$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년이 지각한 부모와의 애착과 학교스트레스가 우울에 미치는 영향 : 자아탄력성의 조절효과를 중심으로
Effects of Adolescents'Attachment to Parents and their School Stress on Depression : Focusing on Control Effects of Ego-Resilience 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.32 no.6, 2014년, pp.31 - 45  

김희주 (Department of Family and Housing Studies, Yeungnam University) ,  이지민 (Department of Family and Housing Studies, Yeungnam University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study are to find out the gender and school level differences in adolescents' depression, and the influences of parent attachment and school stress on adolescents' depression and the effect of ego-resilience relations between parent attachment and depression, and that of school s...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 청소년의 성별, 중·고등학교별로 우울의 차이가 있는지를 파악하고 부모애착, 학교스트레스와 우울의 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증하고자 한다.
  • 본 연구는 청소년의 성별, 중 · 고등학교별에 따른 우울의 차이와 그들의 부모애착, 학교스트레스와 우울의 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증함으로써 부모 및 청소년을 위한 교육적 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다.
  • 앞서 이원변량분석(two-way ANOVA)을 실시한 결과 중 · 고등학교별 주효과만 나타났으므로 중 · 고등학교별에 따른 부모애착, 학교스트레스, 우울, 자아탄력성의 상관관계를 살펴보고자 한다.
  • 따라서 본 연구에서는 청소년의 성별, 중·고등학교별로 우울의 차이가 있는지를 파악하고 부모애착, 학교스트레스와 우울의 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증하고자 한다. 자아탄력성이 우울을 조절하는지를 파악하여 청소년의 우울에 있어 자아탄력성의 중요성을 파악하고 이를 증진시키기 위한 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
성인기에 영향을 미치는 관점에서 청소년 정신건강 문제 중 우울증상을 주요하게 다뤄야하는 이유는? Lee, 2008). 또한 청소년기의 우울증상이 성인기에 재발하는 확률이 높으며, 청소년기는 또래관계의 형성이 매우 중요한 시기로 성인기 대인 관계 패턴을 다지는 중요한 시기인데, 이때 우울로 인해 대인관계의 손상 및 기타 행동적 문제를 초래하고, 학업 수행에서도 어려움을 겪을 수 있기 때문이다(B. Lee, 2005).
청소년기란? 청소년기는 아동기에서 독립된 성인기로의 변화가 급격히 일어나는 시기로 신체적, 심리적, 정서적인 변화가 초래되는 시기이다. 이 시기에는 자신의 내부에서 일어나는 다양한 신체적 변화를 경험할 뿐만 아니라, 자신을 둘러싸고 있는 환경에 적응함과 동시에 사회적 요구에도 부응하여야 한다(M.
청소년기의 내재화 문제가 포함하는 것은? 이 과정에서 여러 가지 갈등이 야기되고 행동적․정서적 문제가 밖으로 표출되기도 하며, 이러한 문제는 내재화 되거나 혹은 외현화된 형태로 나타난다. 내재화 문제는 감정이나 행동이 소극적이고 사회적으로 내면화 되어 과잉 통제된 행동으로 불안, 우울 등의 정서문제를 포함하며, 외현화 문제는 감정이나 행동의 적절한 억제가 결여되어 과소 통제된 행동으로 비행과 공격성 등의 증상을 포함한다(S. Kim, 2006).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (57)

  1. Amato, P. R. (1993). Children's adjustment to divorce: Theories, hypotheses, and empirical support. Journal of Marriage and the Family, 55, 23-38. 

  2. Amato, P. R. (2000). Consequences of divorce for adults and children. Journal of Marriage and the Family, 52, 1269-1278. 

  3. An, I. Y. (2005). A study on the correlation of self-efficacy, family strengths and school-related adjustment with depression of adolescent. Unpublished master's thesis. KyungHee University, Seoul, Korea. 

  4. Angold, A., Costello, E. J., Erkanli, A., & Worthman, C. M. (1999). Pubertal changes in hormone levels and depression in girls. Psychological Medicine, 29(5), 1043-1053. 

  5. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The Inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationships to psychological well-being in adolescent. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-454. 

  6. Bae, J. H. (2002). Stress and coping research school of high school students about the impact on school adjustment. Unpublished master's thesis. Soongsil University, Seoul, Korea. 

  7. Block, J. H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resilience in the organization of behavior. In W. A. Colins(Ed.), The Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, 39-101. 

  8. Cho, M. J., & Kim, K. H. (1993). Diagnostic validity of the CES-D(Korean Version) in the assessment of DSM-III-R major depression. Journal of the Korean Neuropsychiatric Association, 32(3), 381-399. 

  9. Choi, I. J. (2007). The effects of parent-adolescent communication on adolescent's self-differentiation, depression and anxiety. The Korean Journal of Clinical Psychology, 26(3), 611-628. 

