최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기소아청소년정신의학 = Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, v.24 no.3, 2013년, pp.141 - 150
이미경 (울산대학교병원 정신건강의학과) , 방수영 (을지대학교 강남을지병원 정신건강의학과) , 안준호 (울산대학교병원 정신건강의학과) , 박장호 (울산대학교병원 정신건강의학과) , 최현경 (부산가톨릭의료원 부산성모병원 정신건강의학과)
Objectives : The objective of this report is to identify the utilization of hospital school service during hospitalization among patients in their childhood and adolescence with psychiatric disorders. Methods : We retrospectively reviewed the medical record of child and adolescent psychiatric who we...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
만성질환 환자들의 경우 학업을 포기하지만, 협력이 원활하지 않은 이유는? | 우리 나라의 경우 만성질환으로 인한 휴학 또는 중퇴 아동이 연 8,000여 명에 이르는 실정으로 이들은 대부분 장기 입원 및 통원치료로 인해 학업을 포기한 상태로 지낸다.1,2) 하지만 대부분의 치료자가 질병의 치료에 초점을 맞추다 보니 교육에 충분한 관심을 기울이기 어려운 면이 있고,3) 의료인과 학교 관계자들과의 영역이 달라 협력 또한 원활하지 않다. | |
학교 교육이 질병이나 기타의 이유로 단절되면 학생에게 어떠한 영향을 미치는가? | 학령기 학생에 있어서 학교는 학업 성취뿐 아니라, 대인관계, 사회성 등의 발달에 주요한 장소임은 물론, 또래와 만날수 있는 필수적인 장이다. 학교 교육이 질병이나 기타의 이유로 단절이 된다면 학생은 학업 성취뿐 아니라 대인관계, 또래 문화의 습득에 있어 어려움을 겪을 가능성이 높아진다. 또한, 이후 삶의 과정에 있어서 적절한 발달과업을 이룩하지 못하여 성숙한 사회 구성원으로의 발달에 어려움을 겪을 수 있으며 이는 특히 취약한 학생에 있어서 더욱 문제가 될 수 있다. | |
학령기 학생에게 학교는 어떤 장소인가? | 학령기 학생에 있어서 학교는 학업 성취뿐 아니라, 대인관계, 사회성 등의 발달에 주요한 장소임은 물론, 또래와 만날수 있는 필수적인 장이다. 학교 교육이 질병이나 기타의 이유로 단절이 된다면 학생은 학업 성취뿐 아니라 대인관계, 또래 문화의 습득에 있어 어려움을 겪을 가능성이 높아진다. |
Ministry of Education & Human Resources Development. General Education & Welfare plan. Seoul: Ministry of Education & Human Resources Development;2004.
Ministry of Education and Science Technology. Statistical yearbook of education. Seoul: Ministry of Education and Science Technology; 2003. Available from URL:http://library.mest.go.kr/edu/components/searchir/detail/detail.aspx?cid14400.
Breitweiser SS, Lubker BB. Hospital schools: a primer on management models and policy implications. Health Care Manage Rev 1991; 16:27-36.
Ministry of Education. Special education management plan. Seoul: Ministry of Education;2013. Available from URL:http://www.mest.go.kr/web/1110/ko/board/view.do?bbsId149&boardSeq42233&m odeview.
Katz ER, Varni JW, Rubenstein CL, Blew A, Hubert N. Teacher, parent, and child evaluative ratings of a school reintegration intervention for children with newly diagnosed cancer. Child Health Care 1992;21:69-75.
Katz ER, Rubinstein CL, Hubert NC, Blew A. School and Social Reintegration of Children with Cancer. J Psychosoc Oncol 1989;6:123- 140.
Lee YZ. The Effects of School Re-entry Support Program in the Hospital School on the Self Perception of Children with Cancer. Disabil Soc Welf 2008;1:111-138.
Ministry of Education and Science Technology. Special education annual report;2012. p.39-41.
Im JS. Reorganization Plan of National Mental Hospitals. Korea health promotion foundation. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2011. Available from URL:http://research.hp.go.kr/hpResearch/ rsrptTma.dia?MethoddetailView&RSR_IDX835&mnid021202 000000&searchCount0&searchLine&page2&outLine10
American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical Manual of Mental disorders. 4th ed. Washington D.C: American Psychiatric Association Press;1994.
The government of Western Australia. 2008 Hospital schools services annual report. The Government of Western Australia;2008.
Cho MJ. The Epidemiological Survey of Mental Disorders in Korea. Seoul: Ministry of Health and Welfare;2011.
Mukherjee S, Lightfoot J, Sloper P. Communicating about pupils in mainstream school with special health needs: the NHS perspective. Child Care Health Dev 2002;28:21-27.
Mukherjee S, Lightfoot J, Sloper P. The inclusion of pupils with a chronic health condition in mainstream school: what does it mean for teachers? Educa Res 2000;42:59-72.
Thies KM. Identifying the educational implications of chronic illness in school children. J Sch Health 1999;69:392-397.
Kim KH. A study on the educational system of hospital school for students with health impairments in Germany. J Spec Educ 2005;12: 27-47.
Kim KH. A comparative study on the actual conditions of hospital school for students with health impairments in Korea and Germany. J Spec Educ 2007;9:25-54.
Kim EJ. Validation study of the hospital school management support system for students with health impairments. Seoul: Ewha Womans Univ.;2008.
Wheatley GD. THE WINSTON CHURCHILL MEMORIAL TRUST. CHURCHILL FELLOWSHIP 2005: Investigation into the classification systems for students with psychiatric disabilities and relevant service models existing between education and health. Department of Education and Training of Western Australia;2005. Available from URL:http://churchilltrust.com.au/fellows/detail/2919/grant+wheatley
National Medical Center. Development of an operation model for Children's Hosptal. Seoul: Ministry of Health and Welfare;2011.
Ministry of Education. Special education laws for persons with disabilities and others. Seoul: Ministry of Education;2013.
Ministry of Education and Science Technology. Enforcement decree of the school health act. Seoul: Ministry of Education and Science Technology;2008
Ministry of Education. Special education improvement act. Seoul: Ministry of Education;1994.
Perrin EC, Newacheck P, Pless IB, Drotar D, Gortmaker SL, Leventhal J, et al. Issues involved in the definition and classification of chronic health conditions. Pediatrics 1993;91:787-793.
Thies KM, McAllister JW. The health and education leadership project: a school initiative for children and adolescents with chronic health conditions. J Sch Health 2001;71:167-172.
Lightfoot J, Mukherjee S, Sloper P. Supporting pupils with special health needs in mainstream schools: policy and practice. Child Soc 2001;15:57-69.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.