초등학교 방과후학교 수학과 수업의 운영 실태 조사 -부산광역시 방과후학교를 중심으로- A survey on the status and content of after-school mathematics class - Focusing to the elementary school in Busan -원문보기
본 연구는 초등학교 방과후학교 수학과 수업을 담당하고 있는 강사들을 대상으로 그 운영실태를 조사했다는 점에서 의의를 갖는다. 이를 위해 부산광역시 초등학교 100개교에서 방과후학교 수학 프로그램을 담당하고 있는 강사 115명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문의 내용은 강사 관련 실태, 학생 관련 실태, 수업 관련 실태로 구분되어 있으며, 이 가운데 특히 수업 관련 실태의 경우 수업의 운영과 관련된 전반적인 목표, 시간과 횟수, 교재와 내용, 평가에 이르기까지 강사들의 답변을 종합하였다. 또한 서술형 설문 문항을 통해서 방과후학교 프로그램 진행에서의 어려움과 함께 개선이 요구되는 부분을 정리하였다. 초등학교 수학과 방과후학교 프로그램의 경우 그 유형은 교과 중심의 예습 복습에 초점을 맞추는 교과수학, 교과와 함께 창의적 활동과 체험을 고려한 창의수학, 그리고 연산 중심의 주산/암산으로 구분할 수 있었다. 강사들의 공통 의견으로는 강사의 전문성 확보를 위한 연수 프로그램의 개발을 비롯하여 수학과 방과후학교에 적합한 프로그램과 교재의 개발, 그리고 다양한 형태의 수학 수업을 진행하기 위한 강사의 노력과 함께 학부모의 수학과 방과후학교 프로그램에 대한 인식의 변화, 학교의 방과후학교 지원 등을 꼽았다. 이러한 실태조사를 통해 초등학교에서 방과후학교 수학과 프로그램이 방과후학교의 목적에 부합할 수 있는 개선 방안이 마련되어야 할 것이다.
본 연구는 초등학교 방과후학교 수학과 수업을 담당하고 있는 강사들을 대상으로 그 운영실태를 조사했다는 점에서 의의를 갖는다. 이를 위해 부산광역시 초등학교 100개교에서 방과후학교 수학 프로그램을 담당하고 있는 강사 115명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문의 내용은 강사 관련 실태, 학생 관련 실태, 수업 관련 실태로 구분되어 있으며, 이 가운데 특히 수업 관련 실태의 경우 수업의 운영과 관련된 전반적인 목표, 시간과 횟수, 교재와 내용, 평가에 이르기까지 강사들의 답변을 종합하였다. 또한 서술형 설문 문항을 통해서 방과후학교 프로그램 진행에서의 어려움과 함께 개선이 요구되는 부분을 정리하였다. 초등학교 수학과 방과후학교 프로그램의 경우 그 유형은 교과 중심의 예습 복습에 초점을 맞추는 교과수학, 교과와 함께 창의적 활동과 체험을 고려한 창의수학, 그리고 연산 중심의 주산/암산으로 구분할 수 있었다. 강사들의 공통 의견으로는 강사의 전문성 확보를 위한 연수 프로그램의 개발을 비롯하여 수학과 방과후학교에 적합한 프로그램과 교재의 개발, 그리고 다양한 형태의 수학 수업을 진행하기 위한 강사의 노력과 함께 학부모의 수학과 방과후학교 프로그램에 대한 인식의 변화, 학교의 방과후학교 지원 등을 꼽았다. 이러한 실태조사를 통해 초등학교에서 방과후학교 수학과 프로그램이 방과후학교의 목적에 부합할 수 있는 개선 방안이 마련되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to find out the actual status of the math after-school program in the elementary school and the content of the program. We survey the 115 math external math lecturers of the 100 elementary schools in Busan and analyze the results. Research questions are set as follows. 1...