  10. Compas, B. E., Hinden, B. R., & Gerhardt, C. A. (1995). Adolescent stress and coping: implication for psychopathology during adolescence. Journal of Adolescence, 16, 331-349. 

  11. Cyranowski, J. M., Frank, E., Young, E., & Shear, M. K. (2000). Adolescent onset of the gender difference in lifetime rates of major depression: a theoretical model. Archives of General Psychiatry, 57(1), 21-27. 

  12. Hammen, C. & Rudolph, K. D. (2003). Childhood anxiety disorders. In E. J. Marsh, & R. A. Barkley (Eds.), Child psychopathology (2nd ed., pp.233-278). NY: Guildford. 

  13. Han, C. H. (2001). Effects of biogenetic and family environmental factors on depression, conduct and antisocial behaviors in adolescents-character, self-image and stress as mediating variables. Unpublished doctoral dissertation. Seoul University, Seoul, Korea. 

  14. Han, M. H., & Yoo, A. J. (1995). Development of daily hassles scale for children in korea. Journal of the Korean Home Economics Association, 33(4), 49-64. 

  15. Hwang, C. S. (2006). Parent- and peer attachments of early adolescents and the transition of attachment functions. Studies on Korean Youth, 17(1), 201-225. 

  16. Hwang, Y. J., & Kim, K. G. (2011). The factors influenced on middle-schooler's resilience. The 1st Korea Child-Youth Panel Survey Conference, 147-167. 

  17. Jang, H. S. (1997). Attachment relationships and selfesteem and self-efficacy in adolescents. The Korean Journal of Human Development, 4, 88-106. 

  18. Johnson, J. G., Bromley, E., & McGeoch, F. G. (2005). Role of childhood experiences in the development of maladaptive and adaptive personality traits(pp.209-221). In J. M. Oldham, A. E. Skodol, & D. S. Bender(Eds.), The American Psychiatric Press Textbook of Personality Disorders. VA: American Psychiatric Publishing. 

  19. Kim, H. E. (2013). Analysis of the structural relationship among parent attachment, dysfunctional attitude, egoidentity, ego-resilience, social support, and depression of early adolescence. Unpublished doctoral dissertation. Dong-A University, Busan, Korea. 

  20. Kim, H. J. (2008). Effect factors of adolescences' suicide risk. Journal of the Korean Society of Child Welfare, 27, 69-93. 

  21. Kim, J. S., & No, S. D. (2003). Ego-resilience, school and family satisfaction, social support and depression: The relationship between adolescent's suicidal impulse and psychosocial variables. Journal of Student Guidance Research, 21, 153-172. 

  22. Kim, G. H., Kwon, S. J., & Sim, M. Y. (2005). The moderating effect of ego-resiliency: Test stress and the physical symptom of elementary school students. Korean journal of health psychology, 10(1), 113-126. 

  23. Kim, M.-H. (2011). Development of an ego-resilience enhancing program for middle school students. Unpublished doctoral dissertation. Kyungbook National University, Daegu, Korea. 

  24. Kim, S. J. (2001). A study on the influences of the stressors from school on problem behavior in middle school and high school students : focusing on the stress coping strategies. Unpublished master's thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. 

  25. Kim, S.-H. (2006). The mediating effects of negative cognitions on gender differences in depression and delinquency in adolescents. Unpublished master's thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  26. Ko, M. S. (2002). Relations of ego-resiliency, decision making style, and attributional style: With attachment and life stress. Unpublished master's thesis. Seongsin Women's University, Seoul, Korea. 

  27. Kwon, J. E. (2003). The relation of ego-resilience, parent and peer attachment, and problem-solving. Unpublished master's thesis. Ehwa Women's University, Seoul, Korea. 

  28. Lee, C. H., Chung, J. S., & Ree, M. K. (2009). The influence of parent-adolescent communication on adolescent's depression: mediation effect of selfesteem and irrational belief. Korean Journal of Health Psychology, 14(2), 433-448. 

  29. Lee, E.-M. (2001). The relationships between parent-child bonding relationship and children's ego-resiliency. Unpublished master's thesis. Yeungnam University, GyeongBuk, Korea. 

  30. Lee, E. S. (2007). Construction of a structural model about male and female adolescents" alienation, depression, and suicidal thoughts. Journal of Korean Academy of Nursing, 27(4), 576-585. 

  31. Lee, H. S. (2004). Early adolescents' depression and school adjustment: Relations with parental divorce and parenting practices. Korean journal of youth studies, 11(1), 421-441. 

  32. Lee, K. Y., Choi, S. C., & Kong, J. S. (2011). The effects of parents-children dysfunctional communication and academic stress on adolescents' suicide ideation-focusing on the mediating effects of depression and gender differences. Korean Journal of Youth Studies, 18(5), 83-108. 

  33. Lee, B.-K. (2005). The effects of emotional intelligence and stress coping behavior on the adolescent's depression and delinquency. Unpublished doctoral dissertation. Hongik University, Seoul, Korea. 

