmental Psychology, 42(6), 1026-1040. 

  16. Field, T. M.(2002). Early interactions between infants and their postpartum depressed mothers. Infant Behavior and Development, 25(1), 25-29. 

  17. Fonagy, P.(2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. N.Y.: Other Press. 

  18. Garon, N., Bryson, S. E., & Smith, I. M.(2008). Executive function in preschoolers: A review using an integrative framework. Psychological Bulletin, 134(1), 31-60. 

  19. Gibaud-Wallston, J. & Wandersman, L. P.(1978). Development and utility of the parental sense of competence scale. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association. Toronto. 

  20. Goodman, R.(1997). The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586. 

  21. Grossmann, K. E., Grossmann, K., & Waters, E.(2005). Attachment from infancy to adulthood: The major longitudinal studies. New York: Guilford Press. 

  22. Grusec, J. E. & Goodnow, J. J.(1994). Impact of parental discipline methods on the child's internalization of values: A reconceptualization of current points of view. Developmental Psychology, 30, 4-19. 

  23. Han, G., Lee, J., & Chin, M.(2009). Changes in Korean families and child development. Korean Journal of Child Studies, 30(6), 1-14. 

  24. Harris, J. R.(2009). The nurture assumption: Why children turn out the way they do, revised and updated. N.Y.: Free Press. 

  25. Hesse, E. & Main, M.(2000). Disorganised infant, child, and adult attachment: Collapse in behavioral and attentional strategies. Journal of the American Psychoanalytic Association, 48(4), 1097-1127. 

  26. Huston, T. L.(2002). Power. In Kelley, H. H., Berschied, E., Christensen, A., Harvey, J., Huston, T. L., Levinger, G., McClintock, E., Paplau, L. A., & Peterson, D. R.(Eds.). Close relationship. N.Y.: Freeman. 

  27. Ireton, H.(1992). Child development inventory manual. Minneapolis, MN: Behavior Science Systems. 

  28. Kerr, M. & Stattin, H.(2003). Parenting of adolescents: action or reaction? In Crouter, A. C. & Booth, A. (Eds.). Children's influence on family dynamics. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

  29. Kim, J. & Shin, H.(2006). Standardization of the Korean child development inventory. Korean Journal of Child Studies, 27(4), 39-53. 

  30. Kim, K.(2011). Maternal depression, parental efficacy, and involvement in play and children's social and emotional competence. The Korean Journal of the Human Development, 18(4), 1-17. 

  31. Kim, S. & Choi, H.(2007). Mother's parenting stress, parenting behaviors, and their children's social competence by their children's emotionality and their husbands' support on parenting. Journal of the Korean Home Economics Association, 45(8), 1-11. 

  32. Kuczynski, L. & Parkin, M.(2006). Agency and bidirectionality in socialization: Interactions, transactions, and relational dialectics. In Grusec, J. E. & Hastings, P. D.(Eds.). Handbook of socialization. N.Y.: Guilford Press. 

  33. Kuczynski, L.(2003). Beyond bidirectionality: Bilateral conceptual frameworks for understanding dynamics in parent-child relations. In Kuczynski, L.(Ed.). Handbook of dynamics in parent-child relations. Thousands Oaks, CA: Sage. 

  34. Kuczynski, L., Harach, L., & Bernardini, S. C.(1999). Psychology's child meets sociology's child: Agency, power and influence in parent-child relations. In Shehan, C.(Ed.). Through the eyes of the child: Re-visioning children as active agents of family life. Stamford, CT: JAI. 

  35. Lee, I. & Lee, S.(2009). A study on the relationship be tween mother's child-rearing attitudes and kindergartener's social development. The Journal of Child Education, 18(3), 177-189. 

  36. Lee, J. & Lee, S.(2010). The acquisition of parenting information and knowledge levels of mothers with infants and toddlers. Korean Journal of Child Studies, 31(4), 179-197. 

