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한·중 소비자의 온라인 소셜커머스 참여행동 비교연구
A Comparative Study of On-line Social Commerce Participation Behavior of Korean and Chinese Consumers 원문보기

한국생활과학회지 = Korean journal of human ecology, v.22 no.2, 2013년, pp.283 - 300  

이령 (성균관대학교 소비자가족학과) ,  김기옥 (성균관대학교 소비자가족학과) ,  황혜선 (성균관대학교 소비자가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As one of the most popular forms of social commerce, on-line social commerce can provide many benefits for consumers, such as lower prices, information sharing, and so on. This research attempted to compare the differences of social commerce participation behavior between Korean consumers and Chines...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
소셜커머스를 무엇이라고 설명하였나? 0의 특성을 갖춘 전자상거래 형태를 의미하게 되었다. Stephen과 Toubia(2010)는 소셜커머스를 ‘온라인 시장과 커뮤니티에서 제품과 서비스의 마케팅과 판매를 개인이 적극적으로 참여하게 하는 인터넷 기반 소셜미디어의 종류’라고 설명하고, 소비자 간의 소셜네트 워크뿐만 아니라 판매자와의 소셜네트워크까지도 이용한 다는 특징이 있다고 하였다. 즉 SNS를 통해 사용자가 정보를 실시간을 전달하고 공유함으로써 소셜커머스는 기업과 소비자 간의 관계를 변화시키는 거래의 유형이라는 특징을 지닌다.
SNS업체들이 빠르게 성장하면서 소셜커머스의 의미는 어떻게 바뀌었나? 다시 말해서 초기에는 소비자들이 각자의 경험을 공유하는 것을 의미했다. 그러나 이후 SNS업체들이 빠르게 성장하 면서 소셜커머스의 의미는 더욱 확대되어 소비자들이 각자의 상거래 경험을 공개하고 공유함으로써 개방성과 공유성이라는 웹 2.0의 특성을 갖춘 전자상거래 형태를 의미하게 되었다. Stephen과 Toubia(2010)는 소셜커머스를 ‘온라인 시장과 커뮤니티에서 제품과 서비스의 마케팅과 판매를 개인이 적극적으로 참여하게 하는 인터넷 기반 소셜미디어의 종류’라고 설명하고, 소비자 간의 소셜네트 워크뿐만 아니라 판매자와의 소셜네트워크까지도 이용한 다는 특징이 있다고 하였다.
온라인상의 SNS에 관한 소비자행동에 영향을 미치는 요인이 함께 고려되어야 하는 이유는? 이와 함께 공동구매형 소셜커머스는 공동구매를 온라 인상의 SNS와 결합하였다는 특징을 지닌다. 즉, 공동구 매형 소셜커머스 시장에서 소비자들은 제품을 구매할 뿐만 아니라 그들의 경험을 SNS를 통해 널리 알린다. 따라서 온라인상의 SNS에 관한 소비자행동에 영향을 미치는 요인이 함께 고려되어야 한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (15)

  1. 7Rafaeli, S. (1988). Interactivity: From new media to communication. In R. P. Hawkins, J. M. Wiemann, & S. Pingree (Eds.), Sage Annual Review of Communication Research: Advancing Communication Science: Merging Mass and Interpersonal Processes, 16, 110-134. Beverly Hills: Sage. 

  2. Rhee, M. S. & Choe, R. G. (2003). The Impacts of Consumer Familiarity and Trust on the On-Line Commerce. Journal of Business Research, 18(3), 93-124. 

  3. Rogers, E. M., & Shoemaker, F. F. (1971). Communication of innovations: A cross-cultural approach(2nd ed. of Diffusion of innovations). New York: Free Press. 

  4. Shin, J. K. & Kong, H. K.(2004). The Study of Factors Influncing Price-Consciousness on Private Brand Proneness. Proceeding of Korean Scholars of Marketing Science, 295-311. 

  5. Sohn, Jeong Woong & Kim, Jin Ki (2011). User Characteristics of Social Commerce Marketplaces. The Korean Society of Management Information Systems, 531-541. 

  6. Song, C. S. & Shin, J. C. (1999). Building Interactivity on the Internet. Korea Marketing Review, 14(3), 69-95. 

  7. Song, O. S. (2011). Legal Issues on Social Commerce - Focusing on consumer protection in group purchase. The Korea Society Of Property Law, 28(2), 201-234. 

  8. Stephen, A. T. & Toubia, O.(2010). Deriving Value from Social Commerce Networks. Journal of Marketing Research. 47(2), 215-228. 

  9. Strabase (2007), e-Commerce, Evolution to Consumer-driven 'social commerce'. Digital Future and Strategy, 18, 3-24. 

  10. Sung, T. K. & Lee, S. K. (2002). Critical Success Factors for Electronic Commerce: Comparative Analysis between Korea and U. S. A. Asia Pacific Journal of Information Systems, 12(4), 37-53. 

  11. Tse, David K., Belk, Russell W. & Zhou, Nan (1989). Becoming a Consumer Society: A Longitudinal and Cross-Cultural Content Analysis of Print Ads from Hong Kong, the People's Republic of China, and Taiwan. Journal of Consumer Research, 15(March), 457-72. 

  12. Wang, F. & Head, M. (2007). How can the Web Help Build Customer Relationships? An Empirical Study on E-Tailing. Information & Management, 44(2), 115-129. 

  13. Yao, Y. (2012). Compared Research on the Effects of Users' Satisfaction and Continuous Use Attention in Social Commerce Sites: Focusing on Social Commerce Characteristics and Personal Attributers in Korea and China, Unpublished master thesis of Chonnam University, Gwangju. 

  14. Zhao, S. J. (2011). A Study on the Satisfaction and Repurchase Intention of Korean and Chinese Social Commerce's User- Focused on the foodservice coupon's user-, Unpublished master thesis of Konkuk University, Seoul. 

  15. Zhou, Y. J., Ryu, M. H. & Lee, S. S. (2012). Complaining Behavior and Repurchase Intention on Social Commerce or South Korean and Chinese Consumers, Korean Society of Consumer Studies, 23(2), 225-248. 

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