  34. Lee, Y. J. (2008). The effects of suicidal risk factors on suicidal behavior and the moderating effect of ego resiliency. Korea Journal of Counseling, 9(2), 659-673. 

  35. Lewisohn, P. M., Rohde, P., & Seeley, J. R. (1998). Major depressive disorder in older adolescents: Prevalence, risk factors and clinical implications. Clinical Psychology Review, 18(7), 765-794. 

  36. Lim, E. M., & Chung, S. S. (2009). The changes of youths' stress and depression and the long-term effects of stress on the depression. Korean Journal of Youth Studies, 16(3), 99-121. 

  37. Lim, J. H. (2005). Temperament, self-concept, and emotional characteristics in adolescents with depressive-conduct problem. Unpublished master's thesis. Seoul University, Seoul, Korea. 

  38. Min, D. I. (2007). The Effects of Family Strengths, School Life Health and Ego-Resilience on Mental Health of Adolescents. Unpublished doctoral dissertation. Inha University, Seoul, Korea. 

  39. Moon, G. J., & Oh, G. J. (2002). The relationship between perceived parental behaviors and early adolescents' depression and anxiet. The Korean Journal of Clinical Psychology, 21(1), 29-43. 

  40. Nam, M., & Cho, S. C. (1994). Relationship between depression/ anxiety and conduct disorder in children and adolescents. Journal of the Korean Neuropsychiatric Association, 33(6), 1273-1283. 

  41. Nolen-Hoeksema, S. (2000). The role of rumination in depressive disorders and mixed anxiety/depressive symptoms. Journal of Abnormal Psychology, 109(3), 504-511. 

  42. Oh, S. H. (1999). Relationship between adolescent attachment and self-esteem and depression. Unpublished master's thesis. Seogang University, Seoul, Korea. 

  43. Ok, J. (1998). The Relationship between Attachment Security and Depression in Adolescence : Focusing on the Mediating Effect of Perceived Competence. Unpublished master's thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  44. Park, B. K. (2007). An Analysis of the Developmental Path of Adolescent' Depression and Suicidal Ideation. Mental Health & Social Work, 31, 207-235. 

  45. Park, H. J. (1997). Perceived stress, coping and depression according to the self-resilience. Unpublished master's thesis. Korea University, Seoul, Korea. 

  46. Paterson, J. E., Field, J., & Pryor, J. (1994). Adolescence' perception of their attachment relationship with their mothers, and friends. Journal of Youth and Adolescence, 23(5), 579-600. 

  47. Rudolph, K. D. (2002). Gender differences in emotional responses to interpersonal stress during adolescence. Journal of Adolescent Health, 30(4), 3-13. 

  48. Scott, W. D., Dearing, E., Reynolds, W. R., Lindsay, J. E., Baird, G. L., & Hamil, S. (2008). Cognitive Self-Regulation and Depression: Examing Academic Self-Efficacy and Goal Characteristics in Youth of Northern Flains Tribe. Journal of Research on Adolescence. 18(2), 379-394. 

  49. Shin, H. S., & Khu, B. Y. (2001). Stress Coping and Its Relationship to Adjustment in Korean Adolescents. The Korea Journal of Youth Counseling, 9, 189-225. 

  50. Shin, H. S. (2009). The relations between depression and academic-social-behavioral competence in children: a short-term longitudinal study. Korean Journal of Youth Studies, 16(3), 73-98. 

  51. Shin, M. J. (2011). Gender differences in depression and anxiety among Korean adolescents : onset and developmental change. Unpublished master's thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. 

  52. Shin, M. J., Chung, K. M., & Kim, E. S. (2012). Gender Differences in Depression and Anxiety Among Korean Adolescents: Onset and Developmental Change. The Korean Journal of Clinical Psychology, 31(1), 93-114. 

  53. Sim, H. S. & Ko, J. H. (2008). Parent-adolescent attachment and peer relations: the role of peer relational skills. The Journal of Human Studies, 22, 133-163. 

  54. Undheim, A. M. & Sund, A. M. (2005). School factors and the emergence of depressive symptoms among young Norwegian adolescents. European child and Adolescent Psychiatry, 14, 446-453. 

  55. Yoo, A. J., Lee, J. S., & Kim, J. M. (2005). The impacts of body-image, attachment to parent and peers, and resilience on adolescents' life satisfaction. Korean Home Management Association, 23(5), 123-132. 

  56. Yoo, J. H. (2007). Influences of adolescents' perceived parenting attitude on the depression :Focused on the moderating effect of perceived social support. Unpublished master's thesis. Baekseok University, Seoul, Korea. 

  57. Yoon, M. S., & Lee, J. K. (2008). The relationships between parent attachment and adolescent's sexual behaviors -focusing on the mediation effect of depression, school attachment, self-esteem-. Mental Health & Social Work, 30, 272-300. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로