한국에서 백의호상(白衣好尙) 현상이 고착된 배경에 관한 논의 - 유창선(劉昌宣)의 백의고(白衣考)를 중심으로 - Discussion on the Background of the Baekeuihosang Phenomenon in Korea - Focusing on Baekeuigo written by Yoo, Changseon -원문보기
Korean people have revered the white color and enjoyed wearing white clothes. Various kinds of white clothes have been worn by the Korean people, ranging from everyday wear(便服), and scholar's robe(深衣) for the upper class, to religious costumes like Buddhist monk's robe(僧服), shaman costumes(巫服) and c...
Korean people have revered the white color and enjoyed wearing white clothes. Various kinds of white clothes have been worn by the Korean people, ranging from everyday wear(便服), and scholar's robe(深衣) for the upper class, to religious costumes like Buddhist monk's robe(僧服), shaman costumes(巫服) and costumes for ancestral rites(祭服), or mourning(喪服). There have been many differing opinions by historians regarding the background of this Baekeuihosang(白衣好尙, the preference for white clothing) tradition and even now, it is frequently being discussed. This study aims to consider and discuss the background of this Baekeuihosang tradition, focusing on Chang-seon Yoo's Baekeuigo(白衣考, the consideration of white clothing), which was published in Dong-A Ilbo in 1934. The purposes of studying literature such as the Baekeuigo is to analyze the arguments on the origin of Baekeuihosang, to analyze Chang-seon Yoo's claim of its origin, and to discuss the culture of Baekeuihosang. Chang-seon Yoo claimed that the existing discussions on the background of Baekeuihosang based on the lack of dyes, or undeveloped technique, economic privation and national control strayed from historical facts, according to literature review. It is not worth discussing the farfetched arguments such as the use of costumes for ancestral rites as everyday wears, or the nation of sorrow. Baekeuihosang tradition mostly originated from the effects of many religions and the taste for innocence, or naturalness. White clothes were infused with the sorrow and emotion of Korean people and were also worn to show resistance to foreign power as symbols of ethnicity. Therefore, there should be a new view of the discussion of white clothes and Korean aesthetic sense, away from the logic distorted by the Japanese colonial view of history.
Korean people have revered the white color and enjoyed wearing white clothes. Various kinds of white clothes have been worn by the Korean people, ranging from everyday wear(便服), and scholar's robe(深衣) for the upper class, to religious costumes like Buddhist monk's robe(僧服), shaman costumes(巫服) and costumes for ancestral rites(祭服), or mourning(喪服). There have been many differing opinions by historians regarding the background of this Baekeuihosang(白衣好尙, the preference for white clothing) tradition and even now, it is frequently being discussed. This study aims to consider and discuss the background of this Baekeuihosang tradition, focusing on Chang-seon Yoo's Baekeuigo(白衣考, the consideration of white clothing), which was published in Dong-A Ilbo in 1934. The purposes of studying literature such as the Baekeuigo is to analyze the arguments on the origin of Baekeuihosang, to analyze Chang-seon Yoo's claim of its origin, and to discuss the culture of Baekeuihosang. Chang-seon Yoo claimed that the existing discussions on the background of Baekeuihosang based on the lack of dyes, or undeveloped technique, economic privation and national control strayed from historical facts, according to literature review. It is not worth discussing the farfetched arguments such as the use of costumes for ancestral rites as everyday wears, or the nation of sorrow. Baekeuihosang tradition mostly originated from the effects of many religions and the taste for innocence, or naturalness. White clothes were infused with the sorrow and emotion of Korean people and were also worn to show resistance to foreign power as symbols of ethnicity. Therefore, there should be a new view of the discussion of white clothes and Korean aesthetic sense, away from the logic distorted by the Japanese colonial view of history.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구의 목적은 이러한 백의호상 전통의 배경에 관하여 고찰하고 논의 하는 것이다. 특히 1934년에 『동아일보』에 실린 국어학자 유창선(劉昌宣, 1905-?)의 『백의고』(白衣考) 다섯 편을 분석하여 이를 중심으로 한 고찰과 논의를 한다.
