최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.22 no.1, 2014년, pp.55 - 72
The purpose of this study is to identify the key decision-making variables that lead fashion company employees to participate in the fashion education programs offered by university lifelong education centers. This study also examined the education satisfaction level and preferred education method a...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
패션산업에서의 지식 정보화가 패션기업에 미치는 영향은? | 패션산업도 생산에서의 기술적 발전과 함께 컴퓨터와 인터넷 발달을 적극적으로 수용한 CAM(Computer id Manufacturing), EDI, 소비자 반응 생산에 근거한 글로벌 소싱, RFID 등의 도입으로 인해 생산에서 유통에 이르기까지 산업 전반이 지식 정보화를 중심으로 전환하고 있다. 따라서 패션기업은 평생교육의 필요성을 인지하고, 이러한 변화에 대한 계속적인 재교육을 통해 재직자의 경쟁력을 유지하여야 한다. 더욱이 변화의 속성과 소비자 지향적인 속성의 패션산업의 특징으로 인해 급속한 변화의 흐름에 대응하는 경쟁력을 갖추기 위한 평생교육으로서의 재직자 교육이 더욱 절실히 요구된다. | |
전문직이 평생교육을 더욱 중요하게 인지하고 있는 이유는? | 따라서 사회적 필요로 의해 평생교육의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 특히 전문직은 직장에서의 위치를 확고히 하고, 경쟁력을 확보하기 위해 평생교육을 더욱 중요하게 인지하고 있다(“Professional continuing education”, 2006). 따라서 생산 자체보다는 생산기술의 보유, 생산 및 유통에 대한 지식과 정보, 지적재산권을 적극 활용해야 하는 지식 정보화 사회에서 전문직도 과거의 교육만으로는 더 이상 경쟁력을 가질 수 없게 됨에 따라 경쟁력 유지를 위해서는 사회변화에 따른 평생교육이 필요하고 있다. | |
정규교육만으로는 사회의 변화를 따라잡을 수 없게된 이유는? | 산업사회에서 지식 정보화 사회로 변화하며 모든 면에서 급속한 변화를 거듭함에 따라 사회구성원 모두가 정규교육 만으로는 사회의 변화를 따라 잡을 수 없게 되었다. 따라서 사회적 필요로 의해 평생교육의 중요성이 더욱 강조되고 있다. |
Choi, D. M., Jung, K. S., Byun, J. I., & Lee, H. S. (2004). A study of the effect on the lifelong learning attitude by the adult learners' characteristics. Journal of Lifelong Education, 10(4), 231-263.
Choi, D. M., Lee, S. J., & Kim, S. H.(2008). The determinants of adults learning participants for lifelong in Korea. Journal of Lifelong Education, 14(4), 29-55.
Choi, U. S.(1986). Analysis of educational participation characteristics by the adult educational programs in Korea. Ewha Womans University, Seoul, Korea.
Choi, U. S.(2001). Implication of OECD lifelong education strategies for a Korean lifelong career development system. Journal of Lifelong Education, 7(1), 165-188.
Han, S. H., Shin, T. S., & Yang, E. A.(2007). The study on determinants of lifelong learning participation: The effect of learners' background, learning pattern, and key competency to selfreport on lifelong learning participation. Journal of Lifelong Education, 13(2), 93-118.
Kim, A. R.(2004). A study on learning outcome perceived by adult learners in university continuing education institutions. Journal of Lifelong Education, 10(2), 129-165.
Kim, J. H., Ko, Y. H., Kwon, J. H., & Jeong, M. J. (2010). Development of Korean classification scheme system for lifelong education program. Journal of Lifelong Education, 16(3), 211-236.
Ko, Y. H.(2011). Lifelong education program open orientation degree analysis in Korean universities and colleges. Journal of Lifelong Education, 17(3), 47-82.
Koh, I. A.(2004). A study on the characteristics of adult learners in community. Journal of Lifelong Education, 10(4), 183-205.
Kozlowski, S., & Farr, J. L.(1998). An integrative model of updating and performance. Human Performance, 1(1), 5-29.
Lee, H. J., Choi, K. A., Kim, S. R., & Hong, Y. I. (2009). A quality system of the extension program in a university. Journal of Lifelong Education, 15(4), 1-33.
Lee, H. S., & Baek, P. G.(2010). Strategic thinking model based analysis of national lifelong learning policies and implications: Mainly with after amendment of lifelong education act. Journal of Lifelong Education, 16(3), 183-209.
Lee, J., & Han, G.(2002). A study on the educational situation of apparel CAD of clothing related department. The Research Journal of the Costume Culture, 10(5), 542-554.
Lee, J.(2012, September. 19.) Developed countries have long pursued lifelong education: It's time Korean universities do the same. Hankookilbo, pp.10.
Lee, S. W.(2002). An analysis of influence factors on adult learners' persistence in university attached lifelong education institutions. Unpublished doctoral dissertation. Ewha Womans University, Seoul, Korea.
Park, H., Kim, H., Rhee, Y., & Lim, S.(2002). A case study of fashion marketing research using multiple methods. The Research Journal of the Costume Culture, 10(6), 601-616.
Patton, M. Q.(1990). Qualitative evaluation and research methods(2nd ed.). Newbery Park, CA: Sage Publications Inc.
Professional continuing education as a means of regulating professional practice(2006). ASHE Higher Education Report, 32(2), 28.
Shin, E., & Lee, Y. (2002). A study on proliferating fashion design and lifelong education. BiseulNonjip, 11(6), 661-671.
Turusheva, L.(2009). Students' information competence and its importance for life-long education. Problem of Education in the 21th Century, 12, 126-132.
Zinkmund, W. G.(1999). Essentials of marketing research. FL: The Dryden Press.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.