최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.14 no.3, 2013년, pp.333 - 341
송의성 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)
Robot education has the favorable influence on creativity and problem-solving ability of students. Therefore, it is commonly known to elementary school students, their parents and teacher through robot education for after school and contests. However, it has not been actively taught at university of...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
예비교사에게 가르칠 양질의 로봇교육프로그램을 개발하는 것은 어떤 의미를 가지는가? | 첫째, 예비교사들에게 로봇교육에 대한 인식을 제고할 수 있고 둘째, 교육대학과 교사연수 교육기관에서 서로 다른 내용과 방법으로 진행되고 있는 로봇교육프로그램에 대한 내용 구성 및 교육과정에 대한 체계성 확립에 일조할 수 있으며 셋째, 향후 다른 로봇교육프로그램 개발과 관련된 연구 수행을 위한 기초자료를 제공할 뿐만 아니라 본 연구결과를 질적 개선을 위한 비교 연구하는데 활용할 수 있다는 점에서 매우 의미가 있다. 그러므로 예비교사를 위한 로봇교육프로그램을 개발하여 적용한 후 개발된 교육프로그램의 문제점을 분석하고 개선 방향에 대해 자세하게 살펴보는 것은 효과적이고 효율적인 로봇교육 및 활성화를 위해 선행되어야 할 중요한 과제라 할 수 있다. | |
21세기 지식 정보화 사회에서는 어떤 인재를 필요로 하는가? | 21세기 지식 정보화 사회에서는 창의적이고 문제해결력을 갖춘 우수한 인재를 필요로 하고 있다. 이에 세계 각국은 우수한 인적 자원의 양성을 국가적인 과제로 삼아 과학적이고 체계적 양성을 위한 다양한 교육적 노력을 시도하고 있다. | |
로봇 교육은 어디에 긍정적인 영향을 미치는가? | 로봇 교육은 창의성과 문제 해결 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 그래서 방과후 학교와 경진대회를 통해 초등학생과 학부모, 교사에게 인식과 기대가 보편화 되어있다. |
J. -H. Park and C. Kim, "The Effects of the Robot Based Art Instruction on the Creativity in Elementary School," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.15, No.2, pp.277-285, 2011.
I. -H. Yoo and T. -W. Kim, "The Effects of MINDST ORMS Programming Instruction on the Creativity," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol.9, No.1, pp.1-11, 2006.
J. Lindh and T. Holgersson, "Does lego training stimulate pupils' ability to solve logical problems?," Computers & Education, Vol.49, No.4, pp.1097-1111, 2007.
N. Shin and S. Kim, "What do robots have to do with student learning?," The Journal of Educational Information and Media, Vol.13, No.3, pp.79-99, 2007.
C. Kim, "An Analysis of Domestic Research Trend and Educational Effects in Relation to Robot Education," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.16, No.2, pp.233-243, 2012.
D. -Y. Kwon, K. Hur, and W. -G. Lee, "A Development of PBL based Linetracer Robot Programming Instructional Method at Elementary school," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol.13, No.3, pp.13-23, 2010.
W. -S. Moon, "A C-Programming Learning Model Using a Line Tracer in Discretionary Activity Hours in Elementary Schools," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.15, No.4, pp.603-612, 2011.
K. Hur, "Development of PBL based Elementary Robot Programming Curriculum," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.15, No.4, pp.543-550, 2011.
K. -C. Hong, "A Study of Programming Language Class with Lego NXT Robot for University of Education Students - Centered on Maze Problem -," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.13, No.1, pp.71-78, 2009.
M. U. Bers, I. Ponte, C. Juelich, A. Viera, and J. Schenker, "Teachers as Designers: Integrating Robotics in Early Childhood Education," Information Technology in Childhood Education Annual, Vol.2002, No.1, pp.123-146, 2002.
N. Rusk, M. Resnick, R. Berg, and M. Pezalla-Granlund, "New Pathways into Robotics: Strategies for Broadening Participation," Journal of Science Education and Technology, Vol.17, No.1, pp.59-69, 2008.
S. P. Wagner, "Robotics and Children: Science Achievement and Problem Solving," Journal of Computing in Childhood Education, Vol.9, No.2, pp.149-192, 1998.
J. Jung, J. Choi, and J. Han, "Analysis on Children's Response Depending on Teaching Assistant Robots' Styles," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.11, No.2, pp.195-203, 2007.
O. -J. Kim and J. -H. Han, "Quantitative Analysis on Children's Perception for Designing Tutoring Robots' Heads," Journal of the Korean Association of Information Education, Vol.10, No.1, pp.769-775, 2006.
The Korean Association of Information Education Textbook Compilation Committee, "Theory of Information Education", Kyoyookbook, 2012.
S. M. Kim, "An Exploratory Study on the Use of Educational Robots for Enhancing Creativity," KERIS Research Report KR 2008-14, 2009.
Y. Bae, "Robot Programming Education Model in Ubiquitous Environment for Enhancement of Creative Problem-Solving Ability," PhD thesis, Korea National University of Education, 2006.
M. A. Albanese and S. Mitchell, "Problem-based learning: A review of literature on its outcomes and implementation issues," Academic Medicine, Vol.68, No.1, pp.52-81, 1993.
H. S. Barrows, "Practice-based learning: Problem-based learning applied to medical education(2nd ed.)," Springfield, IL:Southern Illinois University, 1994.
Y. Cho, J. Chae, E. Baek, and H. Lim, "A theoretic study on the teaching-learning process for problem-based learning(PBL) in elementary school classrooms," The Korea Journal of Education Methodology Studies, Vol.16, No.2, pp.1-28, 2004.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.