제안 방법
연구 방법은 유창선의 『백의고』를 비롯하여 백의 착용의 배경에 대해 거론한 문헌들을 중심으로 고찰하는 문헌 연구로 한다. 연구 목표는 첫째, 한국인의 백의호상 문화에 대한 고찰, 둘째, 백의호상 문화의 근원에 관한 여러 쟁점들에 대한 문헌 연구, 셋째, 유창선의 『백의고』 다섯 편의 분석, 특히 백의호상의 근원 배경에 관한 유창선의 반박과 주장을 중점적으로 고찰, 넷째, 한국의 백의호상 문화에 대한 논의 등이다.
본 연구의 목적은 이러한 백의호상 전통의 배경에 관하여 고찰하고 논의 하는 것이다. 특히 1934년에 『동아일보』에 실린 국어학자 유창선(劉昌宣, 1905-?)의 『백의고』(白衣考) 다섯 편을 분석하여 이를 중심으로 한 고찰과 논의를 한다. 제국주의적 관점에 입각한 일제 식민사학자들의 주장들과 달리 유창선의 『백의고』는 주체적 입장에서 한국의 백의호상 문화와 그 배경에 대하여 논하고 있는 귀한 문헌 자료이다.
성능/효과
5) 이러한 백의호상은 삼한·삼국 시대 이래의 오랜 유습임을 알 수 있고, 고려 시대와 조선 시대에 이르러서도 변하지 않았음을 여러 차례 반포되었던 ‘백의금지령(白衣禁止令)’을 통해서도 알 수 있다.
넷째, 염료가 부족하여 검소함을 국시(國是)로 삼았으며 오행사상(五行思想), 사대주의(事大主義), 금치정책(禁侈政策), 존비구별(尊卑區別) 등에 의하여 복색의 자유를 제약하였으므로 염채의 뛰어나고 재치 있는 진보와 복색의 우미한 발달이 있을 수 없었다. <상복기피(喪服忌避)와 복색(服色)편 중>
둘째, 세종 때에는 존비등위(尊卑等威)를 밝히기 위하여 관리의 백의 착용을 금지하였다. 복색에 나타나는 존비 품위나 등급의 색별(色別)이 있으므로 이 같은 직품을 가지지 못한 일반 서민에게는 결코 색을 허락하지 않았다.
셋째, 조선은 근검절용을 미덕으로 삼아 복식 염채의 필요성을 절실히 느끼면서 때로는 절약령이나 금지령을 내렸다. 염채를 금제하는 것은 사치와 화려함을 억제한다는 의미도 함축되어 있으며, 이에 순종하여 농염(濃染)은 담염(淡染)으로, 담염은 백지(白地)로, 혹은 농염에서 백지로 나아갔다.
후속연구
그럼에도 불구하고 『백의고』는 지금까지 관련 학계에서 본격적으로 논의되거나 다루어진 적이 없는 문헌이다. 본 논문을 통해 일제 식민사관에 의해 왜곡된 한국의 백의 문화에 대한 식민사관의 시각을 제거하고 그 본래의 배경에 대해 논의하는 계기가 되기를 기대한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
유창선의 『백의고』는 어떤 문헌 자료인가?
특히 1934년에 『동아일보』에 실린 국어학자 유창선(劉昌宣, 1905-?)의 『백의고』(白衣考) 다섯 편을 분석하여 이를 중심으로 한 고찰과 논의를 한다. 제국주의적 관점에 입각한 일제 식민사학자들의 주장들과 달리 유창선의 『백의고』 는 주체적 입장에서 한국의 백의호상 문화와 그 배경에 대하여 논하고 있는 귀한 문헌 자료이다. 그럼에도 불구하고 『백의고』 는 지금까지 관련 학계에서 본격적으로 논의되거나 다루어진 적이 없는 문헌이다.
흰색의 복식이 본격적으로 첨예하게 담론의 대상이 된 것은 언제부터인가?
