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기업의 사회책임과 재무성과: 한국기업의 MSCI ESG 평가를 중심으로
Corporate Social Responsibility and Financial Performance: The impact of the MSCI ESG Ratings on Korean Firms 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.11, 2013년, pp.5586 - 5593  

김진욱 (건국대학교 경영학과) ,  정성곤 (싱가폴 경영대학 회계학과) ,  박청규 (미시간대학교 경영대학)

초록
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본 논문은 기업의 사회적 책임이 재무성과에 영향을 미치는지를 고찰하였다. 선행연구들은 지금까지 일관적이지 않은 결과를 보여주었으며, 본 연구는 기업의 사회책임이 기업의 재무성과에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 발견하였다. 모건스탠리에서 발간되는 한국기업의 사회적 책임 성과평가 자료를 분석한 결과, 기업의 사회적 책임과 자본시장에서의 재무성과 간에 양의 상관관계가 있음을 발견하였다. 구체적으로 회귀분석의 결과 기업의 사회책임 평가가 한 단계 높으면 주가수익률이 평균 3.4% 정도 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 다른 나라의 자료를 토대로 하는 선행연구의 결과를 지지하며, 한국기업의 사회적 책임에 대한 체계적이고 분석적인 평가 결과를 제공하였다는 데에 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigates how the Corporate Social Responsibility (CSR) performance of a firm is associated with its financial performance in the stock market. Prior studies provide mixed evidence on the relation between CSR and financial performance. This study sheds some lights on the positive effec...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This study investigates the relation between CSR and financial performance of Korean firms and provides direct evidence that CSR improves firms’ financial performance in the Korean capital market.

가설 설정

  • Taken together, the current study empirically investigates our research question of whether the CSR performance is associated with firms’ financial performance with comprehensive ratings in Korea.
  • We interpret it as the findings in this study support our research question that CSR is positively related to firms’ financial performance.
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