The purpose of this study is to find out the actual status of the math after-school program in the elementary school and the content of the program. We survey the 115 math external math lecturers of the 100 elementary schools in Busan and analyze the results. Research questions are set as follows. 1. What is the status of the elementary math after-school? 2. How is the content of the program of the elementary math after-school? The results of the survey are analyzed as follows. First, any of the external math after-school lecturer did not major in math education and 87% of them majored in another discipline. Second, 47% of the external math after-school lecturers are employed by privately-held companies. Third, 64.4% of the content of the after-school programs is the supplement and deepening of the regular math class. Fourth, 76.5% of the time of the first class of the math after-school program is 50 minutes and 46% of the math after-school opens 5 classes per a week. Fifth, most programs consist of the problem-solving style class. Sixth, it is difficult to run the math after-school according to students' level and grade. Based on the above discussion, I suggest the following. First, math after-school class should be the action-oriented class to motivate the positive and interested participation of the students. Second, lecturer training and various math class programs is required to improve the quality of the math after-school class.
The purpose of this study is to find out the actual status of the math after-school program in the elementary school and the content of the program. We survey the 115 math external math lecturers of the 100 elementary schools in Busan and analyze the results. Research questions are set as follows. 1. What is the status of the elementary math after-school? 2. How is the content of the program of the elementary math after-school? The results of the survey are analyzed as follows. First, any of the external math after-school lecturer did not major in math education and 87% of them majored in another discipline. Second, 47% of the external math after-school lecturers are employed by privately-held companies. Third, 64.4% of the content of the after-school programs is the supplement and deepening of the regular math class. Fourth, 76.5% of the time of the first class of the math after-school program is 50 minutes and 46% of the math after-school opens 5 classes per a week. Fifth, most programs consist of the problem-solving style class. Sixth, it is difficult to run the math after-school according to students' level and grade. Based on the above discussion, I suggest the following. First, math after-school class should be the action-oriented class to motivate the positive and interested participation of the students. Second, lecturer training and various math class programs is required to improve the quality of the math after-school class.
1995년에 발표된 ‘제2차 교육개혁 방안 보고서’에 따르면, ‘방과후 교육활동’은 개인의 다양성이 발휘될 수 있는 교육적 기회를 제공하기 위한 것으로, 학생들의 인성 및 창의성을 함양하기 위한 교육 프로그램의 하나로 제안되어 1996년부터 초·중·고등학교에서는 특기·적성교육, 보충수업 등의 형태로 방과후 교육활동이 운영되었다. 그러다가 2006년 ‘방과후학교’라는 용어와 함께 학교 현장에 전면 도입되면서부터 전국의 모든 초·중·고등학교에서 방과후학교라는 이름으로 지금까지 운영되고 있는데, 2006년 42.
방과후 교육활동이 무슨 목적으로 운영되었는가?
1995년에 발표된 ‘제2차 교육개혁 방안 보고서’에 따르면, ‘방과후 교육활동’은 개인의 다양성이 발휘될 수 있는 교육적 기회를 제공하기 위한 것으로, 학생들의 인성 및 창의성을 함양하기 위한 교육 프로그램의 하나로 제안되어 1996년부터 초·중·고등학교에서는 특기·적성교육, 보충수업 등의 형태로 방과후 교육활동이 운영되었다. 그러다가 2006년 ‘방과후학교’라는 용어와 함께 학교 현장에 전면 도입되면서부터 전국의 모든 초·중·고등학교에서 방과후학교라는 이름으로 지금까지 운영되고 있는데, 2006년 42.
2012년 부산의 창의적 인재 육성을 위한 방과후학교 참여율은?
부산광역시의 경우 방과후학교 학생참여율은 매년 증가하여 2012년에는 전국 평균보다 10% 높은 81.5%에 이르고 있으며, 방과후학교에서 개설된 프로그램의 개수도 47,645개에 이를 만큼 방과후학교가 학교현장에 밀접하게 들어가 있는 상황이다. 그중 수학과 프로그램은 전체 방과후학교 프로그램에서 8,8875개로, 수학과 관련 프로그램이 차지하는 비율은 15.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.