특히 흰색의 복식은 수십 편의 다양한 문헌 뿐 아니라 인물 초상화나 민속화 그리고 개화기의 사진 등에서 매우 흔하게 나타난다. 그런데 백색이 본격적으로 첨예한 담론의 대상이 된 것은 일제에 의해 한국의 존재가 부정되어 식민지화되고 식민주의 논리가 집요하게 전개되면서 부터의 일이다. 그 담론은 억압적인 타자에 의해 교묘하게 왜곡되거나 비하된 것이기도 하였고, 그 타자에 대항하여 반제국주의 적 형태로 표출되기도 하였다.
한국인의 백의호상 전통의 배경에 대한 다양한 논의에는 무엇이 있는가?
한국의 백의호상 풍습은 조선 시대 전 기간, 특히 조선 말기와 개화기에 조금 더 뚜렷해지는 경향을 띠고 있지만, 고대로부터 백의 착용의 전통이 꾸준히 이어져 왔음이 여러 문헌을 통해 밝혀져 왔다. 이러한 한국인의 백의호상 전통의 배경에 대한 다양한 논의가 있어 왔는데, 그 다양한 논의와 주장들은 한국인의 백의호상의 전통이 고대로부터 이어져 온 제천(祭天)사상이나 여러 사상에서 기인하였다는 것부터, 한국에서 염채(鹽菜)기술이 발달하지 않았다거나 경제적인 궁핍함이나 염료가 부족하였기 때문에 백의를 입었다는 주장, 색깔 있는 옷의 착용을 국가가 금지했기 때문이라는 국가적인 복색의 통제 또는 잦은 국상(國喪) 등으로 인해 상복이 일상복으로 고착화 되었다는 주장 등에 이르기까지 다양하다. 심지어 한국인의 미의식이 발달하지 못했기 때문이라는 주장과 한민족이 슬픔의 민족이기 때문이라는 주장도 일각에서 제기되어 왔다. 이러한 다양한 주장과 논의들은 현재까지도 자주 쟁점으로 부각되고 있다.
참고문헌 (30)
Kandinsky, W. (2007), The Art of Spiritual Harmony.translated by Sadler, M. T. H., New York: Cosimo, p. 39.
윤지윤, 김영인 (2005), 무채색에 의해 전달되는 패션디자인 이미지, 복식, 55(3), pp. 122-135.
蘭谷(2005), 巫黨來歷, 서울大學校奎章閣編著, 徐大錫解題, 서울: 민속원. p. 51.
韓國佛敎大辭典(1982), 서울: 韓國佛敎大辭典編纂委員會, p. 491
불교용어사전(가-소합) (1998), 서울: 경인문화사, p. 412.
서봉하 (2009), 三敎의 사상이 한국 전통 복식의 무표색에 미친 영향, 한국색채학회논문집, 23(1), pp. 131-144.
서긍 (2005), 고려도경, 민족문화추진회 역, 서울: 서해문집. p. 82.
이강칠 외 (2003), 역사인물 초상화 대사전, 서울: 현암사, p. 35.
이강칠 외 (2003), 역사인물 초상화 대사전, 서울: 현암사, p. 34.
송희경 (2008), 조선후기 아회도(雅會圖), 서울 : 다할미디어, p. 161.
國立中央博物館편 (1992). 檀園金弘道. 서울: 國立中央博物館. p. 28.
The City History Compilation Committee of Seoul (2002), Seoul Through Picture 1: Modernization of Seoul and its Trials(1876-1910). Seoul: The City History Compilation Committee of Seoul. p. 252.
김동욱 (1977), 아리랑과 흰옷, 서울: 개문사. pp. 164-165.
The City History Compilation Committee of Seoul (2002), Seoul Through Picture 1: Modernization of Seoul and its Trials(1876-1910). Seoul: The City History Compilation Committee of Seoul. p. 284.
송기호 (2007). 흰옷과 치마저고리, 대한토목학회지, 55(6), pp. 105-110.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.