  37. Lenneberg, E. H.(1967). Biological foundations of language. New York: John Wiley. 

  38. Maccoby, E. E.(2003). Dynamic viewpoints on parentchild relations: Their implications for socialization processes. In Kuczynski, L.(Ed.). Handbook of dynamics in parent-child relations. Thousand Oaks, CA: Sage. 

  39. Martins, C. & Gaffan, E. A.(2000). Effects of early maternal depression on patterns of infant-mother attachment: A meta-analytic investigation. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 41(6), 737-746. 

  40. Min, D. & Park, H.(2012). Analysis of relationship between infants' emotionality temperament and parenting stress in terms of interaction effects of maternal factors. Journal of Korean Home Economics Association, 50(3), 51-58. 

  41. Mundy, P. & Burnette, C.(2005). Joint attention and neurodevelopmental models of autism. In Volkmar, F. & Cohen, J. D.(Eds.). Handbook of autism and pervasive developmental disorders(650-681). N.Y.: Wiley. 

  42. Music, G.(2011). Nurturing natures: Attachment and children's emotional, sociocultural, and brain development. East Sussex: Psychology Press. 

  43. Neiderhiser, J. M. & Lichtenstein, P.(2008). The twin and offspring study in Sweden: Advancing our understanding of genotype-environment interplay by studying twins and their families. Acta Psychologica Sinica, 40(10), 1116-1123. 

  44. Palkovitz, R., Marks, L. D., Appleby, D. W., & Holmes, E. K.(2003). Parenting and adult development: Contexts, processes, and products of intergenerational relationships. In Kuczynski, L.(Ed.). Handbook of dynamics in parent-child relations. Thousand Oaks, CA: Sage. 

  45. Park, H. & Chung, G.(2010). My child has raised me: Narratives of family and parenting among mothers of children with disabilities. Family and Culture, 22(3), 1-30. 

  46. Park, J. & Jang, Y.(2004). The effect of parenting stress and social support on social development among preschool children. Journal of Korean Council for Children's Rights, 8(2), 327-353. 

  47. Piontelli, A.(1992). From fetus to child: An observational and psychoanalytic study. London: Tavistock Publications. 

  48. Rhee, O.(2000). How much did the studies contribute to society?: A review on child studies for 20 years. Journal of the Korean Home Management Association, 18(1), 203-216. 

  49. Rhee, O., Hyun, O., Choi, B., Lee, K., Lee, S., & Cho, S.(2002). Addressing the development of Korean children & a cohort study of parenting and parent- child relations. Journal of Korean Council for Children's Rights, 6(2), 385-414. 

  50. Russell, A. & Russell, G.(1992). Child effects in socialization research: Some conceptual and data analysis issues. Social Development, 1, 163-184. 

  51. Seligman, M. E. P.(2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. N.Y.: Free Press. 

  52. Sroufe, L. A.(2005). The development of the person: The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood. N.Y.: Guilford Press. 

  53. Suh, H.(2004). Use of internet as sources of information for purpose of rearing: Differences between Korean and U.S. parents. Korean Journal of Child Studies, 25(6), 321-335. 

  54. Walker, S., Berthelsen, D. C., & Irving, K. A.(2001). Temperament and peer acceptance in early childhood: Sex and social status differences. Child Study Journal, 31(3), 177-192. 

  55. Watzlawick, P., Jackson, D. D., & Beavin, J. H.(1967). Pragmatics of human communication: A study of international patterns, pathologies, and paradoxes. N.Y. 

  56. Widdowson, E. M.(1951). Mental contentment and physical growth. The Lancet, 1(24), 1316-1318. 

  57. Winsler, A., Fernyhough, C., & Montero, I.(2009). Private speech, executive functioning, and the development of verbal self-regulation. Cambridge, MA: Cambridge University Press. 

  58. Wood, J. J., Cowan, P. A., & Baker, B. L.(2002). Behavioral problems and peer rejection in preschool boys and girls. The Journal of Genetic Psychology, 163, 72-88. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로